ClassyDriving: DS4 Crossback Puretech 130

IMG_0061 (1)

Aan de bekende premium merken in ons land is er onlangs één toegevoegd, het Franse DS. U vindt de auto’s bij de Citroën dealers, want DS is het nieuwe luxe label van dat merk. De huidige modellen lijken nog erg op auto’s die voorheen als Citroën werden verkocht, maar daarin moet verandering gaan komen. Wij maakten kennis met de nieuwste DS, de DS4 in Crossback-uitvoering. U ziet aan de foto’s: wat hoger, een beetje stoer en jong van uitstraling. Leuke, karaktervolle auto. Wordt dit nieuwe merk een succes? Dat hopen wij van harte, want het past bij ClassyLife. Maar er moet nog wel wat gebeuren!

nieuwe-DS-3

Snoek
Zeg DS tegen iets oudere mensen en wie gevoel voor auto’s heeft roept waarschijnlijk meteen ‘Ah, de Citroen Snoek, mooie en bijzondere auto, erg geavanceerd voor zijn tijd.’ De DS die Citroën in 1955 uitbracht was inderdaad een unieke auto: gestroomlijnd van vorm en uitgerust met een uniek veersysteem dat voor veel comfort zorgde en waarmee de auto zelfs hoger of lager gezet kon worden. Nog steeds dromen er mensen van een reïncarnatie van die Citroën ID en DS. Toen de marketeers bij de Franse autofabrikant, die een periode lang weinig bijzondere auto’s bouwde, concludeerden dat het goed (en noodzakelijk!) zou zijn om stevig aan de weg te timmeren met wederom originele auto’s, werd onder andere de typeaanduiding DS afgestoft.

Prestigemerk
Drie modellen werden er tot dusver uitgebracht als Citroën DS: de DS3, DS4 en DS5. Vooral die DS3 sloeg erg aan, als een fris en betaalbaar alternatief voor de Mini Cooper. Wij hebben er twee jaar mee gereden en we waren er zeer gelukkig mee. Omdat er in met name in China goede kansen leken voor DS als merk werd besloten om er een nieuw Frans prestigemerk van te maken. Bij de DS4 en DS5 zijn inmiddels de Citroën emblemen verdwenen en restylings doorgevoerd, bij de DS3 gaat dat nog gebeuren. Voor China werden er bovendien al specifiek op dat land afgestemde nieuwe DS-modellen uitgebracht. Het merk DS wordt hier wel via Citroën-dealers verkocht en in Amsterdam werd onlangs de eerste aparte DS Store geopend, met een high-tech uitstraling. Wel, we weten inmiddels dat de Chinese markt zich minder goed ontwikkelt dan alle autofabrikanten hebben verwacht en gehoopt. Het zal ook veel tijd en geld kosten om DS hier als zelfstandig merk bekend en gevraagd te maken. Daarvoor zullen unieke modellen nodig zijn die niet eerder als Citroën werden verkocht. En concurrenten zitten niet stil, want ‘premium’ betekent meer inkomsten en die wil iedereen. Gelukkig voor DS en haar moeder is er wel een groeiende vraag naar redelijk betaalbare maar individualistische auto’s. Hopelijk gaat het dus lukken, dat is moederbedrijf PSA (Peugeot/Citroën) van harte gegund.

IMG_0073

Eigenzinnig
In afwachting van eigen DS-modellen moeten wij ons nu tevredenstellen met een restyling van bestaande Citroëns. Eerst werd de DS5 gewijzigd, met onder andere een iets soepeler vering en een nieuwe neus, en vervolgens was onlangs de DS4 aan de beurt. Die DS4 werd destijds gebaseerd op de Citroën C4, een zeker charmant maar niet al te opvallend model. Als Citroën DS4 viel de auto meteen op door iets compactere afmetingen, een flink hogere bodemvrijheid, een fraaier interieur en nogal merkwaardige achterportieren: smal, een vreemde uitstulping en vaste ruiten. Een eigenzinnige auto (dat hoort bij Citroën) maar geen doorslaand succes; er zijn er tot dusver een 120.000 van gebouwd. Sinds kort staat de nieuwe DS4 in de showrooms, in de strak gestileerde DS-hoek. Hij is er nu in twee uitvoeringen: als DS4 en als hogere, iets stoere DS4 Crossback. Feitelijk heeft die laatste de hoogte van de eerste DS4, en is de ‘gewone’ DS4 iets lager en sportiever geworden. Wij waren met name benieuwd naar de DS4 Crossback, omdat het in principe een auto is die goed bij ClassyLife past: onderscheidend, luxueus maar niet overdreven kostbaar. Fijn dus dat wij al snel de beschikking kregen over een testauto, een Crossback Puretech 130.

 

IMG_0057Hard
Franse merken, en vooral Citroëns, stonden vroeger bekend om hun veercomfort en hun kwaliteiten als Grande Routière, auto’s om ontspannen lange afstanden in af te leggen. Helaas lijken marketeers en technici te denken dat wij tegenwoordig een ultrastrakke wegligging belangrijker vinden dan comfort. Dus worden auto’s allemaal hard geveerd en voorzien van grote velgen met ‘platte’ banden die ook nauwelijks vering mogelijk maken. Dat vinden jonge autojournalisten wellicht leuk, maar feitelijk horen zij niet de norm te zijn. Naar ons idee heeft het merk DS vooral toekomst als het auto’s maakt die anders zijn dan andere: karaktervol, comfortabel en door hun uitvoering echte verwennerij. De DS4 is bedoeld als een en karaktervol dynamische hatchback voor klanten die comfortabel willen rijden. De DS4 Crossback heeft een extra stoere uitstraling en een hogere rijpositie. Het leuke is dat je de auto’s erg luxueus kunt aankleden, met lederen bekleding op het dashboard, zeer fraaie lederen bekleding op de stoelen in een ‘horlogeband’ motief, alle denkbare elektronische voorzieningen en keus uit 38 kleurcombinaties, waaronder vier extra kleuren voor het dak. Blijkbaar betekent ‘premium’ ook automatisch dat er een immens aantal opties is waarmee een auto kan worden samengesteld; gelukkig zijn de meerprijzen wat lager dan bij Duitse merken.

