ClassyDriving

Broers lanceren Mountox, het grootste platform voor elektrische auto’s

Twee jonge ondernemers, de broers Maurice en Roel van der Ende van resp. 20 en 22 jaar, hebben vandaag Nederlands grootste online platform voor elektrische auto’s gelanceerd. Zij spelen hiermee in op de verwachting dat in 2025 90% van de nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch is. Hun startup www.mountox.com wil hét online platform voor elektrische auto’s zijn. Consumenten kunnen er alle elektrische auto’s in detail bekijken, vergelijken én direct aanschaffen bij de aangesloten autodealers. Daarbij krijgen ze dan in elk geval € 100,- korting. Ook kunnen zij meteen hun besparing van elektrisch rijden berekenen. Die kan oplopen tot duizenden euro’s.>>

ClassyDriving: Citroën C3 Aircross

De Citroën C3 Aircross is op het eerste gezicht een wat lastig te plaatsen auto. Oudere lezers zullen ‘m te klein en zeker in de getoonde uitvoering teveel ‘Tonka toy’ vinden. Voor heel oude lezers is hij waarschijnlijk net te frivool. En jongere lezers zullen veelal meer ruimte nodig hebben of hij lijkt hen net iets te prijzig. Dat laatste valt mee en de auto is bovendien echt attractief. Daarom besteden wij er hier graag aandacht aan.  >>

De zelfrijdende auto: realiteit of fictie?

De veelbesproken zelfrijdende auto is er al. Althans, op testcircuits en met een oplettende chauffeur achter het stuur. Volgens de fabrikanten zou de volledig zelfrijdende auto er voor 2030 moeten zijn. De voordelen vallen natuurlijk niet te miskennen. Toch heeft de zelfrijdende auto nog heel wat obstakels te overwinnen. Een analyse.>>

ClassyDriving: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport

Bij ClassyLife proberen wij geregeld u te vertellen over auto’s die net wat kleurrijker zijn dan wat je gemiddeld op straat ziet. Te veel modellen lijken immers sterk op elkaar, hebben saaie kleuren en ze zijn vaak vooral gekozen op basis van rationele overwegingen als prijs, leaseprijs, ruimte of hun ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ uitstraling. Echt leuke betaalbare auto’s die eruit springen en waarin je met een grijns van oor tot oor je kilometers aflegt, zijn er niet veel. Ja, er komen steeds meer SUV’s in felle kleurencombinaties en dat maakt de straat wel kleurrijker, maar onderhuids zijn ook die heel braaf. Dus wil je qua auto uit de band springen, dan moet je óf meestal veel geld uitgeven óf een gebruikte auto kopen waarvan een ander de grootste afschrijving betaalde of… je durft echt en je kiest een auto zoals de Peugeot 205 GTI die u hier ziet. Die kost evenveel als een niet te dure zakencombi, rond de 35 mille. Moeten er zakken pampers en Maxi Cosi’s mee, dan is hij niet zo praktisch. Heeft u nog een forse verbouwing te doen, dan is het evenmin de ideale auto. Een qua lease zal er wel even indringend gesproken moeten worden met de wagenparkbeheerder. Maar verder: wat een pretpakket! Dit zouden meer mensen moeten durven.>>

Bienvenue DS!

In de showroom van DS Amsterdam werd gisteren officieel het nieuwe automerk DS gelanceerd. Waarschijnlijk denkt u: nieuw, DS is toch een Citroën? Klopt deels, maar er hoort een aanvulling bij: het is nog altijd familie van Citroën, maar DS is nu een apart merk met eigen mensen, eigen dealers en spoedig ook echt eigen modellen. Vergelijk het een beetje met het verschil tussen Toyota en Lexus. Het Franse merk DS Automobiles werd in Parijs opgericht op 1 juni 2014, met de ambitie om de Franse auto een nieuwe plaats in de luxe markt te geven. DS Automobiles baseert zich daarbij op de automobiele revolutie die de Citroën DS in 1955 te weeg bracht. De Franse fabrikant, onderdeel van het PSA Concern (Citroën, DS, Opel en Peugeot) realiseerde zich dat er kansen zijn voor een nieuw merk dat voortborduurt op de typische Franse stijl en luxe van wereldberoemde merken als Hermès en Dior. Om te beginnen werden bestaande Citroën DS-modellen, zoals de DS3, DS4 en DS5 verfraaid en exclusiever gemaakt. Maar om werkelijk een nieuw merk te kunnen neerzetten, zijn er uiteraard echt eigen modellen nodig. De bestaande DS-modellen worden nog even doorgeleverd maar het programma wordt nu aangevuld met de DS7 Crossback, het eerste echt eigen model in de prijsklasse van circa € 43.000,- tot € 80.000,-. Die auto is vanaf heden in al zijn uitvoeringen te bestellen en dat markeert de officiële start van DS Automobiles in ons land.>>

