Aan oude liefdes behoud je, als ze netjes tot een einde kwamen, vaak mooie herinneringen. Twee jaar van mijn autoleven deelde ik met een Citroën DS3. Kleiner dan enige andere auto ervoor en erna, voorzien van slechts 70 pk en van een wel erg traag schakelende semi-automatische transmissie, maar twee jaar lang toch iedere dag rijplezier. En elke DS3 die ik erna zag leidde tot een glimlach. Het is namelijk zeker geen perfecte maar wel een erg leuke en karaktervolle auto. Eigenlijk ben ik altijd een beetje verliefd gebleven.
Citroën Nederland, ook de moeder van het recente merk DS, wist dat. Kort na de introductie van de vernieuwde DS3 (voortaan zonder de toevoeging Citroën) werd een auto aangeboden om zoete herinneringen mee op te halen. Een DS3 Cabrio met de voor dit modelprogramma nieuwe 130 pk driecilinder, een 6-versnellingsbak en vrijwel alle leverbare uitrusting, in de kleur en uitvoering waarmee ook veel reclame wordt gemaakt.
Nu schuilt in zoiets een risico. Want net als in real life kunnen de herinneringen zoeter zijn dan de realiteit, kan de schoonheid in fel licht knap tegenvallen. Inderdaad was de conclusie al snel dat je aan details merkt dat de auto echt al wat ouder is. Veel harde kunststof in het interieur, niet alles even logisch geplaatst, geen in hoogte verstelbare gordels, een wel erg krappe instap naar achteren. Bovendien zijn de prijzen serieus hoger dan vroeger. Blijkbaar past dat bij een merk dat nadrukkelijk luxe wil zijn. Zo’n koopje als het vroeger was, inclusief een erg fraaie standaarduitrusting, is de DS3 serie dus niet meer. De auto die u hier ziet kost EUR 30.940,- en dat is voor zo’n compacte auto best een heel bedrag. Maar is dat onoverkomelijk? Nee. Want het is onverminderd een auto met veel meer karakter dan vrijwel elk ander compact model. De nieuwe motor is een zaligheid. De uitrusting is zeer compleet. Het open dak, zeker in deze kleurencombinatie, maakt de auto voor stoere mannen wellicht iets vrouwelijk, maar er zijn andere kleuren en dan kun je betaalbaar en in stijl onwaarschijnlijk vaak met het dak open rijden. Wij zouden dan opteren voor de combinatie van dat lekkere motortje in de 110 pk uitvoering met een zestraps automaat. Daardoor ontstaat er een aantrekkelijke, stijlvolle auto voor mensen die hun status niet persé hoeven te ontlenen aan de prijs of het formaat van hun bolide.
Lekker luxueus
De DS3 is als model van Citroën sinds 2010 op de markt en heeft sinds die tijd uitstekende verkoopcijfers laten noteren. Citroën realiseerde zich dat ‘premium’ modellen meer opleveren dan ‘bread & butter’ modellen en zag in exportland China steeds meer belangstelling voor Europese luxe. Dat leidde tot de oprichting van het merk DS, een beetje zoals bij Toyota met Lexus en bij Nissan met Infiniti werd gedaan. Met succes, want de DS’en zijn inmiddels populair in China. Daarop werd besloten om DS wereldwijd als merk te presenteren. Daarbij werd gestart met aangepaste uitvoeringen van eerst de DS5 en vervolgens de DS4 en DS3 uit het Citroën programma. Alle verwijzingen naar het merk Citroën verdwenen, de modellen kregen een nieuwe neus, meer luxe, hogere prijzen en aparte DS-afdelingen bij de Citroën-dealers. Naar ons gevoel zal het merk echter pas echt kunnen gaan groeien als er eigen DS-modellen komen (in aantocht) en als iets duidelijker is of de focus op luxe of op sportiviteit wordt gericht. Een tijd geleden maakten wij hier kennis met de DS4 en dat is een aangename auto, maar te weinig onderscheidend, te duur en iets te ‘hard’ geveerd om echt door te breken. Dat risico is bij de DS3 minder, de mogelijkheden om deze helemaal aan de eigen smaak aan te passen zijn zo omvangrijk dat u prima kunt kiezen voor ofwel behoorlijk sportief ofwel lekker luxueus. Uiterlijk en interieur kunnen met talloze kleurencombinaties (totaal 96!) ingrijpend worden gepersonaliseerd en de kans dat u iemand met exact eenzelfde DS3 tegenkomt is niet groot. Dat is natuurlijk leuk, al kan een zeer uitgesproken smaak en uitvoering te zijner tijd betekenen dat de auto lastiger te verkopen is.
