ClassyDriving

Klassiekers in de groene hel

Oud-Formule I coureur Jackie Stewart noemde de beroemde Nürburgring ooit de ‘Groene Hel’. Hij had er  geluk, want hij leeft nog. Maar veel van zijn collega’s lieten hier het leven terwijl ze in hun raceauto probeerden de concurrentie te snel af te zijn. De benaming was goed gekozen. Eén keer per jaar wordt de wereldberoemde racebaan in de glooiende Eifel gebruikt door een enorme variatie aan oldtimers. Alles kom je er dan tegen, auto’s vanaf de jaren direct voor de Tweede Wereldoorlog tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Alle soorten en maten, historische GT’s en saloons, geprepareerde toerwagens, supersnelle Porsches, Formule 3 en Formule 1, sportwagens en verscheidene andere raceklassen. Onze verslaggever Dick Schornagel was erbij en doet verslag.

Mannen schijnen meer behoefte aan hulp bij inparkeren te hebben dan vrouwen…

Sorry heren, we schijnen een totaal foutief beeld te hebben van onze parkeerkwaliteiten. Ondanks alle amusante filmpjes op Youtube over rampzalig parkerende dames, lijken die daarin toch handiger te zijn dan mannen. Althans, dat claimt verzekeraar AllSecur in een zojuist uitgebracht persbericht. Allsecur is een dochtermaatschappij van Allianz Group en sinds 2008 dé specialist in online autoverzekeringen. Menigeen zal zeggen dat het een handige actie is om aandacht te trekken en reclame te maken. En dat klopt ook wel een beetje, want gisteren lazen we dat een wetenschapper had gezegd dat alle veiligheidssystemen van nu auto’s helemaal niet veiliger maken, en Allsecur stelt iets heel anders. Bovendien vinden wij het ‘bewijs’ nogal dun…>>

70 jaar Circuit Zandvoort gaat spectaculair worden gevierd

Zomaar twee artikelen over historisch racen. Dat heeft uiteraard een goede reden. Vandaag, 7 augustus, is het namelijk precies 70 jaar geleden dat het destijds gloednieuwe circuit van Zandvoort officieel werd geopend. Prins Bira van Siam won op 7 augustus 1948 de ‘Prijs van Zandvoort’ met zijn Maserati 4CL. De eerste autorace in Zandvoort werd in 1939 georganiseerd op een stratencircuit in het dorp. Gesteund door het succes van het evenement, begonnen vervolgens de voorbereidingen voor de bouw van een permanent circuit, ontworpen door Hans Hugenholtz. Op 7 augustus 1948 vond de officiële opening plaats, die werd gevierd met de internationale ‘Prijs van Zandvoort’. Ruim 20 coureurs, bijna allemaal Britten, schreven zich in voor de race. Het startveld bestond uit bolides van nog altijd legendarische merken zoals Maserati, ERA, Alfa Romeo en Bugatti. Het roemruchte verleden van Circuit Zandvoort herleeft tijdens de jaarlijkse Historic Grand Prix Zandvoort, die dit jaar plaatsvindt op 31 augustus en 1 en 2 september.>>

Oldtimervakantie in Merano

Ben je een levensgenieter en nog op zoek naar een romantische invulling van je vakantie, iets later dan in deze drukke periode of alvast voor volgend jaar. Een van onze vrienden woont in het Noord-Italiaanse Merano en toen wij daar een paar jaar geleden waren, raakten we diep onder de indruk van het vele fraaie (natuur, architectuur, gastronomie) van dit eigenlijk te onbekende stukje Italiaans Tirol. Nu kregen wij informatie over een arrangement met klassieke auto’s bij het vijfsterrenhotel Plantitscherhof in Merano. Dat spreekt ons aan en dus delen wij het graag met u. Want weinig is mooier dan in een open Alfa Romeo 2600 Spider Touring Superleggera uit 1963 te toeren door de Italiaanse berglandschappen van Zuid-Tirol.>>

Clubhuys Naarden nieuw concept voor klassieke auto’s, kunst én werkplekken

Van je hobby je werk maken, is er iets mooiers denkbaar? Nou vooruit, van de hobby van een ander volop kunnen genieten, zonder de bijbehorende financiële besognes. Dat is ook wat prettig! En dat kan nu, want sinds kort kun je in Naarden (NH) Het Clubhuys bezoeken, een locatie waar klassieke auto’s, kunst, werkplekken, een vergaderzaal én koffie samenkomen. Een inspirerende mix, perfect gelegen tussen de A1 en de historische vesting van Naarden. Het Clubhuys is gevestigd in het voormalig pakhuis van Jan des Bouvrie op de Energiestraat 3. Het concept is opgezet door het jonge ondernemersechtpaar Robbert en Anouk Buijs.>>

