Bijzonder is dat toch. De Fiat 500 is er al sinds 2007, dus bijna tien jaar. Maar aan frisheid en aantrekkingskracht heeft deze Sophia Loren onder de compacte auto’s nog niets verloren. Afgelopen voorjaar werd de nieuwe, extra sportieve 500S aangekondigd, met als topmotor een tweecilinder TwinAir met 105 pk en een zesversnellingsbak. Die is inmiddels leverbaar en wij leenden ‘m een weekje. Dat beviel!>>

5001

Bijzonder is dat toch. De Fiat 500 is er al sinds 2007, dus bijna tien jaar. Het is net als de Mini een uitermate succesvolle reïncarnatie van een klassieke voorganger, waarbij Fiat gelukkig de auto niet zo heeft laten groeien als BMW-dochter Mini deed en doet. Je merkt bij het rijden en bij het bekijken van de uitrusting dat hij qua techniek en voorzieningen niet meer piepjong is. Maar aan frisheid en aantrekkingskracht heeft de Cinquecento, deze Sophia Loren onder de compacte auto’s, nog niets verloren. Fiat voert wel af en toe kleine correcties uit om de auto attractief te houden. Geen botox, geen fillers, maar een paar slimme ingreepjes waardoor het uiterlijk fris blijft. LED dagrijverlichting, een minimale nose job, andere achterlichten, een verfraaid interieur met een fiks navigatie- en multimedia scherm, dat soort dingen. Plus nieuwe lakkleuren en wat technische verbeteringen. Afgelopen voorjaar werd daarnaast de extra sportieve 500S met 105 pk sterke tweecilinder TwinAir en zesversnellingsbak aangekondigd. Die versie is inmiddels leverbaar en wij leenden ‘m een weekje. Aan te raden? Zeker!

fiat-500-oud-en-nieuw-banner

 

Macho
Dat ‘‘m’ schrijven wij heel bewust. De Fiat 500 heeft door zijn formaat, knuffelfactor en vele pasteltinten het imago van een damesauto. Een stoere vent, wat dat ook moge zijn, zou er niet zo snel mee op pad gaan, hoor je nogal eens. Met deze 500S, en zeker in de kleur Verde Militaire, is dat iets anders. Zeker, het blijft een erg compacte auto en als man heb je de neiging om een deel van je aanzien te ontlenen aan het formaat, de prijs en de uitstraling van je auto. Natuurlijk zullen snobs je iets anders bekijken dan wanneer je in, bijvoorbeeld, een full size Range Rover rijdt. Maar in zo’n 500S heb je absoluut niet het gevoel met weinig metaal om je heen en dus kwetsbaar op pad te zijn. Het blijkt echt een lekker autootje te zijn: vlot, wendbaar, comfortabel en eigenlijk best wel stoer. In de stad lach je er iedereen mee uit. Maar je kunt er ook prima in één ruk mee naar St. Tropez of Viareggio rijden. En hij is best een beetje macho.

5003

Verde Militaire
De 500S is te herkennen aan speciale bumpers, een spoiler achter, brede zijschorten en rode remklauwen. Delen die normaal zijn uitgevoerd in zilvergrijs (zoals de handgrepen, achterklepstrip, spiegelkappen et cetera) zijn hier voorzien van zijdeglans Sapphire Graphite lak. Die kleur is ook aanwezig op de standaard 15” lichtmetalen wielen, die je optioneel kunt laten vervangen voor 16” exemplaren in diamantzwart. De testauto was ook voorzien van 16” velgen, maar met een afwijkend design. Die één maat grotere wielen staan de auto goed en ze hebben niet te veel invloed op het veercomfort. Er zijn acht carrosseriekleuren, waarvan twee exclusief voor de 500S: Italia Blue en het matte Verde Militare van de testauto. Vreemde kleur overigens, want in het licht echt legergroen en bij minder licht eerder matgrijs.

5006

Lusje
Ook het interieur is sportiever uitgevoerd. Zwarte stoel- en hemelbekleding zorgen voor een sportieve ambiance. De deurbekleding en de stikranden van de stoelbekleding zijn uitgevoerd in contrasterende kleuren: blauw, wit of geel. Optioneel is Frau-lederen interieurbekleding met witte of blauwe details leverbaar. Alles ziet er prettig en netjes afgewerkt uit; hier kun je het heel wat uren prima uithouden.
Je zit ook goed, op prima maar wel wat hoge stoelen. Die hoge plaatsing is gedaan om achterin nog iets aan been-en voetruimte te creëren. Toch zou een wat lagere zit prettiger zijn. Achterin is er uiteraard alleen plaats voor kleine kinderen; hier volwassenen meenemen mag je hen niet aandoen. Het dikke stuurwiel voelt goed aan en heeft handige functietoetsen, het digitale dashboard werkt prima en in de Sport modus (druktoets op dashboard) krijg je net zoals bij de extra snelle Abarth uitvoeringen zelfs een G-krachtenmeter! De auto reageert dan ook feller op het gaspedaal. Van de bagageruimte moet u zich niet teveel voorstellen, maar er kan gewone reisbagage mee en de rugleuning kan in twee delen omlaag voor extra laadruimte. Alleen jammer is het lusje waarmee je de achterklep omlaag trekt; daar had mijnheer Fiat wel een handgreepje van kunnen maken.

