Eind dit jaar stopt de productie van DE oer 4×4, de Land Rover Defender. De auto kwam in 1948 als echt utilitair voertuig op de markt en vormde de basis voor het inmiddels zo befaamde merk Land Rover en later ook Range Rover en Discovery. Nuchter bekeken is het ondanks frequente modelwijzigingen een volkomen verouderde auto zonder veel veiligheidsvoorzieningen. Of de betrouwbaarheid altijd zo geweldig was is ook de vraag. En hij rijdt als een vrachtwagen. Maar al die minpunten worden meer dan goed gemaakt met charme en uitstraling. Niet voor niets kom je Defenders zowel tegen met stoere getatoeëerde mannen in de bush als met frêle meisjes in de PC Hooft achter het stuur. De fabrikant gaat het afscheid van de auto die ze al veel eerder hadden willen ‘killen’ dit hele jaar door vieren. Land Rover ging om te beginnen terug naar de plek waar het allemaal begon. De unieke, 1 kilometer grote zandtekening op het strand van Red Wharf Bay in Aglesey, Wales, vormt het begin van het herdenkingsjaar en markeert ook de presentatie van drie limited edition-modellen en het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Defender. Er komt namelijk een compleet nieuwe familie van Defenders aan.
Als start van het herdenkingsjaar heeft Land Rover de grootste zandtekening ooit in Groot-Brittannië gecreëerd. Met behulp van zes Land Rovers werd een 1 kilometer groot silhouet van de Defender getekend op het strand van Red Wharf Bay in Anglesey, Wales. Deze unieke tekening is een eerbetoon aan het moment in 1947 toen Maurice Wilks, Rover’s Engineering Director, in het zand van Red Wharf Bay zijn eerste schets maakte van de vorm van de originele Land Rover, en dit idee voorstelde aan zijn broer Spencer Wilks, Rover’s Managing Director. Dit destijds vooruitstrevende idee ging in productie onder de naam ‘Land Rover’ en het silhouet van dat model is nog steeds herkenbaar in de huidige Defender. De creatie van de gigantische zandtekening van het silhouet van de Defender, waarbij Stephen en Nick Wilks, zonen van respectievelijk Maurice en Spencer Wilks, meehielpen, markeerde tevens het debuut van de Defender Celebration Series: drie nieuwe, unieke limited edition-modellen die elk een ander aspect van de Defender centraal stellen. De Heritage, Adventure en Autobiography Editions worden alle aangedreven voor Land Rover’s beproefde 2,2-liter dieselmotor en worden in strikt gelimiteerde aantallen gebouwd. De exclusieve Autobiography Edition biedt meer luxe, comfort en prestaties dan ooit, dankzij zijn uitgebreide uitrusting, duo-tone lakkleur, uitgebreide Windsor lederen bekleding en een vermogensupgrade van 122 pk naar 150 pk. Exclusiviteit is standaard, aangezien vanaf april slechts een zeer beperkt aantal Defender Autobiography Editions exclusief voor Europa zullen worden gebouwd. De Defender Autobiography Edition zal alleen als 90 Station Wagon worden geproduceerd.
De Heritage Edition is geïnspireerd door vroege Land Rover modellen en combineert nostalgische designelementen met modern comfort. Deze uitvoering komt wereldwijd beschikbaar en onderscheidt zich onder meer door de karakteristieke lakkleur Grasmere Green en een contrasterend wit dak. Een heritage grille en stikkers op de voorspatborden met de tekst ‘HUE 166’, het kenteken van de eerste pre-productie Land Rover, zijn andere kenmerken van de Heritage Edition. Deze uitvoering komt in augustus op de markt. De Defender Heritage Edition zal als 90 Station Wagon en 110 Station Wagon worden gebouwd.
De avontuurlijke Adventure en Adventure+ Editions verschijnen eveneens in augustus. De Adventure Edition komt wereldwijd beschikbaar en is gericht op Land Rover klanten die van het buitenleven houden en de ‘go anywhere, do anything’ capaciteiten van de Defender weten te waarderen. Deze uitvoering is standaard uitgerust met extra bodembescherming en Goodyear MT/R-banden om de reeds toonaangevende offroad-capaciteiten van de Defender nog verder te vergroten. Andere kenmerken zijn unieke stickers en een met leder bekleed interieur. De Adventure Edition wordt gebouwd als 90 Station Wagon en 110 Station Wagon. De Adventure+ Edition biedt nog meer praktische functionaliteit en prestaties, met een robuust imperiaal, ladder achter, verhoogde luchtinlaat voor grotere doorwaaddiepte en dezelfde vermogensupgrade van 122 pk naar 150 pk als de Autobiography Edition voor nog grotere prestaties op de weg en offroad. De Adventure+ Edition komt alleen beschikbaar als 90 Station Wagon.
Ach, en wiet weet komt er uiteindelijk ook nog wel een Final Final Edition. Hoe dan ook, dit jaar eindigt het definitief. Net als bij overleden artiesten zal de belangstelling ongetwijfeld ineens enorm toenemen. Prima, want van Defenders krijgen milieu-activisten misschien vervelende uitslag, wij krijgen er een brede glimlach van!
Een van de oudste overgebleven Land Rovers, HUE 166 uit 1948
Uit Land Rover kwam Range Rover voort
En als derde merk is er nu Discovery, hier de nieuwe Discovery Sport
Leave a Comment