ClassyDriving: Citroën C3 Aircross

 

De Citroën C3 Aircross is op het eerste gezicht een wat lastig te plaatsen auto. Oudere lezers zullen ‘m te klein en zeker in de getoonde uitvoering teveel ‘Tonka toy’ vinden. Voor heel oude lezers is hij waarschijnlijk net te frivool. En jongere lezers zullen veelal meer ruimte nodig hebben of hij lijkt hen net iets te prijzig. Dat laatste valt mee en de auto is bovendien echt attractief. Daarom besteden wij er hier graag aandacht aan.  

Laten wij eerst even op dat ‘Tonka toy’, dat speelgoedidee ingaan. Citroën Nederland gaf ons een ruim aangeklede versie mee in de kleur Soft Sand (grijs/beige/wit) met zwart dak en oranje/roze spiegels, dakrails en streepjes op het achterste zijruitje. Die versie figureert in alle publicitaire uitingen maar het zou, laten we het voorzichtig zeggen, niet onze keus zijn. Zie je de auto in andere kleuren, dan wordt hij ineens een stuk minder speelgoedachtig. Hij lijkt dan ook een maatje te groeien en onderscheidt zich meer van de ‘gewone’ Citroën C3. Met dat laatste model, dat eerder bij ons qua rijden en value for money zeer in de smaak viel, deelt hij eigenlijk alleen de naam, vormgevingsdetails en enige techniek. De ‘Aircross’ is groter en is gebouwd op dezelfde bodem als de Citroën C4 Cactus, de Peugeot 2008 en de Opel Crossland X. Het is een compacte SUV, bedoeld voor automobilisten die, net zoals wij dat met ClassyLife doen, wat extra kleur aan hun leven willen geven. Als je daarbij de portemonnee in de gaten moet houden, kies je een eenvoudiger versie dan onze 110 pk sterke Live automaat van alles bijeen bijna 32 mille. De Aircross is er vanaf € 19.990,-; bestel voor € 21.790,- de ‘Feel’ uitvoering met 82 pk en dan heb je er het grote scherm met DAB-audio en Carplay/Android Auto, airco en LED dagrijverlichting bij. Een leuke kleur erop en je rijdt voor goed 22 mille een frisse auto.

Bouwmarktauto
In Europa bedraagt het marktaandeel van compacte SUV’s al ruim tien procent. De meeste sports utility vehicles ofwel SUVs worden gekocht om het uiterlijk. Ze zijn stoer, sterk en avontuurlijk. Citroën zorgt met de C3 Aircross voor nog wat extra Franse charme en ‘joie de vivre’. Hij is volwassen maar ook speels en origineel. De auto heeft een lengte/breedte/hoogte van resp. 4.154 mm/1.740 mm/1.597 mm; een wielbasis van 2.604 mm en hij weegt leeg1.178 kg. Om u een beeld te geven, dat is ongeveer vergelijkbaar met de afmetingen van de populaire Renault Captur. De wat duurdere uitvoeringen kun je zeer uitgebreid naar eigen smaak laten uitvoeren, waardoor deze Citroën nog meer onderscheidend wordt. Dat geldt ook voor het interieur, dat gelukkig behalve in standaard zwart ook o.a. in een fraaie oranje/bruine Colorado versie is te bestellen. Of in zwart met oranje kleuraccenten, zoals in de testauto. De meeste uitvoeringen hebben standaard een verschuifbare achterbank. Omdat de stoelen voorin nogal fors van maat zijn, is de beenruimte achterin voor volwassenen niet overmatig groot, al scheelt het iets als de bank helemaal naar achteren wordt geschoven. Maar voor kleinere gezinnen en tweepersoonshuishoudens is de ruimte prima bruikbaar. Die stoelen worden door journalisten soms matig genoemd, zeker op lange afstanden. Daar hadden wij geen problemen mee en wij vonden juist de iets hogere instap en de wat vlakke vorm van de zitting prettig bij in-en uitstappen. Zelf proberen, zo adviseren wij. Bij de achterbank in de voorste stand neemt de bagageruimte toe tot een forse 520 liter. Omdat de rugleuning van de voorstoel kan worden opgeklapt, kun je in de C3 Aircross objecten tot 2 meter 40 lengte vervoeren. Ideale bouwmarktauto!

