MisterGreen Electric Lease

Bij ClassyLife houden wij van mooie stijlvolle auto’s. Die horen uiteraard ook bij een webmagazine met deze naam en opzet. Maar wij hechten ook veel waarde aan een belangrijk duurzamere wereld. Je wilt immers je kinderen en kleinkinderen een zo goed mogelijk leven bezorgen? Daarvoor is het dringend nodig om zuiniger om te springen met grondstoffen, om er ook minder afhankelijk van te worden en om op een ingrijpende manier milieuverontreiniging en opwarming tegen te gaan. Alleen zo houden wij ook op termijn de aarde leefbaar. Wij zullen dan ook massaal moeten gaan rijden in auto’s zonder emissie. Uiteraard moet er ruimte blijven voor leuke klassiekers en fraaie sportwagen. Als wij de emissie van ons dagelijks vervoer ingrijpend reduceren, gaan we al een heel eind de goede kant op. In dit kader willen wij de komende tijd wat meer aandacht besteden aan elektrisch rijden en aan andere vormen van emissievrij vervoer.  Het leek ons goed om een kleine serie artikelen hierover te starten met een gesprek met de gezichtsbepalende man achter het bedrijf MisterGreen, Mark Schreurs. Dit Amsterdamse bedrijf (www.mistergreen.nl) heeft zich gespecialiseerd in het leasen van elektrische auto’s en richt zich ook meer en meer op het faciliteren van oplaadmogelijkheden daarvoor.

De MisterGreen-oprichters: links Florian Minderop, rechts Mark Schreurs

Eerste vraag aan Mark Schreurs is om kort te schetsen waar het bedrijf nu staat en hoe de nabije toekomst ervan eruitziet.
“MisterGreen Electric Lease is de snelst groeiende leasemaatschappij van Nederland en heeft zijn pijlen volledig gericht op 100% elektrische auto’s. Sinds 2008 zijn wij bezig met de transitie van een fossiel naar een elektrisch aangedreven wagenpark in Nederland met als doel ‘Iedereen Elektrisch’. De meest geleaste elektrische auto sinds jaren is de Tesla Model S. Het is dan ook niet verrassend dat ongeveer 90% van het wagenpark van MisterGreen bestaat uit die Tesla Model S. Ons bedrijf is opgezet door Florian Minderop en mij, twee ondernemers met beide een bancaire achtergrond. De overtuiging van de hoge restwaarde van elektrische auto’s is sinds 2012 de sleutel voor het succes van MisterGreen. Waar andere leasemaatschappijen argwanend waren over restwaarden, hebben wij in deze niche markt onze kans gegrepen. In korte tijd is MisterGreen een iconische speler geworden in de leasebranche, met nu meer dan 600 Tesla’s Model S en X op de weg. De restwaarden van elektrisch auto’s blijken goed te zijn en behoren tot de hoogste in de markt. Dat komt door drie keer lagere onderhoudskosten dan bij auto’s met een verbrandingsmotor; voordelig rijden op stroom die drie keer goedkoper is dan brandstof en een levensduur die gemiddeld drie keer hoger is. Dat alles zorgt voor een drie keer lagere prijs per kilometer. En ook dat heeft weer een positief effect op de restwaarde van elektrische auto’s.”

Tesla een religie?
Het valt ons op dat MisterGreen inderdaad ontzettend veel promotie bedrijft voor Tesla. Het lijkt haast een religie. Maar Tesla en topman Elon Musk zijn toch niet heilig en er zijn toch meer koplopers op het gebied van duurzame
Schreurs: “Het is geen religie, maar Tesla heeft een voorsprong op de concurrentie in de markt voor volledig elektrische voertuigen en heeft momenteel het meest aantrekkelijke productaanbod. Dit verklaart de huidige voorkeur van onze klanten voor Tesla’s. Inmiddels werken alle grote automerken aan concurrerende volledig elektrische modellen. Deze komen naar verwachting tussen 2018 en 2021 op de markt. Wij juichen die ontwikkeling van concurrerende modellen door andere autofabrikanten toe en wij zullen ze,  zodra ze beschikbaar zijn, graag opnemen in ons aanbod. Wij kijken als ondernemers naar de markt van het elektrisch rijden. Wij streven ernaar winstgevend te zijn en dan heeft het weinig toegevoegde waarde om auto’s te promoten die geen geld in het laatje brengen. Welke factoren spelen dan mee bij het bepalen van de restwaarde van een (elektrische) auto’s in 2020? De mate van aantrekkelijkheid vertaalt zich in een hoge restwaarde en tegelijkertijd een lage Total Cost of Ownership (TCO). Wij hebben daarom de zogeheten ‘Schaal van MisterGreen’ gemaakt waar elk automerk punten kan scoren. Afgelopen jaar was Tesla de winnaar. Je kunt scoren op de volgende onderdelen:

