ClassyDriving: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport

Bij ClassyLife proberen wij geregeld u te vertellen over auto’s die net wat kleurrijker zijn dan wat je gemiddeld op straat ziet. Te veel modellen lijken immers sterk op elkaar, hebben saaie kleuren en ze zijn vaak vooral gekozen op basis van rationele overwegingen als prijs, leaseprijs, ruimte of hun ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ uitstraling. Echt leuke betaalbare auto’s die eruit springen en waarin je met een grijns van oor tot oor je kilometers aflegt, zijn er niet veel. Ja, er komen steeds meer SUV’s in felle kleurencombinaties en dat maakt de straat wel kleurrijker, maar onderhuids zijn ook die heel braaf. Dus wil je qua auto uit de band springen, dan moet je óf meestal veel geld uitgeven óf een gebruikte auto kopen waarvan een ander de grootste afschrijving betaalde of… je durft echt en je kiest een auto zoals de Peugeot 205 GTI die u hier ziet. Die kost evenveel als een niet te dure zakencombi, rond de 35 mille. Moeten er zakken pampers en Maxi Cosi’s mee, dan is hij niet zo praktisch. Heeft u nog een forse verbouwing te doen, dan is het evenmin de ideale auto. Een qua lease zal er wel even indringend gesproken moeten worden met de wagenparkbeheerder. Maar verder: wat een pretpakket! Dit zouden meer mensen moeten durven.

Foto: 205 GTi 1.9

Sjeu
In de jaren ’80 maakte het verder destijds wat brave Franse merk Peugeot furore met de 205 GTi, de snelle uitvoering van de jonge gezinnen-205. Die had naar hedendaagse begrippen helemaal niet zoveel motorvermogen, maximaal 130 pk voor de 1.9 GTi, maar hij woog ook bijna niets, was dus flitsend snel, zag er heerlijk uit en strafte overmoed keihard af door in bochten bij gasloslaten heel gemakkelijk achterstevoren te gaan. Er zijn er zo heel wat afgeschreven. Maar wat een hartverwarmend feest was die auto! Na die eerste GTI volgden er modellen die zwaarder en steeds meer verantwoord werden, en waar de ‘sjeu’ vanaf was.  Een paar jaar geleden kwam Peugeot met de GTi-versie van de 208 en kijk, daar hadden ze het ‘je ne sais quoi’ weer te pakken. Peugeot liet vervolgens haar competitie-afdeling met die 208 GTI aan de gang gaan, en dat leidde tot de ‘by Peugeot Sport’ zoals het exemplaar dat u hier ziet.

De ‘gewone’ 208 GTI kost € 29.900,-; de ‘by Peugeot Sport’ € 33.900,- en de speciale lak die u hier ziet, deels matzwart en deels knalblauw of rood metallic, Coupe Franche genaamd, kost € 1.400,-. De testauto heeft verder een achteruitrijcamera, Active City Brake en DAB-radio, alles bijeen 800 euro, en kost al met al € 36.100,-. De belangrijkste verschilpunten van de Peugeot Sport-versie zijn een aangepaste en iets verlaagde wielophanging, toepassing van een sperdifferentieel, iets krachtiger remmen, zwarte 18 inch velgen met Michelin Pilot Super Sport banden en een aantal verfraaiingen van interieur en exterieur. Wij zouden die Coupe Franche lak laten en ‘m in rood of oranje metallic kiezen, of in mat ice silver, en vervolgens dagelijks intens gaan genieten.

