ClassyDriving: ‘Made in Holland’ MINI Countryman Cooper S

 

Ooit was een Mini een klein, handzaam en toch verrassend ruim autootje, made in Britain en nog weleens geteisterd door de gevolgen van arbeidsonrust. Oftewel: amusant en charmant maar niet altijd super betrouwbaar en goed. De nieuwe Mini Countryman die u hier ziet is dan een cultuurschok van episch formaat. Hij is meer maxi dan mini, heeft namelijk het formaat en bijna de hoogte van een middenklasse SUV. Je komt er nog wel wat Britse symboliek in tegen (Schotse ruitmotieven bijvoorbeeld), maar veel van de techniek is dezelfde als in de BMW 2-Serie. Het is dan ook een BMW-product, maar hij wordt gebouwd in Born, Limburg, door Nederlanders. Niet alleen voor ons land, voor de hele wereld. Dat maakt toch chauvinistische gevoelens wakker. Door z’n nieuwe formaat (deze Countryman is een stuk groter dan de vorige, zoals elke Mini dat steeds opnieuw is) en ‘Made in Holland’ karakter doet hij zelfs mee bij de aanbesteding van nieuwe politieauto’s!
Onze testauto is bepaald geen auto voor mensen die onopvallend door het verkeer willen gaan: er is flink wat ‘blingbling’. En er is, maar ook dat geldt voor elke Mini, een ruim budget voor nodig: wat u hier ziet heeft een adviesprijs van Eur 57.610,44! Daarvoor is hij prettig uitgerust maar je mist toch ook nog wel het een en ander. Mini mikt met deze Countryman op gezinnen die met groeiende kinderen wat meer ruimte nodig hebben, maar dat mogen dan wel universitair opgeleide tweeverdieners zijn zonder torenhoge hypotheek. Wij denken daarom meer aan andere doelgroepen. Daar komen we zo op terug.

Lifestyle
Formeel horen we de naam MINI in kapitalen te schrijven. Dat is eigenlijk al een bizarre tegenstelling. Vergeet maar dat het woord letterlijk ‘heel klein’ betekent. Dat was in 1959 zo, toen de merken Austin en Morris hun Mini als ultra-compacte vierpersoons gezinsauto introduceerden, maar na de overname van het Britse Austin Rover door BMW werden Mini’s snel groter. Het is nu een soort Lifestyle-label van BMW. Hoewel de kwaliteit in het verleden zeker niet altijd zo ‘premium’ was als prijs en publiciteit deden vermoeden, zijn er daarmee flinke stappen gemaakt en nuchter beschouwd is een Mini nu inderdaad meer ‘premium’ dan zijn concurrenten en stevig duurder. Voor imago en uitstraling worden de extra kosten graag betaald. Marketing, weet u wel. Wat overigens een Mini in het verleden altijd bijzonder maakte, waren zijn rijeigenschappen: de auto’s van dit merk boden altijd uitzonderlijk veel rijplezier en een uitzonderlijk strakke besturing. Met het groeien van de auto’s is dat voor de grotere modellen wel wat minder geworden. Een Mini rijdt nog altijd erg leuk, maar niet meer zo bijzonder als vroeger, zeker niet als het om de grotere modellen gaat.  Daar staat wel meer praktisch gebruiksgemak tegenover.

Veel optioneel
De Mini Countryman die u hier ziet is liefst twintig centimeter langer en drie centimeter breder dan de vorige. Hij is 4.299 mm lang, 1.822 mm breed en 1.557 mm hoog. Dat is flink. Het zorgt voor ruimte voor vijf stoelen die ook nog eens dertien centimeter versteld kunnen worden in de lengterichting. Die middelste ‘stoel’ achterin is overigens zo smal dat je daar hoogstens een niet te grote tiener of een heel smal meisje kunt plaatsen. Echt serieus vijfpersoons is ook deze giga Countryman daarmee niet. Wel is er 450 liter bagageruimte, en dat is behoorlijk. ‘Onze’ Mini had overigens als optie een Picnic Bench, een kussen dat je kan uitklappen uit de achterbak om op te zitten. Leuke gimmick. Wij kregen van BMW Nederland een Cooper S Countryman mee, flink duurder en sneller dan de gewone driecilinder Cooper met 136 pk, maar minder prijzig dan de Cooper S ALL4 met vierwielaandrijving die ook beschikbaar was. De prijslijst begint bij de gewone Cooper van Eur 32.900,- en loopt dan door tot de Cooper SD ALL4 van Eur 48.500,-. Maar dat zijn de startprijzen en het venijn zit ‘m in de vrij eenvoudige basisuitrusting en de vele opties. De Cooper S met 2 liter 141 kW/191 pk motor zoals wij die reden kost namelijk vanaf Eur 39.900,- maar de testauto was alles bijeen Eur 17.500,- duurder. En dan nog mis je voorzieningen die veel auto’s die de helft kosten al standaard hebben. De testauto had mooie bruine lederen bekleding, automatische transmissie, een glazen panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch openende achterklep, Dynamic Damper Control, uitgebreide navigatie, gezellige interieurverlichting, een head-up display en 19” velgen, plus nog wat klein spul. Er waren ook niet gespecificeerde ‘overige opties’ voor bijna vijfduizend euro. Enkele voorzieningen die je in deze tijd in zo’n auto mag verwachten zoals Blind Spot Monitoring, adaptieve cruise control of stuurwielverwarming ontbraken dan nog. Toch jammer. Daar staan leuke dingen tegenover, zoals de fraaie gestepte lederen bekleding, het verlichte Mini-logo dat in het donker je instap makkelijker maakt, het rode alarm-lampje op de dakantenne, het bijzondere maar wel erg drukke en niet zo overzichtelijke dashboard. Ook het noemen waard is dat het afwerkingsniveau ten opzichte van voorgaande modellen er zeer op vooruit is gegaan.