  • Is de auto ten minste level 2 zelfrijdend?
  • Toegang tot een Europees toegankelijk snellaadnetwerk
  • Elektrisch bereik van > 250 km op 1 volle batterij
  • Heeft het merk een geïntegreerd autodeelplatform?
  • Is de elektrische auto al in productie en zijn de prijzen al bekend. Het mag geen concept auto zijn.
  • Is de betreffende elektrische auto concurrerend met een vergelijkbare ICE (brandstofmotor) auto?
  • Heeft het merk een duidelijke focus op EV
  • De ketenleveranciers werken met het merk niet in tegen haar ambities tot het bereiken van een lagere TCO (elektrische ambities)
  • Innovatie wordt door de beurs beloond of niet?
  • Elektrisch rijden zit in het DNA van het merk
  • Het merk produceert zijn batterijen in-house
  • Dealermodel werkt in het voordeel/nadeel van het merk.

Toekomstperspectief
Nog even verder over Tesla. Beursanalisten zijn sceptisch over het toekomstperspectief van het bedrijf. Zij verwachten dat Musk de hooggespannen voorspellingen rond de lancering en productie van de nieuwe en goedkopere Tesla Model 3 bij lange na niet waar kan maken. Hun zorgen leidden kortgeleden tot een verkoopadvies door Goldman Sachs waarop de koers van het aandeel Tesla op Wall Street inzakte. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
“De financiële positie van Tesla is goed en de prestaties zijn uitzonderlijk te noemen. Dat blijkt onder andere uit deze bron: https://cleantechnica.com/2017/01/03/teslas-2016-deliveries-production/ en uit het volgende:

  • Succesvolle ontwikkeling 3 elektrische modellen;
  • Succesvolle levering van meer dan 176.000 voertuigen in de afgelopen 4 jaar;
  • Productievolume van 83.922 voertuigen in 2016;
  • Succesvolle introductie en voorverkoop van mid-market model (Model 3) – 400.000 voertuigen aanbetaald binnen 1 maand na lancering;
  • Twee jaar op rij het hoogste klanttevredenheids percentage en 89% van de Tesla rijders wil als volgende auto weer een een Tesla. (http://finance.yahoo.com/news/tesla-scores-high-brand-loyalty-180506859.html). Vanwege de marktleiderspositie en de continue uitzonderlijk goede prestaties is de beurswaarde van Tesla structureel stijgend. Tesla is mede vanwege haar inmiddels opgebouwde trackrecord uitstekend in staat om haar operatie en groei te financieren. Dat zijn onze drijfveren om enthousiast over het merk te zijn. Maar wij zijn zeker niet eenkennig en evenmin blind voor de mogelijkheden van anderen in de toekomst.”

Particulieren
Het is niet alleen belangrijk dat zakelijke automobilisten elektrisch gaan rijden, dat geldt zeker ook voor particulieren. Hoe gaan jullie daarop inspelen en dat faciliteren?
Schreurs: “Wij gaan met MisterGreen in de komende maanden ook met een private lease propositie komen”.

Nogal wat fabrikanten brengen hybrides uit, al dan niet via een stekker op te laden. Wat is daarop jullie visie?
“Wij geloven niet in een toekomst voor hybrides, simpelweg omdat elektrische auto’s per kilometer altijd goedkoper zullen zijn dan hybride auto’s.”