Verslavend
Eerlijk is eerlijk, de eerste paar dagen moesten wij wel even wennen aan de hard geveerde, razendsnelle en bij 130 km/u wat brommerige 208 GTi. Het is zo’n auto waarvan de meeste mannen een glimlach krijgen en die bij het overgrote deel van de vrouwen ergernis opwekt. ‘Wat moet je nou met zo’n klein, opvallend lawaaiig ding, had toch gewoon zo’n grote Opel Insignia als de buurman gekozen, of liever een nog grotere’. Enfin, u kent dat ongetwijfeld. Hot hatchbacks zijn bijna altijd een jongensding, net als dikke uitlaten onder Amerikaanse pick-ups. Gaandeweg echter werd de GTI echter steeds meer een verslavende drug en uiteindelijk was afscheid nemen een verdrietige zaak…

De 208 GTI is altijd een driedeursauto. De gordel pakken, instappen achterin of iets neerleggen op de achterbank gaat niet superhandig. Je zit in tamelijk diepe (goede) kuipstoelen, in deze versie bekleed met lekker stroef alcantara. Vóór je het bekende superkleine Peugeot stuur, een prima uitrusting maar ook veel hard kunststof waaraan je ziet dat de 208 al enkele jaren geleden werd uitgebracht. Geeft niks, valt na een dag niet meer op. Veel rode details, zoals matten en een rood streepje in het stuur en rond de tellers. Fleurig. Een multimediasysteem dat adequaat is, een redelijke isolatie van windgeruis en weggeluiden. De besturing is heel direct, de remmen bijten flink, de pook van de 6-bak schakelt strak en de 1.6 liter turbomotor van 208 pk houdt van toeren. Hij heeft altijd voldoende trekkracht, maar hij gaat het leuk vinden als de toerenteller richting 5.000 toeren gaat. Dat maakt het best lastig om de puber in je onder controle te houden.

Hooligan
Je kunt in 6,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren en de top is 230 km/u, maar zo hard rijden hebben we gelaten voor wat het is. Daarvoor heb je een jong lijf en goed op hun plaats blijvende nieren voor nodig… plus een stuk Autobahn ohne Tempolimit. Nee, voor ons was de pret eigenlijk vooral de aanwezigheid van genoeg power om vlot te kunnen invoegen en versnellen en een subliem rijgedrag op bochtige wegen. Er is dankzij het sperdifferentieel en de goede banden altijd grip van de aangedreven wielen en je hoeft echt niet als een hooligan te rijden om maximaal plezier van deze rappe Peugeot te hebben. Maar intussen voel je je door het motorgeluid, de ploffende uitlaat, de flitsende acceleratie, directe besturing en rap werkende ‘close ratio’ versnellingsbak waarbij elke volgende versnelling prachtig aansluit wel een rallykampioen-in-spe! Door dat kwikzilverige karakter en de verwennerij van voldoende eigentijdse luxe is ook een ritje naar de Jumbo al een plezier. Zeker, hij is soms oncomfortabel hard geveerd en bij 130 is er een brom, maar rijdt ietsjes sneller op de teller, of iets langzamer, en dan is de auto behoorlijk stil. Je merkt wel op de snelweg dat je steeds een beetje aan het corrigeren bent, dit is geen auto die als een streep onverstoorbaar rechtuit gaat. Maar goed, dat hoort bij karakter, toch? Het is dus heerlijk speelgoed voor mensen die echt van autorijden houden en die zich van anderen willen onderscheiden. De auto maakt van elke dag, elke rit een feestje. Enige kanttekening: wel Flitsmeister of FlitsNav op de telefoon aan houden. Dat de auto al een paar jaar geleden werd ontwikkeld merk je ook aan het ontbreken van allerlei eigentijdse veiligheidsvoorzieningen of aan starten met een sleutel, maar de navigatie werkt goed, er is Apple Car Play aan boord en de auto is altijd online. Ze houden ‘m bij Peuget dus wel zoveel mogelijk up to date.  Politiek correct beschouwd spot hij natuurlijk met alles wat bij ‘het nieuwe rijden’ hoort (al haal je gemakkelijk 1 op 12 hoor). Maar ach, af en toe zondigen mag toch wel? Wat heerlijk, Peugeot, dat jullie dit in het programma hebben. Houd ‘m svp daar ook, voor de broodnodige kleur en fleur in het leven! En wilt u de auto iets minder handcore? Kies dan voor de gewone 208 GTI. Evenveel vermogen, iets comfortabeler, een paar mille goedkoper. Leuk hoor.

Foto: Ze kunnen wel wat, daar bij Peugeot Sport.

You must be logged in to post a comment