Facelift
In deze donkerrood metallic lakkleur ‘Whisper’met dakkleur Monogram, ‘Pack Perfo Dinamica Noir Basalte’ en in de Sport Chic uitvoering is deze DS3 een auto die zeker aandacht trekt. Citroën Nederland had ‘m ook voorzien van de optie ‘Irrésistible Paris’ met een lijntekening van de stad op de zijruiten achter en op het dashboard. Dat kost EUR 250,- en moet je smaak zijn. Datzelfde geldt voor het Monogram-dak dat EUR 150,- extra kost. Door de details en de vele uitrusting voelt de DS3 wel als een ‘premium’-product. Op deze uitvoering maken de koplampen, mistlampen, dagrijlichten en achterlichten gebruik van LED techniek voor beter zicht en een lager stroomverbruik. Een lasersensor houdt het verkeer voor de auto in de gaten en bij snelheden tot 30 km/u kan de DS3 zelf remmen voor obstakels. Voorzieningen als zelfstandig kunnen parkeren, Blind Spot warning enzovoorts zijn niet leverbaar, dergelijke zaken ontwikkelen en inbouwen is voor zo’n facelift te kostbaar. In het interieur valt ook op dat er nog erg veel hard kunststof wordt toegepast en ook aan de opzet van het audio-, navigatie- en communicatiesysteem is te merken dat de DS3 in feite al een zes jaar oud ontwerp is. Maar er is nu wel Apple CarPlay; het verbeterde touchscreen maakte het mogelijk een aantal van de vroeger gebruikte toetsen te laten vervallen; de navigatie werkt snel; de telefoon is vlot te koppelen en de audiokwaliteit is prima. Nadelen van dit touchscreen: snel vette vingers en bij zonlicht (ook als het dak geopend is!) vaak wat slecht af te lezen.
Kwiek
Nieuw voor de DS3 is de ‘Puretech 130’ benzinemotor die al in meerdere Citroën en Peugeot-modellen wordt toegepast. Deze 1.2 liter driecilindermotor levert, zoals de naam al aangeeft, 130 pk. Hij klinkt lekker, reageert snel en in de praktijk is dit vermogen ruim voldoende (0-100 km/u in ca 9 sec, top 204 km/u). De motor is soepel bij lage toeren, levendig en kwiek wanneer er meer wordt gevraagd en je kunt er vrij makkelijk (al nodig het autootje uit om gas te geven..) 1 op 18 mee halen. De 6-bak schakelde af en toe iets hakerig, maar de auto was nog erg nieuw en over het algemeen zorgt de combinatie van motor, transmissie en stuurgedrag voor een vrijwel permanente glimlach. Er is een redelijk grote keus uit benzine- en dieselmotoren, van 82 t/m 165 pk.
De DS3 is natuurlijk relatief kort. Dat maakt een auto al snel wat stoterig. De fabrikant heeft een mix gerealiseerd waardoor deze nieuwe DS3 comfortabeler is dan oude modellen en ook iets directer stuurt, maar naar ons gevoel bij stevig doorrijden wel iets minder strak rijdt dan voorheen. Daardoor is hij nu wel voor een breder publiek aantrekkelijk. Wij hebben het idee dat de technici bij DS veelvuldig met een Mini hebben gereden en de DS3 daar meer op hebben afgestemd.
‘Onze’ DS3 was voorzien van de iets meer geprofileerde Sport stoelen en die raden wij u altijd aan. De Cabrio is er in Chic, So Chic en Sport Chic uitvoering. Die laatste heeft de uitrusting die u wilt, inclusief 17 inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren voor en achter, LED verlichting en het 7 inch touch screen. Wees bij het zien van het woord ‘Sport’ niet bang voor een knalharde vering of opvallend uiterlijk vertoon, daar is geen sprake van.
Conclusie
Het DS3 Cabrio-programma begint bij EUR 20.790,- voor de 82 pk Chic uitvoering en loopt door tot EUR 33.990,- voor de 120 pk diesel in Sport Chic versie. In alle gevallen is het stoffen dak elektrisch bedienbaar. Het kan in delen open en in de laatste stand schuift het ook aan de achterkant omlaag. Dan ligt het dak wel in het zicht van de binnenspiegel. Dat is bij inparkeren lastig, dus kies altijd een uitvoering met achteruitrijcamera. Het dak is er in zwart, blauw, groen of Monogram-versie en kan tot op een snelheid van 120 km/u worden geopend en gesloten. Heel prettig. Wilt u zichzelf helemaal verwennen, kruis dan bij de opties ook het nappalederen interieur aan (van EUR 2.250,- tot EUR 2.850,- afhankelijk van de gekozen uitvoering). Deelt u onze keus voor de 110 pk automaat met alle prettige opties en dat leder, dan begint de prijs voor de Sport Chic versie bij EUR 29.590,- en zal u alles bijeen op een 34 mille uitkomen. Daarvoor heeft u dan een erg leuke, vlotte, luxueuze en compacte auto. Overigens, de versie zonder stof dak begint bij EUR 17.890.-. Het resultaat van dat weekje hernieuwd samenzijn met de DS3? Een huwelijkscrisis. Want ik wil wel weer, maar mijn echtgenote heeft zo haar bedenkingen….
Leave a Comment