ClassyDriving: Tesla Model S P100D, de uitdager

De afgelopen maanden is er veel in de media gepubliceerd over Tesla en over nieuwe concurrenten. Topman Elon Musk staat onder enorme druk, shortsellers streven ernaar dat het bedrijf omvalt omdat ze dan immens cashen, er waren veelbesproken productieproblemen rond de compacte Model 3 en als er één spreuk van toepassing was, dan is het wel die over hoge bomen en veel wind. Inmiddels hebben Jaguar, Audi en Mercedes-Benz elektrische auto’s gepresenteerd (alleen de Jaguar i-Pace is nog maar leverbaar) die het Tesla ook moeilijk moeten maken. Gaat dat lukken? Wij reden een paar dagen met de snelste Model S en wij zijn heilig overtuigd van een goede toekomst van dit merk. Dat zullen we toelichten.

 Dit is een wat andere ClassyDriving dan de autotests die wij normaliter plaatsen, meer een column en commentaar dan een echte test. De gereden Tesla Model S P100D kostte rond de € 160.000,- en dat is voor de meeste lezers uiteraard buiten hun mogelijkheden. Neem van ons aan dat hij ronduit indrukwekkend rijdt. Je moet een echte kenner zijn om te zien dat deze Tesla bijna twee keer zo duur is als een ‘gewone’ basisauto, de Model S 75D die momenteel vanaf € 93.620,- in de prijslijst staat. Dat zit ‘m eigenlijk alleen in de techniek: een grotere batterij, meer uitrusting en bovenal meer vermogen, namelijk 612 pk tegenover 335 pk en officieel 613 km actieradius tegenover 490 km. Het belangrijkste verschil is echter de aanwezigheid van de zogeheten ‘Ludicrous Mode’ waardoor de S P100D in 2,7 seconden van stilstand naar 100 km/u kan versnellen. Dat is een buitenaardse acceleratie. In alle eerlijkheid: wij probeerden het een paar keer, maar het bloed trekt uit je hoofd als je zo snel accelereert. Anders gezegd: het is mooi dat het kan, maar je gebruikt het zelden en hebt eigenlijk veel meer aan de ‘reuzenhand’ die je bij het accelereren vanaf elke snelheid vooruit duwt. Ook met een Model S 75D ben je al zeer goed bediend en daarmee kun je in 4,4 seconden naar 100 km/u accelereren, ook dat is al Porsche 911 territorium. Dit is dus de Tesla voor fijnproevers, voor de mensen die een Napolitaans handgemaakt pak willen dragen van een paar mille en die het leuk vinden om een horloge te hebben dat tienduizenden euro’s kostte maar wat je er niet aan af ziet. Zoiets. Want verder is het ‘gewoon’ een Tesla Model S zoals je die in het verkeer frequent tegenkomt. Hoogst indrukwekkend rijdend, beter gebouwd en afgewerkt dan velen zeggen maar niet op het beste Duitse of Britse niveau, met sublieme multimedia en een ongeëvenaard netwerk van laadstations.

iMac op wielen
Is het alleen maar een rijdende computer zoals sommige tegenstanders zeggen? In zekere zin, maar dan wel een Apple iMac en absoluut meer rijplezier biedend dan veel andere ‘nay-sayers’ zeggen. Het is geen auto waarmee je op bochtige wegen een lekker potje gaat sturen, maar wel een superauto om ontspannen en vlot afstanden te overbruggen. Stil, comfortabel, zeer goed uitgerust en ruim. Laten we het zo zeggen: wij vonden die Tesla zo aangenaam dat wij ons erop betrappen na inlevering van de testauto geregeld naar gebruikte modellen te kijken. Bij Tesla zelf, bij MisterGreen of bij Leasebijtellingvriendelijk koop je een gebruikte Model S vanaf zo’n 45-50K en zoek je goed, dan heb je ‘m met vierwielaandrijving en een lekker groot schuifdak. Dan rijd je als een vorst. Het grootste voordeel bovendien: met een Tesla kun je probleemloos heel Europa door. Je moet weliswaar af en toe even laden, maar dat doe je bij de Tesla Supercharger laadparken onderweg die inmiddels overal staan en waarvan er steeds meer komen. Daar kun je echt snelladen, en met de zekerheid dat je ook werkelijk de batterij weer helemaal kunt vullen. Er is qua actieradius en het bereiken van je bestemming feitelijk geen enkele beperking.

