Hollands entrepreneurship bij Bilder & De Clerq

BDC_INTERIOR_05

Amsterdam telt twee bijzondere eetwinkels, Bilder & De Clerq, waar mensen die lekker en gezond willen koken maar niet willen nadenken over een menu wekelijks keus hebben uit 14 gerechten waarvoor je ter plaatse de juiste ingrediënten in de juiste hoeveelheid kunt kopen. Een slimme formule die verder in ons land uitgerold gaat worden. Maar de mannen achter deze winkel, Rogier Leopold en Diederik van Gelder, hebben ook een bijzondere primeur ontwikkeld die hun faam internationaal echt groot kan gaan maken.

clerq

Zij hebben een interactieve boodschappenmuur aangebracht bij het Google hoofdkantoor op de Zuidas in Amsterdam waar je een van hun maaltijden kunt bestellen door alleen even je smartphone bij het juiste plaatje te houden. Het scherm laat de 14 gerechten zien, plus wat drank en borrelhappen. Wie trek krijgt, moet eerst de Bilder & De Clercq-app downloaden. Na registratie bestel je de gerechten ofwel door in de app te tikken, ofwel door de smartphone voor het gerecht naar keuze te houden. Een draadloze NFC-chip in de telefoon zorgt dan voor de communicatie. Vanaf 17.00 uur staan de boodschappen vervolgens  gekoeld voor de medewerkers klaar. Voor deze manier van bestellen werkt Bilder & de Clercq samen met Yes Tap, een startup uit Startupbootcamp Amsterdam die contactloos betalen mogelijk maakt. Het werkt momenteel alleen nog met Android telefoons (mensen bij Google werken uiteraard alleen met Android, dat een volle dochter is); iPhones kunnen vanaf de komende iPhone 6 met de NFC-chip werken. De muur is voor Google een showcase van de innovaties die NFC mogelijk maakt. Bilder & De Clerq is door Google benaderd, liet zich inspireren door Koreaanse shopping walls en zij zien dit nu als hun derde winkelvestiging. Er zijn al plannen om zo’n bestelmuur ook op andere plaatsen te gaan installeren; de mogelijkheden zijn feitelijk onbeperkt. Zeker nu contactloos betalen met je smartphone sterk in opkomst lijkt. De toekomst is dichterbij dan we denken en zo zien we dat twee gewone Hollandse jongens daarin een bijzondere rol spelen. Overigens willen ze ook gewoon hun aantal fysieke winkels gaan uitbreiden.

BdC_receptkaart_BakedAppelAmaretto2

bilder-en-de-clercq-4-720x486

You must be logged in to post a comment