Onze vorige ClassyDriving testauto was, zo zal u zich herinneren, de Mercedes-Benz SLC 180. Je zou het niet zeggen, maar de auto die u hier ziet, de Infiniti Q30, is daarvan rechtstreeks familie en deelt veel van de techniek. Onderhuids is de Q30 namelijk voor meer dan 90% een Mercedes-Benz GLA, de SUV-versie van de Mercedes-Benz A-Klasse. En in deze uitvoering heeft hij zelfs dezelfde motor als de 156 pk sterke 1.6 krachtbron in ‘onze’ SLC 180. Onderstel, bodemsectie, vrijwel alle elektronica, dashboard enzovoorts zijn identiek met die van de Mercedes GLA. En eerlijk gezegd rijdt de Q30 ook als een Mercedes. Hij heeft alleen een flink lagere prijs en is, zeker momenteel, nog wat exclusiever. Zijn combinatie van kwaliteiten en prijs maakt het tot een auto die meer succes verdient en die ook voor menig ClassyLife-lezer het overwegen waard is.
Mocht u nu onderaan deze pagina de banner van Infiniti zien en denken dat wij voor onze test of voor die banner betaald zijn, dan heeft u het verkeerd. Onze tests worden nooit betaald en de banner hebben wij cadeau gegeven, omdat we de durf van de distributeur van dit merk waarderen en op onze manier willen belonen. Vandaar!
Eigentijds en wat gedurfd
Waarschijnlijk vraagt u zich allereerst af waar het merk Infiniti vandaan komt; zo vaak kom je het immers nog niet tegen. Infiniti is voor de Japanse fabrikant Nissan feitelijk wat Lexus voor Toyota is, het topmerk. Het heeft, net als Lexus, in Japan en in de USA inmiddels een meer dan voortreffelijke naam en reputatie, maar hier gaat het nog wat lastiger. Nu heeft Nissan een behoorlijk intensieve samenwerking met aandeelhouder Renault en die Franse fabrikant werkt weer stevig samen met Mercedes-Benz. Toen Infiniti concludeerde dat het een compact, eigentijds en wat gedurfd model nodig zou hebben om in Europa meer succes te boeken, werd er via Nissan een deal gesloten met ‘Das Haus’. Dat leidde tot minder ontwikkelingskosten en bewezen goede techniek. De Q30 werd dus ontwikkeld op basis van de GLA; hij wordt gebouwd in de Nissan-fabriek in het Britse Sunderland en Mercedes-Benz verscheept daar nu steeds meer onderdelen naartoe. Want de Q30 is nog maar enkel maanden in ons land leverbaar en moet opboksen tegen veel concurrenten, maar door zijn interessante mix van kwaliteiten begint hij aan te slaan. En dat begrijpen wij na een weekje rijden met de Q30 1.6t DCT heel goed. De uitvoering die u ziet heet ‘Premium Tech’ en de auto kost dan EUR 39.100,- Daarmee bent u er nog niet helemaal, want er zijn nog wat opties die u waarschijnlijk wilt hebben, zoals navigatie en verkeersbordenherkenning (EUR 1.560,-); metallic lak (EUR 800,-) en het Safety Pack (o.a. dode hoek waarschuwing, intelligente cruise control en parkeerhulp, EUR 1.950,- bij de versie met DCT transmissie). Daar waar de prijslijst voor de Q30 start bij EUR 29.340,- moet u voor een prettige uitvoering dus op een goede veertig mille rekenen. Dat is dan altijd wel vele duizenden euro’s minder dan wanneer u een Mercedes-Benz GLA in een vergelijkbare uitvoering zou kiezen.
De basis: Mercedes-Benz GLA
Sportieve mix
De Infiniti Q30 is een opvallende verschijning. Hij is wat druk gestyleerd, met veel rondingen en scherpe lijnen en oogt onmiskenbaar Aziatisch. Maar hij heeft zeker ook stijl en hij valt wat ons betreft positief op in het verkeersbeeld, door zijn vorm en uitstraling maar ook doordat hij net als de Mercedes-Benz GLA een iets grotere bodemspeling heeft dan de meeste andere auto’s. Dat maakt hem tot een sportieve mix van een vijfdeurs hatchback en een Sports Utility Vehicle met een iets gemakkelijker instap en een net wat hogere zit. Hij maakt een goed gebouwde indruk en is opmerkelijk mooi afgewerkt. De combinatie van die afwerking met de Mercedes kwaliteit en ergonomie bezorgt je het gevoel verwend te worden.