 

De groei van het elektrische wagenpark valt of staat met genoeg oplaadmogelijkheden. Jullie bouwden de eerste grote eigen laadstations. Maar in de media is veel te lezen over collega Fastned dat groeit en investeert maar geen enkel zicht op een positief financieel resultaat biedt. Sommigen spreken over een luchtbel. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
“Wij hebben vertrouwen in FastNed en in onze eigen 16 snellaadstations in de Randstad. De kosten gaan voor de baten uit en wij moeten de familie Lubbers dankbaar zijn dat zij ons Nederlanders als eerste ter wereld zo’n schitterend landelijk dekkend laadnetwerk gunnen. Er komt een dag dat wij dit laadnetwerk heel erg nodig hebben. Wij schatten het aantal 100% elektrische auto’s in Nederland al op 40.000 in 2018. Voor elektrische auto’s geldt nog een lagere fiscale bijtelling van 4% bijtelling t.o.v. 22%. En mensen raken steeds meer overtuigd van de pluspunten van elektrisch rijden en van veel minder vervuiling. Er zal daardoor de komende jaren een enorme run ontstaan op volledig elektrische auto’s. Er spelen bovendien nog wat overwegingen:

  • Door het grote succes van de voorinschrijvingen op de Model 3 en de komst van andere elektrische auto’s met een grotere actieradius is het denkbaar dat de schatting van professor Maarten Steinbuch van 30.000 nieuw verkochte volledig elektrische auto’s in 2018 te laag is. Immers: uit 2012/2013 komen er ca 28.000 EV-leaserijders die een nieuwe auto gaan kiezen. Deze mensen hebben al een aansluiting thuis en zijn gewend aan elektrisch rijden. Deze fiscaal gedreven leaserijders zullen waarschijnlijk weer kiezen voor de lagere bijtelling.
  • Bovendien zijn er spoedig tenminste 6 modellen te koop voor € 30.000,- à 35.000,- met een range die tenminste 300 km zal zijn. Dit zijn de Tesla Model 3, de Opel Ampera-e, Volkwagen e-Golf, Renault Zoe en Nissan Leaf. Audi en Jaguar komen ook in 2018 met een elektrische auto, maar deze zal rond de € 60.000,- kosten. Daarna komt er nog heel veel meer aan elektrisch autonieuws op ons af.
  • Dat komt weer omdat wereldwijd fabrikanten zich inmiddels focussen op de productie van elektrische auto’s. Elektrische auto’s zijn nu nog bijzonder, maar binnen een paar jaar zijn ze volstrekt normaal.”

Olielobby
En wat is de visie op de mensen, inclusief de nieuwe Amerikaanse president en zijn adviseurs en de VVD, die ontkennen dat er sprake is van een klimaatprobleem en die andere oorzaken dan vervuiling en opwarming aanwijzen?
“De olielobby is nog steeds merkbaar in de politiek. Wij moeten ons daar niet zo druk om maken en gewoon zorgen dat alternatieven als zon en wind snel goedkoper worden dan steenkool en olie. In Chili is een zonnepark met batterijopslag per opgewekt kilowattuur al voordeliger dan een steenkolencentrale. Naarmate zonnepanelen en batterijen goedkoper worden, zal dit zich als een olievlek over de wereld verspreiden. Ook de grote lobbyisten houden een gewone marktwerking dan niet tegen”

Hoe financiert MisterGreen al haar activiteiten?
“Bancair. Wij verwachten komende jaren de grens van € 100 miljoen geïnvesteerd vermogen te passeren.”

En tot slot: hoe ziet de toekomst eruit?

  • “Wij halen de doelstelling van de overheid van 200.000 EV (100% elektrisch) op de weg in 2020;
  • Wij realiseren 1.000.000 EV op de weg in 2025;
  • Wij halen de doelstelling van 50% EV verkopen in 2025 (50% van ca 400.000 nieuwe verkopen in 2025).”

Mark, dank voor het gesprek en voor het partnership tussen MisterGreen en ClassyLife. Binnenkort op ClassyLife enkele rij-impressies van elektrisch aangedreven auto’s, waaronder de Tesla Model X.

 

 

You must be logged in to post a comment