Grolsch en Kornuit willen plastic afval op festivals verminderen

Bierbrouwer Grolsch gaat voor haar biermerk Kornuit starten met het gebruik van circulaire drinkbekers op festivals. Het gaat om een pilot bij 8 à 10 evenementen dit seizoen. Organisatoren van festivals krijgen daarbij een full servicepakket aangeboden. Dit omvat de levering van de bekers, de logistiek, reiniging en opslag. Bierbrouwer Grolsch en specifiek Kornuit willen hiermee een bijdrage leveren aan het verder reduceren van de hoeveelheid plastic afval, aan een schoner festivalterrein en het verder verbeteren van de festivalervaring van de bezoeker. Grolsch heeft zich tot doel gesteld om in 2020 al haar festivals te voorzien van circulaire drinkbekers.

Pilot start dit festivalseizoen
De Europese Unie heeft een verbod voorgesteld om het gebruik van single-use plastics verder te reduceren en ook het kabinet onderneemt actie om het gebruik van plastic wegwerpartikelen in Nederland te beperken. 99% van de plastic bekers wordt momenteel niet gerecycled, terwijl 71% van de festivalbezoekers duurzaamheid belangrijk vindt. Als één van de groenste brouwerijen van Nederland wil Grolsch dit aanpakken. De pilot met de circulaire drinkbekers voor Kornuit startte afgelopen weekend bij het Liquicity Festival in recreatiepark Geestmerambacht te Noord-Scharwoude. De wegwerpbekers werden daarbij vervangen door hardcup bekers – gemaakt van polypropyleen – met een statiegeldsysteem. De pilot is vooral bedoeld om ervaringen op te doen. Uiterlijk in 2020 wil Grolsch op al haar festivals circulaire drinkbekers inzetten.

Verdere verduurzaming van festivals
Pieter van Cosburgh, Nationaal Accountmanager Events bij Grolsch: “Duurzaamheid vinden we belangrijk. Wij dagen onszelf daarbij uit en durven te experimenteren. Onlangs hebben we een nieuwe krat voor Kornuit op de markt gebracht, gemaakt van 100% plastic consumenten afval. Maar wij kijken verder dan alleen onze eigen producten, zoals naar de samenwerking met onze festivalpartners. Verduurzaming van festivals past dan ook goed bij het merk Kornuit.”

Circulair denken en handelen
Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director Grolsch: “Duurzaam en verantwoord ondernemen is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse manier van werken. Via de meest uiteenlopende projecten brengen we dit in de praktijk. Circulair denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt. Onze brouwerij heeft een recyclepercentage van maar liefst 99,8%. Dit betekent dat bijna alles wat we in de brouwerij gebruiken, wordt hergebruikt in de keten. Vanuit deze gedachte kijken we ook naar festivals en willen we hieraan onze bijdrage leveren.”

Over Grolsch
Koninklijke Grolsch N.V. is een onderneming met een historie die teruggaat tot het jaar 1615. Grolsch behoort daarmee tot één van de oudste en meest succesvolle brouwerijen van Nederland en is actief op zowel de Nederlandse- als een groot aantal internationale drankenmarkten. Koninklijke Grolsch biedt een brede portfolio van merken en bierstijlen zoals Grolsch Premium Pilsner, Grolsch 0.0%, de Grolsch speciaalbieren, Grolsch Radler, De Klok, Kornuit, Peroni, Meantime, Asahi Super Dry en Grimbergen. Sinds 2004 is Grolsch gevestigd in een moderne brouwerij in Enschede en sinds 11 oktober 2016 is Koninklijke Grolsch een dochteronderneming van Asahi Group Holdings.

Over Asahi
Asahi Group Holdings is een internationaal opererende Japanse onderneming met een portfolio bestaande uit bier, sterke dranken, frisdranken en voeding. Asahi streeft ernaar nieuwe waarden te creëren om indrukwekkende momenten te delen met mensen over de hele wereld. Asahi (‘rijzende zon’) is in 1889 gestart als Osaka Beer Brewing Company door Komakichi Torii met het doel om een origineel Japans bier te brouwen. In 1987werd Asahi Super Premium Dry geïntroduceerd, hetgeen de groei van Asahi in zowel Japan als op de internationale markten enorm heeft versterkt. Asahi is marktleider in Japan, heeft een sterke positie op vele internationale markten en is actief in het uitbouwen van deze internationale positie. Meer informatie:
http://www.asahigroup-holdings.com/en/.

 

You must be logged in to post a comment