De 156 pk sterke motor in de testauto is overigens de enig leverbare benzinemotor (met 6-bak of DCT automaat); er zijn ook nog twee diesels met 1.5 of 2.2 liter inhoud en 109 of 170 pk. Die laatste is uitsluitend met DCT automaat en naar wens ook met vierwielaandrijving. Dan gaat de prijs een eind de vijftig mille in. Er zijn verschillende uitvoeringen qua luxe en er zijn Business en Business Executive versies met voor zakelijke rijders de meest interessante uitrusting al standaard. Voor de diesels geldt nog 21% bijtelling, voor de benzine-uitvoeringen is het 25%. De bijzondere vormgeving van de Q30 heeft overigens ook een paar significante nadelen: de hoofdruimte is voor lange mensen wat beperkt en het zicht schuin naar achteren is niet best. Bestel de auto dus altijd met parkeersensoren, een achteruitrijcamera en zo mogelijk ook dode hoek waarschuwing…
Veel Mercedes-Benz: stuur, dashboard, climate control, schakelaars, zelfs de fijne ‘pook’
Levendig
Wij zeiden het al, je komt erg veel Mercedes tegen in de auto, tot aan de eigenwijze ruitenwisserbediening links aan de stuurkolom aan toe. Bij het rijden waren wij, na de ervaring met de Mercedes-Benz SLC 180, aanvankelijk een tikje teleurgesteld. Waar die auto een indrukwekkende negentraps automatische transmissie heeft, doet de Infiniti het met de eenvoudiger DCT-transmissie die Mercedes in de A Klasse modellen toepast. Deze is absoluut prima, maar net wat minder verfijnd en alert bij het wegrijden en schakelen. Gezien de ervaringen met het Duitse merk viel ook de bediening van het eigen multimedia en navigatiesysteem wat tegen. Het is goed, maar er zijn inmiddels prettiger werkende en gemakkelijker te bedienen systemen. Dat gezegd hebbende dient echter meteen ook gemeld te worden dat de Q30 opmerkelijk lekker rijdt en minder hard is geveerd dan je vaak tegenkomt. De motor is heerlijk levendig en hoewel een acceleratie van 8.9 sec van stilstand naar 100 km/u niet (meer) supersnel is, heb je eigenlijk nooit behoefte aan meer vermogen. De motor is ook erg stil; wel hoor je op de snelweg wat windgeruis en afrolgeluiden. De besturing is prettig scherp, de remmen wekken vertrouwen en je kunt in deze auto weinig fout doen. Dat hij iets meer bodemspeling heeft merk je niet in de bochten, ook prettig. Overigens, de 1.6 turbomotor is redelijk zuinig maar geen zuinigheidskampioen; rekent u op gemiddeld 1 op 11 à 12.
Door de erg schuine raamstijlen moet je bij het instappen wel enigszins je hoofd intrekken om het niet te stoten. Achter het stuur zie je veel elementen terug die ook in de Mercedes A-klasse zitten. Alles straalt rust en kwaliteit uit. Daar kan menig merk nog van leren. De ergonomie is prima; wel vonden wij de zittingen van de voorstoelen aan de korte kant. Als je wat langer bent, krijgen de bovenbenen te weinig steun. Verder zit je prima, met de al eerder gemaakte kanttekening van de wat beperkte hoofdruimte. Het optionele glazen dak kan helaas, anders dan in brochure en prijslijst staat, niet open; het zorgt alleen voor meer licht in het interieur. Achterin is er redelijk wat beenruimte en de bagageruimte is voldoende voor een vakantie met vier mensen. Standaard op elke Q30 is rijstrook-assistentie, forward collision (‘ziet’ een aanrijding aankomen en grijpt dan in) en emergency braking. Wilt u meer voorzieningen, zoals adaptieve cruise control, dan is dat als optie leverbaar. De Premium Tech-uitvoering is overigens verder uitstekend uitgerust, met o.a. LED-verlichting, Keyless entry, parkeersensoren voor en achter en fraai hout in het dashboard. Gelukkig heeft Infiniti niet ook de optielijst van Mercedes-Benz overgenomen.
Conclusie
Al met al een hoogst aangename verrassing, deze Q30, en een interessante auto voor mensen die eens echt iets anders willen en durven te rijden. Hij klopt gewoon; biedt verwennerij, comfort en de betrouwbaarheid van zowel Nissan als Mercedes en ook de prijsstelling is concurrerend. Zou u ‘m zakelijk willen rijden, dan heeft vooral Athlon keurige leaseprijzen. De enige kanttekening nog is dat Infiniti momenteel maar twee dealers heeft, in Amsterdam en Rotterdam. Maar daar hoort wel uitgebreide service bij, inclusief halen en brengen. De particuliere distributeur die voor dit merk zijn nek uitstak verdient er succes mee; met deze auto moet dat beslist kunnen komen. ClassyLife approved!
De volgende testauto in ClassyLife: Toyota Prius
Leave a Comment