Zoals je misschien al wel een beetje hebt kunnen zien, lijkt de nieuwe ‘G30’ uit de 5-serie veel op de modellen uit de 7-serie. En dan bedoel ik écht heel veel. Het maken van een bijna dezelfde uitziende reeks lijkt nu ‘in’ te zijn, want dit hebben we ook al gezien bij de Mercedes C/E/S klasse en de Jaguar XE/XF klasse en het lijkt er op dat BMW hier nu ook voor kiest.

De modellen uit de 5-serie hebben een lagere lijn, minder imposante niervormige radiatorroosters, iets anders gevormde inlaten aan de voorzijde en verschillende lichtclusters aan de achterzijde, maar verder is er niet veel veranderd. De modellen uit de 7-serie zijn echt mooie auto’s, dus wat dat betreft vinden we het helemaal niet erg.

De nieuwe architectuur maakt de auto wel 100kg lichter

De 5-serie maakt, in vergelijking met de oude auto’s, gebruik van de nieuwe Cluster Architecture (of CLAR) van BMW die, samen met het uitgebreide gebruik van aluminium plus stukjes magnesium in de constructie van de auto, zorgt voor een flinke daling van maar liefst 100kg in gewicht. Ook de bmw 5 serie banden en bmw 5 serie velgen zijn een stuk lichter gemaakt! Als je op zoek bent naar banden of velgen voor de BMW 5 serie, dan kan je hierbij bij JD Banden & Velgen terecht.

Je krijgt het gevoel dat je meedoet in Minority Report

bmw-5-serie-grijs

Elke auto uit de 5-serie wordt geleverd met een 8,7” scherm op het dashboard (of een optionele 10,2” versie) met iDrive en de bijbehorende – en een beetje vreemde – roterende controller. Tot nu toe lijkt er niets anders, maar je krijgt er wel spraakbesturing en gebarenbediening bij.

Met andere woorden, zwaai met je handen en je kunt bepalen wat er op het scherm komt waardoor het net lijkt of je meedoet in Minority Report. Behalve dan dat je Tom Cruise niet bent en er geen stelletje kale helderzienden in een tank met water in de kamer naast je zitten.

Nu nog 2,0-liter en 3,0-liter motoren, maar een 4,4-liter V8 is in de maak

Qua benzinemotoren begint het bereik bij de 520i met een 2.0-liter viercilinder turbocompressor met 188pk en bij de 530i is dit uitgebreid tot 248pk.

De absolute aanvoerder van de lijst is een sterkte van 335pk motor met een 3.0-liter turbo zescilinder die de 540i aandrijft, hoewel dat zal worden opgeëist door de 4,4-liter V8-aangedreven M550i xDrive met een geweldig bereik van 455pk en 479lb ft. Met een tijd van 0-62mph in vier seconden versnelt het feitelijk sneller dan hier op papier kan worden geschreven. Er komt ook een plug-in hybride, maar wij houden het bij de monsterlijk snelle V8.

Op het gebied van diesel, zal er een 188bhp 520d komen, met een 2.0-liter viercilinder en een 261bhp 3.0-liter zescilinder bij de 530d. De 520d heeft via de gebruikelijke zeer optimistische laboratoriumtesten 68,8mpg gecombineerd met de 530d 60,1mpg.

Een quad-turbo diesel is onderweg

bmw-5-serie-blauw

Op een gegeven moment zal de serie zich uitbreiden met een benzinemotor V8 M550i bij de 550d met – wacht erop – een quad-turbo 3.0-liter zescilinder. De motor debuteerde in de 750d en het is goed voor 394pk en 560lbft. Dit is op zich al geweldig maar de eight-speed ZF box kan geen hoger cijfer halen, zonder het risico te lopen uit elkaar te knallen.

De spectaculair slimme motor maakt gebruik van vier kleine turbo’s: één voor lage toeren, twee voor het middenbereik en één voor hoge toeren. De nieuwe opstelling betekent dat hij een topsnelheid haalt bij slechts 1000 tpm – je moest bij de oude 550d-motor wachten op 200tpm, die het met slechts drie turbo’s deed. Dan is dit toch duidelijk beter.

Er zal in de M5-serie ook een 600pk+ all wheel drive beschikbaar zijn

Dit kon natuurlijk niet missen. Verwacht wordt dat het de evolutie van de 4,4-liter V8 van de huidige auto met ruim 600pk zal gebruiken. En als de M550i in 4 seconde van 0-62mph kan gaan, kunnen we verwachten dat de M5 ook waanzinnig snel zal zijn. Het heeft ook voor het eerst optionele vierwielaandrijving.

Binnenkort zullen we een goed idee krijgen van hoe het eruit zal zien. Als je heel goed luistert, hoor je op het internet de productieve auto renderers woedend persafbeeldingen van de M5 photoshoppen…

Het is redelijk autonoom

Net als de Tesla Model S/X, de Mercedes E-Klasse en Volvo S90 is de 5-serie semi-autonoom. Volgens BMW geeft het een ‘voorproefje van geautomatiseerd rijden’ en daarmee bedoelt het bedrijf dat de auto stuuringangen kan toepassen om je tot 130mph in het midden van de baan te houden en je te helpen met remmen. Het heeft sensoren, die kunnen zien of je het stuur vasthoudt, maar het systeem zorgt ervoor dat jij je handen echt niet constant aan het stuur hoeft te houden.

Het is beter om in te rijden dan ooit tevoren

Een auto uit de 5-serie is altijd een goede auto geweest om in te rijden, maar de G30 zal nog beter aanvoelen dan de oude F10 als je het gaspedaal indrukt. De optionele ‘Integral Active Steering’ (achterwielbesturing) kan voor het eerst op alle door vierwielaangedreven auto’s worden gespecificeerd en je krijgt er ook een set snelwerkende, elektronisch bedienbare actieve anti-rolbeugels bij. Combineer dat met de gewichtsafname en je kijkt naar een (hopelijk) zeer scherp rijdende sedan.

Leave a Comment