Zonder twijfel mag worden gesteld dat Renault ooit met haar Espace de allereerste MPV uitbracht en zo een trendsetter met veel volgers werd. De ‘busjes’ van toen zijn wat uit de gratie geraakt; tegenwoordig willen we een ‘crossover’, een mix van een ruimteauto waarin je ook wat hoger zit met een wat stoerder of eleganter uiterlijk. De nieuwe Espace die Renault-dealers vanaf eind deze maand/begin mei in de showroom hebben, zou weleens heel goed op de vraag van verwende consumenten kunnen aansluiten. Wij vinden het in elk geval een echte ClassyLife auto die vanaf EUR 42.990,- ook nog interessant geprijsd is. Extra belangstelling zal uitgaan naar de Initiale Paris topuitvoering die met 200 pk benzinemotor vanaf EUR 50.490,- kost.
Grote kans dat in uw leven, of in uw nabije omgeving, de Espace een rol heeft gespeeld. Het was jarenlang de lifestyle-auto bij uitstek en half jong hockeyend Nederland is erin vervoerd. Voor de vijfde generatie is de auto echter helemaal opnieuw ‘uitgevonden’. Hij staat op een volledig nieuw platform, is 250 kg lichter geworden en Renault levert voorzieningen als adaptieve cruise control, dynamische schokdempers en vierwielbesturing. Wat standaard is hangt uiteraard af van de gekozen uitvoering: Expression, Dynamique of Initiale Paris. Als de Espace u aanspreekt, probeert u dan die laatste te kiezen, want die heeft qua uitvoering de mooiste prijs/kwaliteit/gadgets verhouding. De auto is 4,86 meter lang, 1,89 meter breed en 1,87 meter hoog; heeft een flinke bodemvrijheid (met een lekker hoge zit) maar oogt door een lage daklijn zeker niet als een busje. De enorme binnenruimte is het gevolg van de lange wielbasis van 2,88 meter. Uiteraard heeft hij twee zitrijen achter. Standaard is een panoramische voorruit tot boven de voorstoelen. Door het enorme oppervlak van 2,8 m2 betekent dat uitzonderlijk veel lichtinval. Als extra is er ook nog een elektrisch bedienbaar glazen schuifdak.
De rijervaring van de nieuwe Espace wordt grotendeels bepaald door het Renault Multi-Sense®-systeem op een aantal uitvoeringen. Het karakter van de motor, transmissie, chassis, demping, besturing en de sfeer aan boord (instrumentenpaneel, motorgeluid en ambianceverlichting) worden daarbij afgestemd op de wensen van de bestuurder. Het systeem heeft vijf verschillende afstemmingen, met dank aan o.a. elektronische geregelde schokdempers. Uit de eerste verhalen van autojournalisten die er al mee rijden blijkt dat de nieuwe Espace weer ouderwets en ontspannend Frans comfort biedt, zonder ‘zompig’ te sturen. Efficiënte benzine- en dieselmotoren, al dan niet in combinatie met de nieuw ontwikkelde EDC-transmissie met dubbele koppeling, zorgen samen met de verbeterde aerodynamica (Cw: 0,30) en het lagere gewicht voor 20% verbruiksreductie ten opzichte van de vorige generatie Espace. LED-dagrijverlichting in een asymmetrische C-vorm en Full LED-verlichting voor dim- en grootlicht behoren tot de standaarduitrusting. De stoelhoogte, de hoek van de rugleuning en de lendensteun zijn elektrische verstelbaar via knoppen langs de stoel en via het R-Link 2-systeem. Het geheugen van de stoel onthoudt tot zes voorkeursinstellingen. De stoel is over een afstand van 24 centimeter in de lengterichting verstelbaar. Het zitvlak is tot wel zes centimeter te verlengen. De voorstoelen van de Initiale Paris-uitvoering zijn zelfs op tien manieren verstelbaar. De tweede zitrij wordt gevormd door drie identieke, separate stoelen. De derde zitrij biedt plaats aan twee extra passagiers. Topmodel is als gememoreerd de Initiale Paris die niet alleen echt prachtig is uitgevoerd (inclusief lederen bekleding, 19 inch wielen, Bose Premium audio) maar waarbij Renault ook topservice biedt, inclusief haal-en brengservice, vervangende auto en een uitgebreide persoonlijke dienstverlening. Uit de eerste indrukken van journalisten blijkt dat de nieuwe Espace niet alleen erg goed rijdt, maar ook een heel solide indruk maakt. Dat klinkt veelbelovend.
Leave a Comment