Sociaal

Doro zorgoplossing voor thuiswonende ouderen

SmartCDoro, de Zweedse telecomproducent en marktleider op het gebied van seniorentelefoons, lanceert op het Mobile World Congress in Barcelona het nieuwe SmartCare By Doro. Deze cloud-gebaseerde zorgoplossing is erop gericht om het leven van thuiswonende senioren gemakkelijker en veiliger te maken. Het nieuwe systeem koppelt sensoren die ongewone situaties en ongelukken in huis detecteren met de Doro-cloud. In nood of bij verdachte omstandigheden slaat het systeem automatisch alarm en worden familieleden of hulpverleners uit de gedeelde cloud gewaarschuwd. SmartCare by Doro wordt geleverd met een home gateway unit en met slimme sensoren die gekoppeld zijn aan de Doro-cloud ‘My Doro’. Het op-maat-gemaakte systeem, gebaseerd op individueel gedrag, detecteert ongevallen real-time en waarschuwt dan meteen  familieleden en hulpverleners. Doro SmartCare heeft een open systeemarchitectuur die de connectie tussen sensoren en apparaten van derden faciliteert.>>

Onderzoek: de fiets is het date-middel bij uitstek

Mooi bericht voor deze Valentijnsdag, en alle dagen erna uiteraard. Vergeet relatiesites, datingapps, het traditionele diner en vlugge speeddates. Mensen die tevergeefs hebben geprobeerd om te daten en toch graag een relatie willen aangaan, kunnen het beste op de fiets stappen. Een actieve fietsrit door de natuur is namelijk een ideale manier om het succes van een date te vergroten. Consumatics analyseerde in opdracht van Gazelle diverse wetenschappelijke onderzoeken en komt nu tot die conclusie.>>

Hoe krijg je verstokte autoliefhebbers in een deelauto?

Autodeelprogramma’s zoals Greenwheels en car2go verkleinen de milieuschade van autorijden. Maar hoe krijg je eigenaren die erg aan hun eigen auto zijn gehecht zover dat ze meedoen? Onderzoek van Joshua Paundra van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) laat zien dat voor deze autoliefhebbers meer nodig is om ze over te halen dan lagere kosten en duurzaamheidsvoordelen. Het onderzoek suggereert dat voor deze mensen autodelen niet moet worden gebracht als vervanging, maar als alternatief vervoermiddel wanneer hun eigen geliefde wagen niet beschikbaar is. Wij hebben ook een aantal keren gebruik gemaakt van deelauto’s. Onze ervaring was dat je ofwel van de eigenaar niets hoorde  op een huurverzoek ofwel voor best veel geld in een auto vol reclame moest rijden. Dat is in de stad minder erg dan daarbuiten. Daar voel je je in zo’n bestickerd en vaak klein autootje al snel een stakker. Gewoon een auto huren is dan feitelijk prettiger en vaak niet duurder. Dus de bedrijven die deelauto’s inzetten, hebben inderdaad nog wel wat te doen om het buiten een stad als Amsterdam populair en succesvol te maken.>>

Tweederde van Europese autobestuurders wil nog steeds zelf kunnen sturen

Er wordt al een tijdlang veel gesproken over de komst van autonoom rijdende auto’s, dus auto’s waarin u onderweg van alles en nog wat kunt doen, maar niet hoeft te sturen en evenmin aandacht aan het verkeer hoeft te besteden. Overigens hebben een paar van de koplopers op dit terrein, zoals Volvo en Tesla, al aangegeven dat de minder snel komt dan aanvankelijk werd verwacht. En zit iedereen er dan op te wachten? Nou nee, zoals al uit de kop boven dit artikel blijkt. Twee van de drie Europese autobestuurders wil zelf kunnen sturen, ook als zelfrijdende auto’s de overhand gaan krijgen, zo blijkt uit een groot en nieuw onderzoek van Mazda, waarvan vandaag de resultaten zijn gepubliceerd.>>

SAAR Magazine, absoluut om te kopen

Op www.facebook.com/classylifemagazine delen wij weleens berichten van SAAR magazine, het online magazine voor en over vrouwen boven de 50. De verhalen zijn vilein, amusant, realistisch, af en toe (lekker) grof en soms veroorzaken ze een forse lach en herkenning, zelfs bij mannen (die toch niet de primaire doelgroep zijn). Toen wij lazen dat de redactie ook een gedrukt tijdschrift wilde gaan uitbrengen, waren wij er als de kippen bij om dat vooraf te bestellen. Want wij zijn dol op drukwerk, wij zien graag hoe anderen tijdschriften maken (het is al jaren onze wens om ook ClassyLife in gedrukte vorm uit te brengen, een naar wij vrezen weinig realistische wens overigens…) en eigenlijk stond ook al vast dat het een superleuk blad zou worden. Dat klopt, het kwam gisteren binnen en gisteravond was mevrouw ClassyLife soms hikkend van de lach er niet van los te weken. Welnu, als zij het leuk vindt, vindt u dat ook en dat geldt meteen ook voor de lieve mensen in uw omgeving. Mits de geest niet te bekrompen is, maar dat zal het probleem niet zijn, want anders las u dit niet. Toch?>>