5007

Disco
Het eveneens matgrijze dashboard is bij de 500S standaard voorzien van het Uconnect 7-inch HD LIVE touchscreen scherm. Je kunt mobiele apparaten aansluiten via de USB-poort en via Bluetooth muziek streamen. Optioneel is digitale DAB-radio en een geïntegreerd TomTom-navigatiesysteem verkrijgbaar. De testauto had beide, plus het optionele BeatsAudioTM-systeem. Behalve de versterker omvat het audiosysteem dan ook twee dome-tweeters in de A-stijlen, twee 165 mm midwoofers in de voorportieren, twee full-range 165 mm speakers in de zijpanelen achterin en een 200 mm subwoofer op de plaats van het reservewiel, midden in de bagageruimte. Je kunt er echt een rijdende disco van maken, maar ook een pianoconcert van Field klinkt erg mooi.

5007

Op deze foto ziet u de velgen die onder de auto horen

Motorfiets
De 500S wordt aangedreven door een 0.9-liter TwinAir Turbo motor, een tweecilinder. Op die motor was in het begin nogal wat kritiek, maar Fiat heeft deze enorm weten te verbeteren. Hij levert dus 105 pk en een koppel van 145 Nm en drijft de voorwielen aan via een prima schakelende 6-bak. De topsnelheid moet 188 km/u zijn, de acceleratie van 0-100 km/u 10 seconden. Je rijdt inderdaad heel moeiteloos naar illegale snelheden. Het viel wel op dat bij het accelereren erg snel de toerenbegrenzer gaat werken, je moet haast schakelen als op een motorfiets. Dat is echter geen straf en maakt het rijden ook wel vermakelijk. De kleine motor is qua emissie mooi schoon en in theorie zou je bijna 1 op 25 kunnen halen, maar dat is een utopie – reken op een goede 1 op 15 à 16 en dat is feitelijk prima voor zo’n ‘donderdoosje’. Het is niet de zuinigste onder de compacte auto’s en bepaald ook niet de goedkoopste (daar komen we zo nog op), maar wel een van de leukste. Dit is niet gewoon een auto, dit is een cadeautje. De Fiat 500S is overigens ook leverbaar met een 85 pk versie van die dezelfde TwinAir of met een 1.2-liter viercilinder (69 pk).

5008

Leuk hoor!
Aan het onderstel heeft Fiat voor deze wat sportieve uitvoering weinig veranderd. Wie echt wil ‘hoeken’ zal een Abarth-uitvoering wensen. De grotere wielen verbeteren wel het weggedrag en stuurgevoel. Natuurlijk is zo’n compacte auto op slechte wegen al snel wat stuiterig, maar het veercomfort viel ons bepaald niet tegen. In alle eerlijkheid: hij stuurt niet zo strak als bijvoorbeeld een Mini, maar de wegligging is betrouwbaar en het rijplezier is meer dan OK. De Fiat 500S is al met al een erg leuke toevoeging voor het al brede Cinquecento aanbod. En de letter S staat daarbij beslist voor stoer, sexy en sportief. Wie bijvoorbeeld een kleinere auto wil gaan rijden kan er veel plezier aan beleven.

De prijslijst van de 500S begint bij € 18.055,- voor de versie met 69 pk. De 80 pk TwinAir kost 600 euro meer, de Dualogic semi-automaat nog weer 1.000 euro meer en de vanafprijs van de 105pk uitvoering is € 19.755,-. Daar komen nog genoemde opties bij als de matte lak (595,-), navigatie, Beats audio, automatisch geregelde airconditioning en desgewenst bi-xenon koplampen en Frau lederen bekleding. Rekent u al met al voor een leuk uitgevoerde 500S op zo’n 23 mille. Het voordeel: dergelijke compacte auto’s schrijven relatief weinig af, dus kiest u een iets meer courante kleur dan dit legergroen, dan bent u de auto over enkele jaren ook zo weer kwijt. Wilt u ‘m sportiever, dan kunt u helemaal los gaan met een Abarth-versie tot 180 pk; houdt u erg van frisse lucht, dan kunt u de 500S ook bestellen met open dak, van glas of van stof. Leuk hoor!

fiat-500-riva-281913-1024

Wilt u nog meer luxe, dan is wellicht deze extra mooie Riva-uitvoering nog te vinden.

Volgende testauto: Toyota C-HR.

Leave a Comment