Broers lanceren Mountox, het grootste platform voor elektrische auto’s

Twee jonge ondernemers, de broers Maurice en Roel van der Ende van resp. 20 en 22 jaar, hebben vandaag Nederlands grootste online platform voor elektrische auto’s gelanceerd. Zij spelen hiermee in op de verwachting dat in 2025 90% van de nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch is. Hun startup www.mountox.com wil hét online platform voor elektrische auto’s zijn. Consumenten kunnen er alle elektrische auto’s in detail bekijken, vergelijken én direct aanschaffen bij de aangesloten autodealers. Daarbij krijgen ze dan in elk geval € 100,- korting. Ook kunnen zij meteen hun besparing van elektrisch rijden berekenen. Die kan oplopen tot duizenden euro’s.>>

ClassyDriving: Citroën C3 Aircross

De Citroën C3 Aircross is op het eerste gezicht een wat lastig te plaatsen auto. Oudere lezers zullen ‘m te klein en zeker in de getoonde uitvoering teveel ‘Tonka toy’ vinden. Voor heel oude lezers is hij waarschijnlijk net te frivool. En jongere lezers zullen veelal meer ruimte nodig hebben of hij lijkt hen net iets te prijzig. Dat laatste valt mee en de auto is bovendien echt attractief. Daarom besteden wij er hier graag aandacht aan.  >>

De zelfrijdende auto: realiteit of fictie?

De veelbesproken zelfrijdende auto is er al. Althans, op testcircuits en met een oplettende chauffeur achter het stuur. Volgens de fabrikanten zou de volledig zelfrijdende auto er voor 2030 moeten zijn. De voordelen vallen natuurlijk niet te miskennen. Toch heeft de zelfrijdende auto nog heel wat obstakels te overwinnen. Een analyse.>>

ClassyDriving: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport

Bij ClassyLife proberen wij geregeld u te vertellen over auto’s die net wat kleurrijker zijn dan wat je gemiddeld op straat ziet. Te veel modellen lijken immers sterk op elkaar, hebben saaie kleuren en ze zijn vaak vooral gekozen op basis van rationele overwegingen als prijs, leaseprijs, ruimte of hun ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ uitstraling. Echt leuke betaalbare auto’s die eruit springen en waarin je met een grijns van oor tot oor je kilometers aflegt, zijn er niet veel. Ja, er komen steeds meer SUV’s in felle kleurencombinaties en dat maakt de straat wel kleurrijker, maar onderhuids zijn ook die heel braaf. Dus wil je qua auto uit de band springen, dan moet je óf meestal veel geld uitgeven óf een gebruikte auto kopen waarvan een ander de grootste afschrijving betaalde of… je durft echt en je kiest een auto zoals de Peugeot 205 GTI die u hier ziet. Die kost evenveel als een niet te dure zakencombi, rond de 35 mille. Moeten er zakken pampers en Maxi Cosi’s mee, dan is hij niet zo praktisch. Heeft u nog een forse verbouwing te doen, dan is het evenmin de ideale auto. Een qua lease zal er wel even indringend gesproken moeten worden met de wagenparkbeheerder. Maar verder: wat een pretpakket! Dit zouden meer mensen moeten durven.>>

Bienvenue DS!

In de showroom van DS Amsterdam werd gisteren officieel het nieuwe automerk DS gelanceerd. Waarschijnlijk denkt u: nieuw, DS is toch een Citroën? Klopt deels, maar er hoort een aanvulling bij: het is nog altijd familie van Citroën, maar DS is nu een apart merk met eigen mensen, eigen dealers en spoedig ook echt eigen modellen. Vergelijk het een beetje met het verschil tussen Toyota en Lexus. Het Franse merk DS Automobiles werd in Parijs opgericht op 1 juni 2014, met de ambitie om de Franse auto een nieuwe plaats in de luxe markt te geven. DS Automobiles baseert zich daarbij op de automobiele revolutie die de Citroën DS in 1955 te weeg bracht. De Franse fabrikant, onderdeel van het PSA Concern (Citroën, DS, Opel en Peugeot) realiseerde zich dat er kansen zijn voor een nieuw merk dat voortborduurt op de typische Franse stijl en luxe van wereldberoemde merken als Hermès en Dior. Om te beginnen werden bestaande Citroën DS-modellen, zoals de DS3, DS4 en DS5 verfraaid en exclusiever gemaakt. Maar om werkelijk een nieuw merk te kunnen neerzetten, zijn er uiteraard echt eigen modellen nodig. De bestaande DS-modellen worden nog even doorgeleverd maar het programma wordt nu aangevuld met de DS7 Crossback, het eerste echt eigen model in de prijsklasse van circa € 43.000,- tot € 80.000,-. Die auto is vanaf heden in al zijn uitvoeringen te bestellen en dat markeert de officiële start van DS Automobiles in ons land.>>