Eigenlijk was het een beetje jammer dat ‘onze’ DS4 Crossback vooral op sportiviteit was gericht, met veel zwarte accenten bij een wit metallic lak en grote zwarte wielen (18 inch). De Crossback is weliswaar wat sportiever bedoeld dan de gewone DS4, maar naar ons idee wordt een Citroën, pardon, DS, niet gekozen door mensen die heel sportief willen rijden, maar door mensen die karakter en comfort zoeken. Zelfs de mensen die een ‘Urban Cossover’ willen rijden, met een extra hoge zit (erg prettig) en een grote panoramische voorruit (mooi en ook prettig), maar niet een soort terreinwagen willen hebben.

Lastig, lastig
De prijzen van de DS4 beginnen bij € 25.290,-, die van de DS4 Crossback bij € 26.590,-. Wij begrijpen dat het merk moet concurreren en klanten optimale personalisatiemogelijkheden wil aanbieden, maar we vinden de standaarduitrusting wat karig. Je moet er echt wat pakketten en opties bij bestellen om de auto de luxe te geven die bij het merk past. De testauto had er daarvan een aantal en kostte goed 33 mille. Hij was uitgerust met de basis benzinemotor, een 130 pk sterke driecilinder met een 6-versnellingsbak. Er is trouwens keus uit zes benzinemotoren en diesels, met een vermogen tot 180 pk (diesel) of 210 pk (benzine). Dat is niet gering. De 120 en 180 pk diesel en de 165 pk benzineversie zijn er met 6-traps automaat. Particulier lijkt ons een 165 pk automaat heel goed bij deze auto passen. Die kost als Crossback € 29.590,-. Tel er 10 mille bij voor overal mooi leer, top-audio van Denon en een aantal packs voor extra veiligheid en comfort, en dan heeft u een karaktervolle auto die u niet op elke straathoek tegenkomt. Houd de velgen op maximaal 17 inch en dan is ook de vering prettig. Het merk wijst nogal op de LED-koplampen van de DS-modellen, maar let wel, die zijn op de DS4 een optie. Voor € 3.500,- heeft u het Pack LED Vision Premium met LED-verlichting, goede navigatie, parkeersensoren en achteruitrijcamera, Denon hifo, Keyless enytry en nog een en ander. Voor 4.400 euro wordt overal het mooiste leer toegepast; Mirrorlink/Apple carplay kost € 250,- extra en zo zijn er meer personalisatiemogelijkheden die wel de prijs flink opdrijven. Daarmee maakt DS het zich niet gemakkelijk. Wij reden onlangs een grote Kia Optima automaat met alles wat maar denkbaar was, voor 38 mille. En zeker, dat is een sedan en een Kia en misschien nog niet ‘premium’, maar wel een ronduit indrukwekkende en zeer luxueuze auto. Gaat u naar Opel voor een Astra die werkelijk bomvol luxe zit, dan bent u zelfs heel veel goedkoper uit. Lastig, lastig hoor.

15aa40%20jpg

cl%2015.086.012%20jpg

Zo is het helemaal de DS4 die het moet zijn: elegant en fraai afgewerkt

Lekker
Akkoord, een leuke DS4 is dus vrij prijzig, maakt hij dat goed met rijkwaliteiten? Wel, het is ontegenzeggelijk een prettige en bijzondere auto. Zelfs de relatief kleine driecilinder maakt hem al behoorlijk vlot en redelijk zuinig (gemiddeld 1 op 14 tot 15); hij is stil, stuurt lekker en heeft een vertrouwenwekkende wegligging. Dat de Crossback wat hoger is, merk je bij het rijden nauwelijks. De LED-verlichting is krachtig, het dashboard met instelbare blauwe verlichting versterkt het gevoel iets bijzonders te rijden en het multimediasysteem fungeert snel en prettig. Voorin zit je goed, op prima stoelen. Achterin is het minder. Volwassenen meenemen kan wel, maar over een niet te lange afstand. Ook de instap is voor hen niet zo makkelijk. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden en vorm ging bij de DS4 en DS4 Crossback duidelijk voor functie!

Het is al met al een trendy auto met veel zware concurrentie en met stevige prijzen wanneer de uitrusting ook premium moet zijn. U kiest hem als u iets anders wilt dan een A3, BMW 1 Serie, VW Golf of Mini, als u een maatje kleiner wilt gaan rijden zonder aan allure in te leveren, als u voldoende heeft aan een auto waarin u maar zelden mensen achterin meeneemt, als u (DS4 Crossback) die hogere instap op prijs stelt en als u zichzelf wilt verwennen met bijvoorbeeld een prachtig interieur. ‘Empty nesters’ met smaak, stijl en wat budget, die zien wij als dé doelgroep voor DS, of jonge stellen met twee inkomens. Ons idee: standaard flink meer uitrusting, dan iets hogere prijzen en geen focus op sportiviteit maar op luxe en karakter. Dan moet het goed gaan komen. Meer info vindt u overigens op http://www.dsautomobiles.nl/home.html .

15aa43%20jpg

De ‘gewone’ DS4

IMG_0062

IMG_0065

IMG_0066

Citroen-DS4-INLINE2-3

 

You must be logged in to post a comment