Laadproblematiek
Recentelijk maakten wij ook uitgebreid kennis met de Jaguar i-Pace en sindsdien heeft Mercedes-Benz haar EQC-model gepresenteerd, en Audi de e-Tron. Die drie modellen moeten het Tesla lastig gaan maken. Jaguar kan als eerste leveren en de per 1 januari 2019 veranderende bijtellingsregels (de zogeheten Tesla tax: over de eerste 50 mille betaal je 4% bijtelling, over het meerdere 22%) stimuleren de verkoop zo dat de Jaguar-dealers zich voor de haast onmogelijke taak geplaatst zien om uiterlijk 31 december ruim 3.000 i-Paces afgeleverd te krijgen. De Audi en Mercedes worden pas in 2019 goed leverbaar. Dan blijven ze aantrekkelijk, maar je betaalt er aan bijtelling dan wel meer voor. De drie fabrikanten blazen hoog van de toren. Maar welbeschouwd hebben vooral de Duitse drie (BMW kan de komende jaren zelfs nog niets leveren) uit arrogantie te lang zitten slapen, waardoor Elon Musk op tal van markten meer verkocht dan zij. Nu roepen ze deze jonge Amerikaanse fabrikant wel even te zullen verslaan. Ze bouwen ook samen met energieleverancier Ionity hard aan een netwerk van snelladers. Maar wij zien nog wel beren op de weg. Een Italiaanse vriend van ClassyLife probeerde enige weken geleden een recordrit te rijden vanuit Salzburg naar Oslo, de ‘elektrische hoofdstad van Europa’. Het strijdwapen was een kleine Fiat 500 E, een elektrische Fiat dus waarvan ze de kleine batterij hadden vervangen door een exemplaar met 56 kWh en daarmee twee keer zoveel vermogen en met de mogelijkheid om die batterij bij snelladers onderweg in no-time vol energie te stoppen. Ze wilden de afstand van zo’n 2.000 km binnen 24 uur afleggen, op zich al een prestatie van formaat. Overigens is het plan om van die aangepaste Fiat, waarmee je zo’n 400 km actieradius hebt, een beperkte serie te gaan bouwen. De recordpoging mislukte echter doordat het team hun Fiat 500 E bij enkele laadstations in Duitsland en in Zweden ofwel helemaal niet kon laden (een Ionity snellader in Duitsland was defect en er was niemand bereikbaar om deze te repareren) ofwel alleen langzaam konden laden.Ze hadden nu dertig uur nodig voor de rit. Ook in ons land komt het voor dat laadpalen helemaal niet werken of dat ze zo weinig lading leveren dat je uren moet wachten op een beetje actieradius. Met name Allego heeft daar opmerkelijk vaak last van. En doen hun stations het wel, dan zijn ze duur.

Voorsprong
De zwakste schakel voor het succes van zakelijk gereden zakenauto’s zoals de Jaguar, Audi en Mercedes-Benz is dus het laadnetwerk. Rijd je zo’n auto leeg, wat over het algemeen sneller gaat dan verwacht, en sta je vervolgens bij een defecte laadpaal, dan is Leiden in last. Overigens is het onze ervaring dat bij Fastned alles wel altijd uitstekend functioneert. Met een Tesla heb je geen last van deze problematiek: je kunt altijd laden bij zowel de eigen Superchargers als bij Fastned, dat in rap tempo snelladers met extra veel power installeert. Als Ionity erin slaagt om een betrouwbaar functionerend Europees netwerk van snelladers neer te zetten, inclusief 100% betrouwbaar en snel werkende 24/7 service, en de bezitters van de auto’s zich realiseren dat bij stevig doorrijden en lage temperaturen het bereik van hun auto’s zeer aanzienlijk afneemt, is succes mogelijk. Anders ontstaan er veel teleurstellingen.

Twee Nederlandse autobladen vergeleken recentelijk de Jaguar i-Pace met de Tesla Model S 75D. Met dezelfde specificaties bleek die Tesla goedkoper en de actieradius is groter. In Autoweek won de Tesla de vergelijking, vooral vanwege de betere elektro-implementatie en laad infrastructuur. Bij Autovisie, meer op autoliefhebbers gericht, won de Jaguar vanwege zijn betere bouwkwaliteit en sportievere rijeigenschappen. Beide uitslagen zijn begrijpelijk. Wat wij als auto zouden kiezen? De Jaguar is inderdaad de leukste rij-auto, de Tesla is de betere elektrische auto. Lastig dus.

Naar onze mening, versterkt na uitgebreid met de afgebeelde Tesla P100D te hebben gereden, verdienen Tesla Motors en Elon Musk veel lof omdat ze serieus en overtuigend de opkomst van emissievrije auto’s in gang hebben gezet. Er is helaas nog altijd volop sprake van ‘Tesla bashing’ door partijen die de Amerikaanse fabrikant te gevaarlijk vinden worden. Maar als je gewoon heel nuchter naar de feiten kijkt en de factor ‘wishful thinking’ geen rol laat spelen heeft deze fabrikant met elektroaandrijving maar ook met batterijtechnologie, netwerk, hergebruik van batterijen en energieopslag zo’n voorsprong opgebouwd dat die onmogelijk is in te halen. Dat wekt nijd op bij allerlei partijen met eigen agenda’s. Als Tesla de productie van de Model 3 op orde heeft en houdt en als er rond Musk geen al te grote ongelukken ontstaan, zien wij geen reden om aan de toekomst van het concern te twijfelen. Het enige wat je deze fabrikant en zijn flamboyante topman dus kunt toewensen is een lange adem en veel succes. Want zonder hen beide had de wereld er minder goed uitgezien en zou de toekomst van die wereld minder florissant zijn.

 

 

You must be logged in to post a comment