Voordat wij de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse bij Mercedes-Benz Nederland ophaalden, werd ons gevraagd een uur uit te trekken voor een uitleg over de auto. Juist ja, dat is iets anders dan het te vaak voorkomende ‘hier even tekenen, hier zijn de sleutels, veel plezier’ bij veel andere merken! Die uitleg kregen wij inderdaad, aan de hand van een kleine gids ‘Intelligent Drive next Level’. In dat uur kon toch slechts een beperkt aantal voorzieningen worden uitgelegd en datzelfde ‘probleem’ is er nu: als wij alles gaan vertellen en uitleggen over deze nieuwe Mercedes, is er een veelvoud nodig van de ruimte die hier beschikbaar is. Laten we eerst maar starten met twee conclusies. Conclusie één: deze nieuwe E-Klasse is waarschijnlijk de meest indrukwekkende nieuwe auto die wij het laatste jaar reden en hoewel de auto die u hier ziet 77 mille kost, is hij niets te duur. Conclusie twee: de vele techniek waardoor de auto op de snelweg echt autonoom kan rijden is ronduit indrukwekkend en grensverleggend, maar functioneert nog niet altijd perfect en … heeft het risico in zich dat je er te onoplettend van wordt…. Dat gaat we uitleggen.
Kijk, zonder handen, mama!
Er is momenteel veel te doen over enkele ongevallen met de Tesla Model S die ‘met zonder handen’ met ingeschakelde Autopilot werden gereden. De fabrikant heeft weliswaar nadrukkelijk aangegeven dat je na het inschakelen van hun systeem wel zelf bij de les moet blijven, maar toch blijken er mensen te zijn die dan al rijdend iets anders gaan doen, zoals een filmpje kijken. Ook de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse kan na het aankruisen van een aantal opties in de prijslijst (60 pagina’s dik!) in aanzienlijke mate autonoom rijden. Hoofdrolspeler is dan de optie Rijassistentiepakket Plus van EUR 2.904,- of op de testauto in combinatie met andere opties, EUR 2.400,-. Op de snelweg stel je de Distronic cruise control op een bepaalde snelheid in, je kunt ook nog de gewenste minimale afstand tot voorliggers regelen en dan doet de auto alles zelf. Hij houdt automatisch afstand, accelereert of remt automatisch en de actieve spoorassistent houdt de auto ook netjes tussen de witte lijnen. Je kunt dan het stuur loslaten, ziet dat steeds iets bewegen en de auto rijdt feitelijk autonoom. Houd je de richtingaanwijzerhendel twee seconden ingedrukt, bijvoorbeeld naar links, dan kiest de auto automatisch de volgende rijbaan. Dat gebeurt soms wat lomp en wij vonden ook dat ‘op de automatische piloot’ vrij dicht langs auto’s rechts gereden werd. Daar schrikken mensen soms van. Bovendien kan de verkeersborden assistent, die snelheidslimieten in de gaten houdt en de auto dan automatisch afremt, ook weleens reageren op verkeersborden die voor andere verkeersdeelnemers, bijvoorbeeld vrachtwagens, bedoeld zijn. Dan remt de auto ineens onbedoeld sterk af. Dat wil je niet en het kan gevaarlijk zijn. We hebben allemaal al maanden onze mond vol over de opkomst van het autonoom rijden, maar er zullen nog heel wat jaren voorbij gaan voordat het werkelijk veilig en rustgevend is. Mercedes-Benz laat in deze E-Klasse in elk geval wel overtuigend zien hoe ver het er al mee is… en wat de bijdrage aan de verkeersveiligheid kan zijn. Want kop-staart botsingen zijn met deze auto feitelijk onmogelijk geworden. Hij heeft standaard bijvoorbeeld al een actieve remassistent die tot op snelheden van 200 km/u (…) autonoom kan afremmen en tot 60 km/u ook op stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers reageert. Standaard is ook een Attention Assist die de bestuurder kan waarschuwen voor vermoeidheid en onoplettendheid, een zijwind assistent die bij sterke zijwind de auto op koers houdt en Pre-Safe Sound dat met een speciaal geluid de inzittenden voorbereid op een ongeval. Het mooie van deze systemen is dat ze je onbewust een veiliger, meer ontspannen gevoel geven. En die Distronic werkt zo goed en comfortabel dat je echt moet gaan opletten als deze niet is ingeschakeld. Zeer, zeer indrukwekkend allemaal, ondanks de kanttekening dat dus niet alles al helemaal perfect functioneert.
