Eten & Drinken

Bake and be fabulous

Wanneer je als man een mail ontvangt met de volgende tekst, dan plaats je de informatie uiteraard meteen…: Hello Jan, sweetie darling, Graag stel ik je mijn nieuwe merk bakmixen voor. Als bijlage vind je een persbericht. Ik hoop dat er plek voor is in jullie publicatie, neem gerust contact met me op voor meer informatie. Cheers, Marinda Hall. Alle gekheid terzijde, de liefde van de man gaat door de maag en een bakmix die afwijkt van het standaard supermarktspul is uiteraard goed nieuws. Volgens de informatie is het nieuwe merk Instant Domestic Goddess er voor vrouwen (en dat is flauw, ook mannen bakken!) die wél iets lekkers op tafel willen zetten, maar daar eigenlijk te weinig tijd voor hebben. >>

Signature shop Le Creuset

Het pannenmerk Le Creuset, wereldwijd bekend door haar geëmailleerde gietijzeren pannen, heeft een eigen signature shop in Amsterdam geopend. De eer om het ‘lint’ door te knippen kreeg chefkok Alain Caron, die meteen een nieuwe innovatieve rvs pannenlijn introduceerde. >>

Hollands entrepreneurship bij Bilder & De Clerq

Amsterdam telt twee bijzondere eetwinkels, Bilder & De Clerq, waar mensen die lekker en gezond willen koken maar niet willen nadenken over een menu wekelijks keus hebben uit 14 gerechten waarvoor je ter plaatse de juiste ingrediënten in de juiste hoeveelheid kunt kopen. Een slimme formule die verder in ons land uitgerold gaat worden. Maar de mannen achter deze winkel, Rogier Leopold en Diederik van Gelder, hebben ook een bijzondere primeur ontwikkeld die hun faam internationaal echt groot kan gaan maken. Zij hebben een interactieve boodschappenmuur aangebracht bij het Google hoofdkantoor op de Zuidas in Amsterdam waar je een van hun maaltijden kunt bestellen door alleen even je smartphone bij het juiste plaatje te houden.

Puur! uit eten

Als je zoals wij een lichte beroepsdeformatie hebt, volg je vrij intensief wat er op de social media gebeurt. Zo zagen wij vanmorgen op twitter een berichtje voorbij komen over een zo te zien leuk hotelletje in Bergen waar het accent op gezond, puur en biologisch ligt. Het was afkomstig van de website Puur! uit eten (www.puuruiteten.nl) van Jeannette van Mullem. Ons zei dat niets, u wellicht ook niet. Maar het blijkt een erg leuke website te zijn. Kijkt u maar eens.>>

Inspiratie bij Chefs (R)evolution in Zwolle

Bent u, om het maar zo te zeggen, een kook- en eetgek? Dan is een ritje naar Zwolle dit weekend zeker interessant. Daar vindt niet alleen het al uitverkochte Avantgarde Cuisine Festival ‘Chefs (R)evolution’ in Theater De Spiegel plaats, maar er wordt o.a. ook een BOERenmarkt XL georganiseerd. Het is een initiatief van Jonnie en Thérèse Boer van Restaurant de Librije in Zwolle. >>

Crackers van de boerderij

Wat is het toch geweldig om steeds weer nieuwe kleine Nederlandse bedrijven te ontdekken die prachtige nieuwe producten op de markt brengen. Heeft u al gehoord van de Farm Brothers? Dat zijn twee broers, Herman en Freddy, die opgroeiden op een boerderij en na wat zakelijke omzwervingen besloten zich op gezond, biologisch voedsel te gaan richten. Ze pakken het op een bijzondere manier aan, met een erg leuke website in het Engels (www.farmbrothers.com) en introduceren nu als eerste product erg lekker uitziende crackers. >>

Down to earth, nieuw kookboek Sasha de Boer

In navolging van het succes van het boek ‘back to basics’ komen presentatrice/fotografe Sasha de Boer en sterrenchef Jacob-Jan Boerma van restaurant De Leest deze herfst met een nieuw boek op de markt ‘Down to earth’. In ‘Down to earth’ spelen makkelijk verkrijgbare superfoods de hoofdrol. Geen exotische superfoods, maar bekende producten, zoveel mogelijk uit eigen buurt, verwerkt in eenvoudige en heerlijke gerechten. Zo wordt supergezond eten een stuk gemakkelijker en lekkerder. Daarnaast zetten de prachtige foto’s van Sasha de Boer nog meer aan tot het eten van gezonde producten. Voor iedereen opzoek naar gezonde inspiratie is dit boek een aanrader. Het boek is vanaf oktober voor 25 Euro verkrijgbaar.

Bikken bij Beuk

Eens per jaar exploiteert tv-kok Ramon Beuk gedurende een maand het zogeheten pop-up restaurant VOOREENMAAND in het multifunctionele gebouw De Glazen Ruimte in Maarssen. Dat staat weer te gebeuren, in de maand augustus eet u bij VOOREENMAAND niet in een restaurant zoals ‘de rest’, maar zoals Ramon het altijd al wilde hebben. >>

Foodhallen Amsterdam

In navolging van andere metropolen, inclusief Rotterdam, krijgt nu ook Amsterdam zijn eigen overdekte en permanente markt.

Vier ondernemers vonden dat Amsterdam niet meer achter mocht lopen en namen het initiatief tot de start van een eigen voedselmarkt. Natuurlijk zit onze hoofdstad vol met restaurantjes waar je heerlijk kunt eten en marktjes met de meest uiteenlopende producten, maar een ‘markt’ zoals deze heren met hun ‘foodhallen’ in gedachten hebben kent de stad nog niet. >>

Barbecueën op kokos

ClassyLife draagt MVO Nederland een warm hart toe en wij besteden graag aandacht aan onderwerpen op het gebied van duurzaamheid. Op de website www.grensverleggers.nl van deze organisatie lazen we over een interessante nieuwe ontwikkeling, namelijk barbecue kooltjes van kokos in plaats van hout. Dat is een idee van Jeroen Janssens, die momenteel het land doortrekt met een barbecue en bij supermarktvestigingen laat zien dat er prima valt te barbecueën op kooltjes van kokos. Zonder rook en zonder nare bijsmaak, letterlijk en figuurlijk. >>