Charlie gaat goed

Vorig jaar, begin mei, schreven wij over brillenfabrikant Charlie Temple. Zij trokken de aandacht met snel geleverde brillen voor opmerkelijk weinig geld en bestonden net een jaar. Zoals we toen ook al aangaven zijn wij fan van goede traditionele winkels waar je kwaliteit koopt en gedegen advies krijgt. Maar we zijn ook helemaal 2018 en dus kopen we geregeld ook via internet. Dat bevalt vrijwel altijd prima. Bovenal geeft het een erg onprettig gevoel als je naar zo’n ‘ouderwetse’ winkel voor een hoogwaardig product gaat, en na afloop een kater overhoudt van het bedrag dat je moest afrekenen. Opticiëns, brillenwinkels, lijken daarin kampioenen te zijn. Feestmarges op de monturen, nog meer op de glazen. Wij gunnen hen een mooie toekomst en een deugdelijk belegde boterham, maar wij zien werkelijk niet in waarom er met droge ogen voor een bril honderden euro’s per glas kan worden gerekend, en evenveel voor een montuur. Dat leidt bij steeds meer mensen tot een ‘dit is echt de laatste keer dat ik daarin trap’-gevoel.

Nu zijn er veel leveranciers die via het internet, televisie en tijdschriften reclame maken voor heel goedkope brillen en glazen. Dat is dan vaak wel zichtbaar aan de kwaliteit, maar aan de andere kant: ook een topmontuur is na een paar jaar lelijk en glazen gaan krassen, de coating laat los of je ogen veranderen en je hebt een andere sterkte nodig. Dus waarom 500 tot 1.000 euro betalen voor een bril als het voor 10% daarvan ook kan?

 

Destijds namen we bij Charlie Temple de proef op de som en wij bestelden een zogeheten computerbril. Voor de duidelijkheid: gewoon betaald. De eerste die we kregen, was niet goed. De tweede was beter, maar de glazen gaven na een paar keer proberen nog steeds zo’n onrustig beeld dat de bril in een la terecht kwam. Zes tientjes weg, pech. Het leidde niet tot een slecht gevoel, als we waren blijven reclameren was er immers ongetwijfeld wel een goede bril geleverd.

Onlangs hadden wij weer een ‘wat ridicuul duur’-ervaring bij een lokale opticiën. Iets erna was er een geslepen zonnebril nodig (dubbelfocus). Daarvoor had die opticiën uiteraard afgedaan. Bij Charlie Temple zagen we vervolgens dat de gewenste bril er ongeveer 75 euro zou gaan kosten. Kunststof ‘glazen’ geslepen voor veraf en dichtbij en met een cilinder erin, montuur, álles. Drie keer is scheepsrecht, dus het recept van de laatste oogmeting gestuurd en afwachten maar. De levering duurde een week, en het montuur is, laten we zeggen, niet van Rayban kwaliteit. Maar het oogt goed, voelt stevig aan en de glazen zijn top. Kortom, een aanwinst. Een modieuze geslepen zonnebril die duidelijk met aandacht is gemaakt en die veel minder kost dan menig bril met ‘gewone’ ongeslepen glazen. Dan doe je het als leverancier dus goed. Netjes verpakt, goed verstuurd, alles zeer overtuigend.

Misschien moeten opticiëns hun verdienmodel maar gaan aanpassen: gewoon een bedragje rekenen voor een goede oogmeting, tegen de veel te dure glasleveranciers zeggen dat het voortaan voor veel minder moet, echt concurrerende prijzen hanteren en werkelijke toegevoegde waarde bieden. Anders kunnen ze beter gaan sluiten. Een bril via het internet bestellen heeft uiteraard alleen zin als je ogen recent zijn gemeten en als je alle gegevens daarvan kunt meesturen. Die moet je ergens vandaan halen. Vervolgens kun je voor een goede nieuwe bril vele honderden euro’s in je zak houden en er toch fris en fruitig bijlopen. Well done, Charlie!

You must be logged in to post a comment