Prima head-up display
Soeverein
Dan de auto zelf. Die is, eerlijk is eerlijk, minstens zo indrukwekkend. De Mercedes-Benz E 200 Limousine (er komt ook weer een Estate aan) kost standaard EUR 49.995,-. Het is momenteel de enig leverbare versie met een benzinemotor, een viercilinder tweeliter met 135 kW/184 pk gecombineerd met automatische negentraps versnellingsbak. Als alternatief zijn er nu nog alleen twee diesels, met 194 of 258 pk, maar het motorenprogramma wordt snel uitgebreid (zie onder). Heeft u dat nodig? Wel, de E 200 weegt leeg 1.505 kg en daar weet de combinatie van 184 pk met de voortreffelijke automatische transmissie prima raad mee. U kunt ermee in 7,7 sec van stilstand naar 100 km/u accelereren en een top van 240 km/u bereiken. Volgens fabrieksopgaven is het gemiddelde benzineverbruik van deze benzineversie 5.9 l/100 km. U begrijpt, dat haal je in de praktijk niet. Maar 1 op 12 tot 13 is wel realiseerbaar en dat is voor zo’n forse auto zeker fraai.
De motor is op de snelweg prachtig stil, bij het accelereren gromt hij iets meer dan verwacht maar altijd netjes op de achtergrond. Meer kracht is feitelijk niet nodig, al zal uiteraard bijvoorbeeld de hybride 350 E die later dit jaar komt (279 pk) of de nieuwe zescilinder met 333 pk het rijden nog meer soeverein maken.
Uiterlijk is de nieuwe E-Klasse duidelijk familie van de kleinere C-Klasse en grotere S-Klasse. Hij is afhankelijk van de uitvoering met een klassieke Mercedes-grille leverbaar (met ster op de motorkap) of met een meer sportieve lage en brede grille zoals de testauto. Die werd door de importeur aangekleed met een flink aantal pakketten, waaronder een AMG Line Exterieur en 20 inch AMG velgen. Dat laatste kost bij elkaar EUR 3.900,-. Wij zouden dat niet kiezen, de grote wielen zijn kwetsbaar bij parkeren en verminderen het veercomfort, en eerlijk gezegd is een standaard uitvoering of een iets meer sportieve Avantgarde net wat stijlvoller. Totaal is de testauto voorzien van goed 27 mille aan opties. Het is bekend dat de modellen van Premium merken ondanks hun stevige prijzen vaak kariger zijn uitgerust dan auto’s die heel veel minder kosten. Op zich is elke E-Klasse al een auto met veel voorzieningen, ook zaken die vaak elders niet eens te bestellen zijn. Maar wilt u de auto een beetje leuk hebben, dan zijn er altijd wat pakketjes nodig. Sommige, zoals het Ambition pakket, bieden voor een relatief lage meerprijs (drie mille) feitelijk onmisbare voorzieningen als navigatie, Park Pilot met achteruitrijcamera en LED koplampen. Je wilt ook absoluut het Technology pakket met Comand online, een head up display (perfect uitgevoerd, dat wil je na een dag al niet meer missen) en een Widescreen cockpit. Daar komen we zo op terug. De testauto had ook luchtvering die zo’n E-Klasse erg comfortabel maakt en een geweldige wegligging bezorgt, een erg prettig en prachtig werkend panorama schuifdak, bruin nappaleder bekleding en een AMG Line Interieur. Plus nog een heleboel aangename andere voorzieningen. Niet alles is persé nodig om je gelukkiger te maken, maar als u een auto wilt waarmee u lang veel plezier heeft zal u wel op een investering van zo’n 70 K moeten rekenen.
Parkeren via je iPhone
Natuurlijk moet een Mercedes-Benz je qua merk en imago dan ook nog aanspreken. Dat is bij ons het geval; onze ervaringen met het merk zijn erg positief. En let wel, in onze opinie zijn wij 100% onafhankelijk! In een nette kleur en met niet al te opzichtige velgen is dit, zo vinden wij, een stijlvolle state-of-the-art verwenauto. Voorin en achterin zit je als een vorst. De bagageruimte is immens. De auto rijdt ‘zen’, is even comfortabel als ontspannend, op een manier die uniek voor dit merk is. En tja, dan die genoemde Widescreen cockpit. Kiest u niet voor een pakket waarvan hij deel uit maakt, dan is het een optie van EUR 1.029,- en alleen te bestellen in combinatie met Comand Online (maximaal EUR 3.328,-; bij combinatie met pakketten EUR 2.118,-). U ‘krijgt’ dan in plaats van een traditioneel dashboard een 31,2 cm brede display met recht voor u de ‘klokken’ in een door u zelf te kiezen vormgeving en rechts een breed scherm voor navigatie enzovoorts. Een prachtig systeem waarop je dagen achtereen steeds nieuwe mogelijkheden en instellingen ontdekt en dat echt bijdraagt aan je rijplezier. Overigens zorgt dat Comand systeem voor een erg gemakkelijke en betrouwbare bediening van navigatie, telefoon, audio enzovoorts. Het behoort tot de beste van dit moment. Een interessante innovatie is de toepassing van twee kleine touchpads in het stuurwiel, waarmee systemen als boordcomputer, audio etc worden bediend. Ook dat werkt indrukwekkend goed.