Dit is een goede gids

Vorige week spraken wij Esther van Onna van de geweldige reiswebsite www.localhideaways.com. Als u vakantielocaties zoekt waar het begrip massatoerisme nog helemaal onbekend is en waar u lekker in de natuur een topverblijf heeft, is deze site een absolute must. Like ‘m op Facebook en kijk er geregeld, daar krijgt u geen spijt van. Al pratend over de ontwikkeling van ClassyLife en over de groeiende aandacht voor duurzaamheid en een betere kwaliteit van leven, vroeg ze ineens ‘ken je dit boek al?’ Ze kwam daarop met het als cadeau ontvangen boek ‘Dit is een goede gids’ van duurzame mode- en lifestyle expert Marieke Eyskoot aan. Wij moesten beschaamd antwoorden dat wij ondanks onze aandacht voor meer kwaliteit van leven het verschijnen van dit boek volledig gemist hadden. Oeps. Boek meteen besteld en de volgende dag in huis. Het is werkelijk super interessant en uw aandacht en aankoop meer dan waard.>>

Nooit meer naar huiswerkbegeleiding dankzij een app

Heeft u tieners in uw directe omgeving en is er dagelijks ‘strijd’ om hen hun leerstof te laten leren en begrijpen? Dan kun je huiswerkbegeleiding inschakelen, maar prijzig en niet altijd populair. Of er is nu de Mr. Chadd start-up. Mr. Chadd helpt middelbare scholieren met hun huiswerk en bereikte hiermee recentelijk, tijdens een week van testen, plek 14 in de Nederlandse AppStore (Apple). Nu is er een nieuwe app. Mr. Chadd helpt scholieren met leren. Als je bij het huiswerk maken even vastloopt, helpt Mr. Chadd je verder. Met elk vak, voor elk niveau en zowel overdag als ’s avonds. Het doel van de oprichters van Mr. Chadd, Jan Kuipers en onderwijskundige Kim van der Esch, is om ieder kind in Nederland te kunnen helpen en om an te sluiten bij hun belevingswereld.>>

Jip en Janneke (en Takkie!) 25 jaar bij HEMA

Wellicht is het u weleens opgevallen dat wij bij ClassyLife teckels erg leuk vinden. Als je daarmee behept bent, ga je letten op alles waarin teckels de hoofdrol spelen. Met iets anders nemen deze eigengereide hondjes trouwens geen genoegen. Natuurlijk wisten wij dus al dat het hondje Takkie uit de serie Jip en Janneke bij HEMA een grote rol heeft. Die is nu nog groter, dus naar wij vrezen zal er bij HEMA gewinkeld moeten gaan worden! Jip en Janneke zijn namelijk 25 jaar HEMA’s leukste vriendjes. Om deze bijzondere vriendschap te vieren, heeft HEMA een speciale collectie met Jip en Janneke producten uitgebracht. Van speelgoed tot aan onesies; voor elke Jip en Janneke fan zit er een leuk verzamelitem tussen. Het betreft een limited edtion collectie dus wees er snel bij! De Jip en Janneke collectie is vanaf vandaag verkrijgbaar in alle HEMA filialen en via hema.nl.>>

Deeleconomie-startup Brenger maakt vervoer duurzamer, efficiënter en goedkoper

Wij ontvingen persinformatie over een nieuwe service die beslist waardevol voor u kan zijn. De Amsterdamse startup Brenger helpt mensen spullen te versturen, door die te laten vervoeren door iemand die toch al een bepaalde route rijdt. De bezorger ontvangt daarvoor een vergoeding. Via het platform lopen inmiddels 150 vervoersopdrachten per week. Door het beter benutten van bestelbussen en auto’s via Brenger, is er jaarlijks 270.000 kg minder CO2-uitstoot. “We zien dat er veel auto’s en bestelbussen rondrijden met onbenutte ruimte. Door deze ruimte te gebruiken, kunnen wij het transport van vooral grote spullen, zoals meubels, duurzamer, efficiënter en goedkoper maken. Daarom hebben we Brenger opgericht. Ons platform scheelt de opdrachtgever tijd en geld, en de bezorger verdient geld op een rit die hij of zij toch al gaat maken. De bezorger, de opdrachtgever en het klimaat profiteren hier dus van”, aldus Derk van der Have, medeoprichter van Brenger.>>

Gezonde hersenen nodig in strijd tegen dementie

VUmc, Alzheimer Nederland en Hersenstichting introduceren Hersenonderzoek.nl, een digitale omgeving waar mensen zich aan kunnen melden voor wetenschappelijk onderzoek, hun brein kunnen laten testen en hersengezondheidstips krijgen. Dat gebeurt vandaag ter gelegenheid van Wereld Alzheimer Dag, op de 50PlusBeurs in Utrecht. Dementie is de ziekte van de 21e eeuw en vormt een groot gezondheidsprobleem. 1 op de 5 Nederlanders zal te maken krijgen met een vorm van dementie. Nederland telt op dit moment 270.000 mensen met dementie. Door de vergrijzing zal dit aantal de komende decennia verdubbelen tot meer dan een half miljoen. Toch blijft de behandeling van dementie verre van optimaal en is er nog geen geneesmiddel. Onderzoek naar nieuwe behandelingen is de sleutel voor een oplossing voor dementie. Voor dat wetenschappelijk onderzoek zijn – naast financiële middelen – veel deelnemers nodig. En daar ligt nu precies de uitdaging. Wereldwijd is er een groot tekort aan gezonde deelnemers en deelnemers in een vroeg stadium van dementie. Hersenonderzoek.nl heeft als doel deelnemers voor hersenonderzoek te werven en ze te koppelen aan de juiste onderzoeken op één platform, om zo de zoektocht naar een geneesmiddel te versnellen.>>