De 19 inch velgen zijn fijn voor de looks maar minder voor het comfort; die zouden we niet aanstrepen. En zo zijn er nog een paar opties die je best kunt missen. Maar al met al zal een Countryman die is uitgerust zoals u dat wenst zeker 15 K bovenop de vanaf prijs uitkomen. Dat maakt ‘m waarschijnlijk ook wat meer geschikt voor ouderen dan voor jongeren. Overigens moet u deze Countryman door zijn semi SUV-karakter zien als een concurrent voor bijvoorbeeld de Audi Q2 en Q3, Seat Ateca, BMW X1 en Range Rover Evoque. Doordat hij wat hoger is, en ook een iets hogere instap heeft, is hij voor mensen die wat ouder en strammer zijn ook prettig. Je hoeft niet te klimmen zoals in sommige SUV’s, stapt makkelijk in en zit toch net lekker wat hoger. Dat is zeker een voordeel van deze King Size Mini. Maar sommige concurrenten maken ’t hem zeker niet gemakkelijk.

Sturen
Het weggedrag van de nieuwe Mini Countryman mag dan niet meer zo scherp zijn als dat van vroegere Mini’s, het is wel een auto gebleven die meer rijplezier biedt dan menig concurrent. Hij stuurt strak en gaat uitstekend een hoek om; dit is een auto waarin je van plezier gaat fluiten. Wel is hij wat te hard geveerd en stuiterig, deels volgens ons ook door de grote 19” velgen.  Het is zaak om wel even goed proef te gaan rijden als die Countryman u erg aanspreekt. Met een draaischakelaar bij de transmissiehendel regel je de afstemming van motor, vering, besturing, transmissie. In ‘Sport’ vonden wij ‘m te nerveus en luidruchtig, in ‘Eco’ wat erg rustig: de middenstand is prettig. Wij wisselden meestal tussen ’groen’ en gewoon. Het is alleen een beetje jammer dat de auto wat zwaar is uitgevallen: hij weegt met automaat tegen de 1.600 kg. Zit je er met vier volwassenen is, dan moet er dus een ruime 1.800 kg in beweging worden gebracht. Daarom lijkt ons de standaard Cooper-motor met 136 pk echt wel het minimum. De Cooper S met zijn 192 pk maakt de auto lekker vlot, maar het is geen racer. Je kunt er in 7.5 sec vanuit stilstand mee naar 100 km/u accelereren maar de combinatie van de twee liter motor met 192 pk met de subliem schakelende 8-traps automaat maakt hem vooral lekker vlot en ontspannen. Je zal echter zelden zuiniger rijden dan 1 op 10 à 11. Er zijn verder ook nog twee diesels leverbaar, met 150 en 192 pk, maar de auto die ons het meest interessant lijkt is de binnenkort leverbare Cooper S E Countryman ALL4 met de combinatie van de 136 pk driecilinder uit de Cooper met een plug-in elektromotor. Dan beschik je gecombineerd over 224 pk en over de mogelijkheid om enkele tientallen kilometers emissievrij te rijden. Kleed je die aan met wat leuke opties, met maximaal 18 inch grote velgen en met een smakelijke combinatie van kleuren buiten en binnen, dan heb je een auto die zeker waarde geeft aan dat woord Premium. Overigens is hij ook qua multimedia, navigatie en connectiviteit helemaal bij de tijd. Je bedient het scherm met een draaiknop en toetsen of met de vingers en via de Mini Connected app op je telefoon kun je veel aansturen en via het centrale display laten weergeven. Dat is allemaal uitstekend voor elkaar.

Karaktervol
BMW laat de Mini Countryman bouwen op het platform van de X1 en de 2 Serie Active Tourer. Dat is efficiënt en het is goed gelukt om hem toch onderscheidend te maken. Het is geen echte SUV en evenmin een sportwagen, en dat zal sommige liefhebbers teleurstellen. Ook is hij welbeschouwd net niet comfortabel genoeg. Maar het is wel een leuke, karaktervolle auto. Wie zichzelf echt wil verwennen kan zijn of haar Countryman bovendien helemaal naar wens samenstellen en zelfs nog kiezen voor nog meer vermogen (231 pk bij de John Cooper Works versie) of voor veel meer eco en minder uitstoot (49 gram CO2) in de plug-in hybride uitvoering. Met de immense keus uit kleuren voor in- en exterieur, materialen en opties is er iets heel persoonlijks van te maken. Dat heeft dan wel zijn prijs. Als je er nuchter naar kijkt zijn er voor minder geld fijnere auto’s te koop. Maar met zo’n Mini is het ’t zelfde als met kleding, een tas of een horloge: de exclusiviteit en de bijzondere details verschaffen je het extra plezier. Zouden wij ‘m zelf gaan rijden? Nee, voor dit geld kozen wij iets anders. Maar wij begrijpen de mensen die dan toch voor zo’n Mini Countryman kiezen wel. Het is goed voor de werkgelegenheid bovendien. En we mogen met z’n allen erg trots zijn op ‘de mannen’ bij VDL in Born die deze auto’s bouwen. Wij zijn dat zeker!

Dit is de versie die ons het meest interessant lijkt: de plug-in hybrid Cooper S E Countryman

 

 

 

You must be logged in to post a comment