ClassyDriving: Range Rover Velar P380 R-Dynamic SE

Hij heet Velar en die typenaam hoort een beetje ‘bekakt’ uitgesproken te worden: Vulár. Een handjevol prototypes van de oer-Range Rover heette in 1969 badges ook zo, om spionagefotografen op een dwaalspoor te brengen. Mag je deze naam dan op zo’n nieuw, zeer eigentijds designmodel aanbrengen? Natuurlijk. Recycling van namen vindt vaker plaats en er is opnieuw sprake van een indrukwekkende auto. Modieuzer en iets minder terreinvaardig dan je wellicht van een ‘echte’ Range Rover verwacht, maar even begerenswaardig als bij dit merk hoort. Wij reden de topuitvoering.>>

ClassyDriving: full electric Fiat 500 E

Dit is een wat andere rij-impressie dan gebruikelijk bij ClassyLife. Normaliter rijden wij enkele dagen een auto van een importeur of distributeur en dan schrijven wij daarover. Natuurlijk zal persoonlijke voorkeur en smaak een rol spelen bij de beoordeling, maar u mag er vanuit gaan dat wij een objectief artikel schrijven waar u echt iets aan heeft en waarbij wij zowel de positieve als de mindere eigenschappen en kwaliteiten noemen. In dit geval is het iets anders. De Fiat 500 E die u hier ziet wordt namelijk niet officieel in ons land geïmporteerd. Sterker nog: Fiat Chrysler Auto Nederland wil er niets mee te maken hebben. De laatste maanden zijn er echter, ook gezien de groeiende belangstelling voor elektrisch rijden, nogal wat slimme autohandelaren in Europa die gebruikte modellen hierheen halen. De auto die u hier ziet, inmiddels het dagelijks ClassyLife-vervoer, is ook zo’n gebruikt geïmporteerde Fiat 500 E. Het is dus onze eigen auto. Daarvan een rij-impressie plaatsen lijkt wat vreemd, maar het is een interessant en attractief autootje waarover nogal wat te vertellen is. Vandaar. De volgende testauto wordt overigens weer een auto van een importeur, en wat voor één: een Range Rover Velar met 380 pk benzinemotor. Stay tuned!>>

ClassyDriving: Volvo XC 60 T5 AWD Geartronic Inscription

Onlangs reden wij voor een magazine dat wij ook maken met een nieuwe Volvo XC60 T8, de razendsnelle plug-in hybride uitvoering. Dat was een van de meest aangename auto’s waarin wij sinds lang stuurden. Maar klanten krijgen exclusiviteit, en dus werd de auto niet hier beschreven. Gelukkig werkt autojournalist Dick Schornagel ook voor ClassyLife, en hij reed afgelopen week de T5 uitvoering van de nieuwe XC 60. Hij blijkt al even enthousiast te zijn…. Volvo zette recent de geheel nieuwe XC60 op de markt terwijl de vraag naar het ‘oude’ model nog altijd groeide. Voor zo’n act moet je als fabrikant over behoorlijk wat lef beschikken of je moet een compleet nieuwe technische weg willen bewandelen. Volvo koos voor de laatste optie. De negen jaar lang gebouwde XC60 was in het modelprogramma, zeker in ons land, een van de meest succesvolle Volvo’s van de laatste tijd. De Zweedse fabrikant is er zeker van dat dit succes met de tweede generatie naadloos wordt geprolongeerd. Lees verder!>>

ClassyDriving: Smart Fortwo Electric Drive

In een aantal grote steden, zoals Amsterdam, struikel je haast over de Car2Go Smarts, elektrisch aangedreven deelauto’s die effectief in de behoefte aan kort persoonlijk vervoer voorzien. Elektrische Smarts zijn er al jaren, maar ze werden eigenlijk alleen ingezet voor grote projecten en bij een enkele milieubewuste onderneming. Voor particulieren was het autootje te extreem, te onpraktisch en te duur. Met de nieuwe Smart Electric ForTwo en ForFour wil fabrikant Mercedes-Benz daarin verandering brengen. Wij reden een weekje met een flitsende ForTwo Electric en zeggen vooral ‘ja’ en over een enkel punt ‘mwah’.

Britse verslaving: Prescott Hill

Eén van dè evenementen van dít jaar speelde zich afgelopen weekend af. Dat u het gemist heeft, is u niet kwalijk te nemen. Wij plaatsen daarom een zeldzame terugblik. Zeldzaam omdat wij bij ClassyLife liever vooruit kijken. Maar het was wederom prachtig en zo geven wij u de kans om in de agenda voor komend jaar al wat uitroeptekens te plaatsen. Als u van sfeer en van klassieke auto’s houdt, moet u Prescott echt een keer meegemaakt hebben.>>