Je prettig voelen
De gereden Shine-uitvoering bood dankzij de ruime standaarduitrusting en enkele opties alle actieve veiligheidssystemen die op dit moment gangbaar zijn. Denk aan een camera die verkeersborden leest, een waarschuwing wanneer andere auto’s te dicht worden genaderd en een waarschuwing bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek. Wat echter wel ontbreekt en ook niet leverbaar is, is adaptieve radar op de cruise control. Dat is dan weer jammer. Heel prettig is het als optie leverbare panoramische schuifkanteldak. Bij veel auto’s kan zo’n glazen dak niet open, hier wel. Het kost wel wat hoofdruimte achterin, maar als u die niet nodig heeft, zeggen wij: voor € 950,– altijd doen! Een andere prettige optie is keyless entry, voor € 260,-. Scherpe prijzen! Het Connect Nav audio-, communicatie- en navigatiesysteem is eigentijds en compleet. Het audiogeluid is goed en dankzij ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto integreert de C3 Aircross perfect met je mobiele telefoon. Soms is het alleen een tikje lastig dat je werkelijk alles via het touch screen moet bedienen, al zijn er wat priegelige ‘shortcuts’ om sneller bij bv de verwarming en ventilatie te komen. Maar alles bijeen is dit een interieur en een voorzieningenniveau waarbij je ook als je een beetje verwend bent je toch prettig zal voelen.

Aandrijving
Citroën voorziet de C3 Aircross van bekende motoren die ook in andere modellen van het merk (en van Peugeot en Opel) zijn te vinden. Het gaat om drie driecilinder benzinemotoren met 82, 110 en 130 pk en twee diesels van 110 en 120 pk, die overigens in ons land nauwelijks een rol zullen spelen. De 1.2 liter driecilinder motor laat een leuke roffel horen wanneer sportief wordt gereden en is juist aangenaam stil bij een kalm rijstijl. In combinatie met de 110 pk motor is een Aisin 6-traps automatische transmissie leverbaar die ons in de testauto goed beviel. Hij is weliswaar iets minder verfijnd dan de automaten van sommige concurrenten, maar hij reageert voldoende alert en maakt de C3 bij een rustige rijstijl stil, soepel, relatief zuinig en comfortabel. Maar de handgeschakelde transmissie is eerlijk gezegd even fijn.
Je hebt aan de 110 pk voldoende; wij zouden het extra geld voor de 130 pk versie aan iets anders besteden. Opmerkelijk is de afstemming van het onderstel. De C3 Aircross is geen auto om heel sportief te rijden maar evenmin is het een vliegend Frans tapijt; je zou de afstemming ‘le juste milieu’ kunnen noemen, het goede midden. Hij is wendbaar, reageert alert op stuurbewegingen, is ondanks zijn wat hogere carrosserie en dito bodemspeling mooi in balans en veert voldoende comfortabel. Als optie kan bij enkele versies worden gekozen voor ‘Grip Control’. Dat regelt elektronisch de aandrijfkrachten. Met een draaiknop wordt aangegeven op welk type terrein wordt gereden en vervolgens zorgt de elektronica voor de beste balans tussen slip en grip. In de praktijk werkt dit verrassend goed en mede dankzij de forse bodemvrijheid (17.5 cm), plus stevige bodembescherming, is deze voordelige SUV dan ook behoorlijk vaardig in licht terrein. Een minpuntje nog: de combinatie van start-stop en de automaat is niet helemaal ideaal, wegrijden verloopt daardoor soms wat bruusk.

Conclusie
De C3 Aircross ziet er in de juiste kleur verfrissend leuk uit en rijdt prettig. Het is een eigenzinnige toevoeging aan een snelgroeiend segment. Citroën heeft daarbij een goede balans gevonden tussen ‘fun’ en functionaliteit. De eerste dagen zochten wij nog naar pluspunten ten opzichte van de goedkopere ‘gewone’ C3, maar die werden allengs duidelijk. Het is gewoon echt méér auto. De 110 pk (benzine)motor is levendig, maar tegelijkertijd relatief zuinig (je rijdt gemakkelijk 1 op 13 à 14) en stil. Je kunt er heel makkelijk een zeer vlotte verkeersdeelnemer mee zijn. De uitrusting is goed; de prijzen kloppen, je hebt voldoende ruimte en het comfort is prima. Bovendien is de aaibaarheids-factor groot, terwijl het toch ook een serieuze auto is. Kortom, hier moet Citroën zeker succes mee boeken.

You must be logged in to post a comment