Van even veel belang voor het rijplezier is de magnifieke afwerkingskwaliteit van elk detail en het arsenaal aan mogelijkheden om het interieur aan je eigen smaak aan te passen. Dit is zonder twijfel een van de meest hoogwaardige auto-interieurs van dit moment. En alles wat nu technisch mogelijk is, is aanwezig. Je kunt onderweg je mail checken en hulp inroepen, maar de auto kan ook draadloos communiceren met andere auto’s op de weg. Die kunnen nu nog niet terug praten, maar over een paar jaar kan ook zo’n voorziening de verkeersveiligheid fors verhogen. De parkeerpiloot met 360 graden camera (optie, uiteraard) is een wonder van beeldkwaliteit en overzicht; de multibeam LED-verlichting is dat ook. Je kunt daarmee zelfs haast permanent met grootlicht rijden, zonder anderen te verblinden.
En … je kunt zelfs via een speciale app op je iPhone van buitenaf de auto in- en uitparkeren. Daar heb je bijvoorbeeld iets aan als bij een parkeerplek andere auto’s zo dicht naast je staat dat instappen lastig is. Via de app rijd je dan de auto in een handomdraai uit het parkeervak of uit je garage! Het werkt echt.
Conclusie
Mercedes-Benz heeft de E-Klasse in de eeuwige strijd met concurrenten als de BMW 5-Serie, Jaguar XF, Audi A6 en Lexus GS300 een dynamischer rijgedrag gegeven dan de auto’s vroeger hadden, zonder ‘m keihard geveerd te maken. Dat maakt de nieuwe E-Klasse ook voor jongere automobilisten attractiever. Bovendien biedt hij meer geavanceerde techniek dan elk ander merk en model. Kortom: deze auto is prijzig, verfijnd, prachtig gebouwd, ultra vooruitstrevend, nog niet helemaal perfect bij de uitvoering van een aantal voorzieningen op het gebied van autonoom rijden, maar zonder enige twijfel de knapste, meest intelligente van dit moment. En dat niet alleen, hij biedt ook echt rijplezier. Op autogebied is dit een enorme stap vooruit, een grensverleggende auto. Knap werk! Met wel één kanttekening: als u geïnteresseerd bent en op de website of in de brochure en prijslijst gaat grasduinen, bent u wel vele uren aan tijd kwijt voordat u helemaal op de hoogte bent en de voor u optimale uitvoering heeft samengesteld. Dus even uitleggen thuis! Wat u ook kunt doen is simpelweg kiezen voor de nieuwe Plug-in Hybrid versie hieronder, want die heeft al de meeste opties die u toch wilt, nog meer vermogen en … slechts 15% bijtelling.
Laatste nieuws: Mercedes-Benz E 350 e Lease Edition: vanaf € 59.995 en mét 15% bijtelling
Zoals boven aangegeven was er al een Plug-in hybrid versie van de E-Klasse aangekondigd. Deze E 350 Limousine is nu te bestellen. Bij zakelijke inzet valt de auto in de 15%-bijtellingscategorie. Hij wordt uitsluitend als Lease Edition leverbaar en de prijs begintbij € 59.995.-. De auto kan zo’n 30 kilometer puur elektrisch en daarmee lokaal emissievrij rijden. De viercilinder benzinemotor – standaard gekoppeld aan een 9G-TRONIC automatische transmissie – levert 155 kW/211 pk, de elektromotor nog eens 65 kW/88 pk. Gezamenlijk is die combinatie goed voor een systeemvermogen van 205 kW/279 pk en een systeemkoppel van 550 Nm. Hiermee realiseert de E 350 e de prestaties van een sportwagen en een topsnelheid van 250 km/h, maar hij verbruikt met een CO2-uitstoot van 49 g/km minder brandstof dan een compacte auto. Bovendien mag de E 350 e maximaal 2.100 kg (geremd) trekken. Standaard beschikt deze zakelijk verantwoorde uitvoering onder meer over:
- AVANTGARDE of EXCLUSIVE exterieur
- AVANTGARDE interieur
- 18 inch lichtmetalen velgen
- COMAND Online
- Widescreen cockpit
- Parkeerassistent inclusief achteruitrijcamera
- Stoelverwarming
- Spiegelpakket
- High performance led-koplampen
- Antidiefstalpakket
- Achterbankleuning in delen neerklapbaar
- Zitcomfortpakket
- KEYLESS GO-startfunctie
- Laadkabel voor 220V en voor wallbox
Uiteraard is de E 350 e Lease Edition verder te individualiseren met tal van opties, waaronder de veiligheidsvoorzieningen van onze testauto.
Leave a Comment