
Ford Mustang
Photo: James Lipman / jameslipman.com
De kans bestaat dat u bij het zien van de foto’s denkt ‘Hmmm, Classy??’ Dan kunnen wij u maar één antwoord geven: u denkt toch niet dat wij u hier een auto tonen die wij strijdig achten met het begrip Classy? Welbeschouwd is de Ford Mustang als een stijlvolle vrouw met een iets dieper decolleté dan je zou verwachten. Spannend, verrassend, een tikje flirterig maar in the end zo trouw als de spreekwoordelijke labrador. Wij willen u niet verhelen dat wij diep, diep verliefd werden op deze robijnrode Mustang en aan het weekje samen alleen maar kunnen terugdenken met zo’n gevoel in de hartstreek dat herkenbaar is als ludevedu oftewel liefdesverdriet.
Mannenauto
Hoewel de majesteit aan onze zijde het leuke van de Mustang ook wel inzag, lijkt het toch bij uitstek een mannenauto te zijn. Voor de deur stonden er soms ineens andere ‘Amerikanen’ van bewonderaars en wij kwamen opvallend veel jongetjes tegen die vroegen ‘ah mijnheer, geeft u eens even gas?’ Dat leidde helaas tot teleurstelling. Want ‘onze’ Mustang was niet voorzien van de motor die je het liefst zou willen, de 5.0 liter V8, maar van een viercilinder 2.3 liter. Die overigens voldoende potent is, veel rijplezier verschaft en in de auto dankzij elektronica nog enige illusie van V8-kabaal geeft maar die buiten erg beschaafd klinkt. Als je dan vervolgens uitlegde dat door het fiscale klimaat in ons land de ‘goedkoopste’ V8 voor EUR 108.600, in de prijslijst staat, terwijl deze 317 pk sterke 2.3 liter (u bent met ons eens, dat is niet echt behelpen) met EUR 52.800,- de helft kost (!) werd dat wel begrepen. Op zo’n V8 tikt u, als u de versie met handgeschakelde 6-bak kiest, maar liefst EUR 72.879,- aan BPM af! Dat is niet leuk meer, zeker niet als je ziet dat dezelfde auto in de ons omringende landen vele tienduizenden euro’s goedkoper is! Nog even verder over de prijzen: de Mustang is er ook als Convertible en kost dan vanaf EUR 59.240, – voor de versie met 6-bak en EUR 80.940,- voor de uitvoering met automaat. Ook hier is dat grote prijsverschil het gevolg van de wat hogere emissie bij toepassing van een automatische transmissie. Dus het advies: kies die handgeschakelde versie en beleef daar maximaal plezier aan. De testauto was voorzien van een paar nuttige opties, zoals het Premium Audio Navigation Pack en parkeersensoren achter en van de niet persé nodige metallic lak en lederen bekleding in combinatie met Recaro stoelen, en dat verhoogt de prijs met EUR 4.100,- tot EUR 56.900,-. Ook dan is het welbeschouwd een koopje, deze Ford Mustang. Bovendien is de auto bij een redelijk nette rijstijl ook nog eens behoorlijk zuinig (1 op 10 à 11 is prima haalbaar) en zeer goed dagelijks inzetbaar. Elke andere auto die qua prestaties en uitstraling een beetje in de buurt komt is tienduizenden euro’s duurder. Vaak zijn ze ook veel cleaner en minder opwindend. Dus wie zichzelf wil trakteren, rent naar de Ford–dealer en loopt straks rond met een glimlach van oor tot oor die nauwelijks nog zal verdwijnen.
Op zo’n V8 tikt u, als u de versie met handgeschakelde 6-bak kiest, maar liefst EUR 72.879,- aan BPM af!
Bruut
De Ford Mustang, uitgebracht in 1964, vooral beroemd geworden door de films Bullit en Gone in 60 seconds en jarenlang vooral geassocieerd met veel zichtbaar borsthaar en gouden kettingen, was jarenlang in ons land alleen via grijze import te koop, tot Ford ruim een jaar geleden besloot de nieuwe versie, meer afgestemd op Europa, ook hier te gaan leveren. Dat gebeurt nu via een vrij beperkt aantal geselecteerde Ford-dealers, de zogeheten Ford Stores die ook de fraaie Vignale-modellen leveren. Want bij een bijzondere auto hoort een dealerbedrijf dat u als klant ook echt het geval kan geven dat u ook bijzonder bent! De huidige Mustang is een Modelyear 2015 auto, dus nog behoorlijk recent. Hij ziet eruit zoals alleen een Mustang eruit kan zien, maar wel op een redelijk ingetogen manier. Alle stijlkenmerken van de klassieke Mustang zijn gebleven, maar vertaald naar nu. Het resultaat is een bruut ogende sportauto. Met een lange motorkap, een iets gemene neus, een aflopende achterkant, achterlichten die duidelijk een eigentijdse interpretatie zijn van de achterlichten van de oer-Mustang en uiteraard in fors formaat overal de Mustang Pony. Standaard heeft de auto zwarte 19 inch velgen; wilt u het iets minder ruig dan zijn er ook zilvergrijze velgen. Zaken als Bi-Xenon koplampen, keyless entry & start, elektrisch verstelbare stoelen, achteruitrijcamera, een sperdifferentieel en audio met DAB-radio zijn allemaal standaard. Je zit laag maar goed in de auto. Ook binnenin vind je veel elementen terug van oudere Mustangs. De vorm van het stuurwiel bijvoorbeeld, of de tuimelschakelaars en de grote ronde klokken in het dashboard. Een grappig detail is het paard uit het logo, dat in het donker onder je voeten wordt geprojecteerd wanneer je in- en uitstapt. Zulke details geven je echt het gevoel dat je in iets speciaals onderweg bent. Wij noemden al de met leer beklede Recaro-stoelen. Die zijn zeker een aanrader. Ze zitten fantastisch en passen goed bij de uitstraling van de auto. De afwerking van de Mustang is netjes, maar aan de gebruikte materialen zie je wel dat in de USA een Mustang relatief goedkoop is; niet alle gebruikte kunststoffen zijn even fraai. Het display in het midden van het dashboard is een extra van € 1.200.-. Het herbergt de radio-, navigatie-, kachel- en telefoonbediening, is eenvoudig te bedienen en is natuurlijk een must in de auto. Bizar eigenlijk dat zoiets niet standaard is. Voorin zit je als een vorst. Er is meer dan genoeg ruimte voor benen en hoofd. De stoeltjes achterin zijn bedoeld voor kinderen (of een weekendtas, maar in een noodgeval kun je met enig inschikken een volwassene meenemen. De bergruimte voorin is vrij beperkt, met alleen twee bekerhouders, smalle deurvakken en een dashboardkastje. Maar de bagageruimte is groot en door zijn vorm prima bruikbaar. Kortom, ook een bruikbare auto voor lange tochten naar en door het buitenland.
