Rallye Monte-Carlo Historique 2018

Bij ClassyLife kijken wij doorgaans vooruit, ook naar evenementen die interessant zijn. Maar soms is het ook zinvol om even terug te blikken op iets dat heel bijzonder en stijlvol was. Verslaggever Dick Schornagel woonde voor ons de bijzondere Rallye Monte-Carlo Historique bij. Hij doet hier verslag.

Wie ‘Monte-Carlo’ zegt, denkt dan aan zon, zee en Casino. Nou ja vooruit, ook de kleurrijke Grimaldi familie in het roze paleis op de rots, de jachthaven met de kostbare jachten en beelden van de wereldberoemde Grand Prix van Monaco, de oudste stratenrace ter wereld, flitsen dan uiteraard even door de grijze cellen. En wie heeft er nu nog nooit van de oudste autorally ter wereld, de wereldkampioenschap rally Rallye van Monte-Carlo gehoord?  Wij waren present bij de 21ste versie van de klassieke uitvoering van dit wereldberoemde WK evenement, dat een weekje erna wordt verreden. De ‘21e Rallye Monte-Carlo Historique’ is een relatief harde winterrally die als traditionele sterrally vanuit een aantal plaatsen in Europa wordt gestart. Dit jaar waren dat Glasgow en Oslo als verst verwijderde steden, daarna startten ze in Reims, Bad Homburg, Monte-Carlo zelf en Barcelona. In totaal vertrokken 307 equipes met hun klassiekers uit de periode van 1955 tot 1980, vanuit die zes steden om elkaar anderhalve dag later (Oslo en Glasgow deden daar uiteraard langer over) in de Franse plaats Valence te ontmoeten. Van daaruit wordt dan de gezamenlijke rally gereden, die via talloze bergpaden uiteindelijk naar Monte-Carlo zal leiden. De langste aanlooproute is die vanuit Glasgow met 2.020 km, de kortste is Reims waarvoor de deelnemers ‘slechts’ 807 km nodig hebben.

Het lijkt allemaal vrij simpel, maar dat is het niet. De deelnemers rijden weliswaar op openbare wegen en moeten zich dus strikt aan de regels houden, want een geconstateerde snelheid overtreding betekent onherroepelijk diskwalificatie. En dat wil je niet met zo’n kostbare deelname. Maar niet alleen het routeboek zorgt voor de nodige hoofdbrekens die je alleen kunt voorkomen door geen fouten te maken. Ook krijgen de rallyrijders te maken met een groot aantal (15) regelmatigheid trajecten die precies op tijd moeten worden gereden. En in de onherbergzame gebieden liggen dan talloze winterse problemen te wachten. Denk aan vallende sneeuw in het donker, aan dik besneeuwde bergpaden met hier en daar onzichtbare stukken ijs op de weg (black ice) en diepe afgronden, onverwachte scherpe bochten, keiharde rotspunten die niet meegeven, zelfs af en toe een tegenligger, en altijd die tijdsdruk.

Ik raak elk jaar weer onder de indruk van het gevarieerde, prachtig klassieke wagenpark dat verspreid over winters Europa aan de start verschijnt, maar ook van de voorbereidingen die de deelnemers hebben getroffen. De vele verschillende soorten banden die worden meegenomen (winterbanden, spijkerbanden, mediums etc) en het uithoudingsvermogen van zowel de auto’s als de meestal wat oudere berijders. Er blijken ook nog behoorlijk veel damesequipes deel te nemen.

En dan is daar na alle beproevingen en ontberingen eindelijk die beroemde, zonovergoten haven van Monte-Carlo waar je even van je vermoeidheid kunt bekomen. De dikke verhalen over de belevenissen beginnen! Het is een peperdure maar eervolle winterrally, deze Historische Monte-Carlo. Maar je moet ‘m één keer in je leven hebben gereden.

Zoals die Schot met z’n bejaarde blauwgrijze Volvo Amazon die de hele rally reed op één set winterbanden, zelfs zonder spikes. Die voor de laatste nacht weliswaar officieel van start ging, maar na een bezoek van twee uur aan McDonalds regulier finishte. Hij had er van genoten, hij had de hele rally vanuit Glasgow gereden, maar alleen de gevaarlijke laatste nacht van ‘de lange messen’ overgeslagen. Want hij wilde met zijn Volvo van 10.000 Pond uiteindelijk ook weer terug naar huis rijden. En niet (zoals diverse van zijn collega’s) de auto met een lelijke schade op een trailer laten afvoeren. Ik begreep hem als geen ander…

 

Dick Schornagel (tekst en fotografie)

You must be logged in to post a comment