Inhaalslag
Ford heeft ook met het weggedrag van de huidige Mustang een enorme inhaalslag gemaakt, een extra rechtvaardiging voor de herintroductie van de auto in ons land. Hij kreeg onafhankelijke wielophanging rondom en dat is merkbaar. De vering en wegligging zijn ronduit aangenaam. Uiteraard heeft de Mustang achterwielaandrijving. Omdat er daardoor geen aandrijfkrachten op de voorwielen komen, voelt ook de elektrische besturing prettig rustig aan. Deze Ford is behoorlijk van formaat (4784 mm lang, 1.655 kg) en je merkt dat het inderdaad geen lichtgewicht is, maar dat geeft de auto ook stabiliteit. De direct ingespoten 2.3 liter viercilindermotor (grotendeels gelijk aan die in de snelste Ford Focus) levert 317 pk en een maximum koppel van 432 Nm bij 3.000 toeren. In de testauto was de motor gekoppeld aan een erg lekker schakelende zesversnellingsbak. Je kunt met een keuzeschakelaar kiezen uit verschillende afstellingen: comfort, sport, race (de traction control schakelt zichzelf dan automatisch uit) en een speciale rijstand voor op nat- of glad wegdek. Ook kun je de mate van stuurbekrachtiging nog instellen. Dit alles leidt tot groots rijplezier. De auto is snel (5,8 sec van stilstand tot 100 km/u) en dan klinken de motor en uitlaat ook lekker, al worden ze daarbij dus door elektronica geholpen. Voordeel is dat de auto ook heel plezierig rustig te rijden is, en dan opmerkelijk zuinig is. Het zicht naar achteren is door de brede achterste raamstijlen en de vlak liggende achterruit wel wat beperkt, en de optionele parkeersensoren zijn daardoor ook echt een must. Het zicht vooruit over de lange motorkap is een plezier. Natuurlijk zou het nog geweldiger zijn als je echt over de power van zo’n dikke Amerikaanse V8 zou kunnen beschikken, maar de meerprijs daarvan is als gememoreerd echt te dol. Daarbij is de auto ook met de 2.3 liter Ecoboost motor aangenaam snel en die krachtbron maakt er ook een heerlijke Gran Turismo van, waarin je in grote rust opmerkelijk comfortabel lange afstanden kunt afleggen.
Ford heeft in tamelijk korte tijd al een kleine 100 Mustangs in ons land verkocht; wereldwijd is het by far de best verkochte sportcoupé en ook de Convertible is erg gevraagd. In ons land kiest ongeveer 40% van de kopers voor zo’n Convertible. Die is zeker aantrekkelijk, maar onze keus zou toch de Coupe zijn, die de stoerheid heeft die bij de auto hoort. Omdat wij Nederlanders natuurlijk een wat Calvinistisch volk zijn, zie je veel mensen wel dromen van de Mustang, zeker als ze ‘m gemakkelijk kunnen betalen, maar uiteindelijk dan toch kiezen voor een minder spannende auto. Dan doe je jezelf echt tekort. Natuurlijk is een Mustang opvallender dan een Audi A5 of een BMW 4 Serie, maar die zijn én kostbaarder én ze geven je niet dat opgewonden gevoel waarop een Mustang patent heeft. Misschien moet je een beetje een andersdenker zijn om ervoor te kiezen, moet het je niets kunnen schelen wat ‘men’ ervan denkt, moet je mensen met brave sedans’ en combi’s van zestig mille plus gewoon uitlachen. Het leven is te kort om niet je hart te volgen en af en toe gewoon te doen waar je zin in hebt. Ford hanteert als slagzin ‘Go Further’. Wij zeggen: niet verder gaan, maar linea recta naar de dealer in uw buurt die de Mustang heeft, en gewoon gaan genieten.
Leave a Comment