Wie een nieuwe auto zoekt, kiest steeds vaker voor een SUV, een wat hogere ‘terreinwagen’. In bijvoorbeeld Laren, Bergen en Amsterdam-Zuid struikel je er haast over. Vaak zijn het dan Range Rovers, BMW’s X5 en Porsche’s Cayenne met bezonnebrilde blondines achter het stuur. Maar ook meer en meer ouderen willen graag zo’n Sport Utility Vehicle rijden, doorgaans vooral omdat de instap lekker hoog is. Dus, wij hebben het al vaker geschreven, rent elke fabrikant zich momenteel de benen onder het lijf vandaan om in elke prijsklasse auto’s in dit segment uit te brengen, van Alfa Romeo via Bentley tot en met Volvo. Nu vindt menigeen, zeker mensen met smaak en stijl, de meeste van die SUV’s veel te opzichtig. Te groot, te blingbling, te opzichtig. Feit is dat ze inderdaad vaak ostentatief rijkdom uitstralen, veelal geassocieerd met ‘nieuw geld’. Toen Jaguar Nederland ons benaderde met de vraag wanneer wij hun nieuwe F-Pace wilden rijden, waren wij dan ook een tikje benauwd dat het een auto met grote zwarte wielen, donkere ruiten en een knalkleur zou zijn. Want ook het vroeger zo ingetogen en stijlvolle Jaguar levert tegenwoordig auto’s in die uitvoering. Klanten vragen ernaar. Maar ‘onze’ F-Pace was een keurig donkerblauw metallic uitvoering met grijze velgen, chroom langs de ruiten en gewoon getint glas. Dat maakt zo’n forse, hoge auto een stuk minder intimiderend en ook stijlvoller. Het doorlopen van de prijs- en specificatielijst van de testauto zorgde vervolgens wel voor een schok. Daar waar de 180 pk sterke Portfolio-uitvoering, de versie met de meest bescheiden motor, voor EUR 68.750,- in de prijslijst staat, was de testauto nog voorzien van 20 K aan opties, tot een totaalbedrag van EUR 86.760,-. Dat is erg veel geld en dus waren de verwachtingen dienovereenkomstig hoog gespannen. Werden ze waargemaakt? Lees verder!
Feitelijk niets mis mee, maar dit is niet helemaal onze smaak…
… en zo wel. U begrijpt dat ongetwijfeld.
Geen sportwagen, wel een Gran Turismo
Jaguar is absoluut een van onze favoriete merken. De laatste tijd doet het merk erg haar best om te verjongen en om succesvol te concurreren met merken als Audi, BMW, Mercedes-Benz en Lexus. Het moet ook wel, want zij leggen de lat steeds hoger en een fabrikant heeft eigenlijk alleen nog toekomst als er flinke aantallen auto’s worden verkocht en als er dus goed geconcurreerd kan worden. Jaguar, samen met Land Rover sinds enige jaren eigendom van het Indiase Tata-concern, kreeg de middelen om te groeien, om met meer modellen te komen en om niches te vullen. Dat gaat soms wat ten koste van Jaguars vroegere allure. Maar feit is wel dat het merk inmiddels veel meer auto’s verkoopt dan vroeger, dat de gemiddelde leeftijd van Jaguar-rijders flink daalt en dat er weer geld wordt verdiend. Was het klassiek ogende modellen blijven bouwen, dan was het bedrijf vermoedelijk al ter ziele gegaan.
Daarom kwam ook Jaguar enkele maanden geleden met een antwoord op het steeds toenemende aantal SUV’s bij concurrenten. De belofte was dat de flink gehypte Jaguar F-Pace niet zomaar een Sports Utility Vehicle zou zijn, maar ‘de meest praktische sportwagen ter wereld’. Dat is nogal wat. Want ook auto’s als de Porsche Macan en Cayenne, de Maserati Levante en de sportieve SUV’s van merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz combineren sportiviteit met een hoge instap, veel praktische bruikbaarheid en een imposante aanwezigheid op de weg. Een SUV van Jaguar leek bovendien een onlogische stap. Het merk heeft immers Land Rover als broer. Maar volgens de marketeers was er vanuit ‘de markt’ veel vraag naar een SUV van Jaguar. Veel mogelijke klanten zouden hechten aan het imago van Jaguar en zich minder aangetrokken voelen tot het meer avontuurlijke karakter van Land Rover. Dus moest de SUV van Jaguar een echte Jaguar worden.
Dat is ook gebeurd. Jaguar paste geen Land Rover aan, maar ontwikkelde een compleet eigen model met zelfs eigen aandrijftechniek. Met enige goede wil zijn in de F-Pace de ranke lijnen van de andere Jaguar-modellen te herkennen. Er is ook veel aan gedaan om de auto niet te massaal te maken, met grote wielen (20” op de testauto), een vrij beperkt glasoppervlak en smalle lichtunits voor en achter. De neus is wel fors en je merkt dat de auto, zoals Duitsers dat zeggen, ‘Uberholprestige’ heeft. Al met al is de uitstraling echter wel iets gracieuzer dan die van veel andere SUV’s. Hij heeft desondanks een lekker hoge instap, biedt een beter overzicht over het verkeer dan andere Jaguars en het blijkt een aangenaam rijdende auto te zijn die strakker stuurt dan sommige concurrenten. Dat maakt het echter nog niet tot sportwagen, meer tot een Gran Turismo in de juiste betekenis van die naam, dus een auto om op een prettig ontspannen manier grote afstanden af te leggen.
Hiervoor gaat men wel aan de kant
Gunfactor
De meeste F-Pace uitvoeringen zijn leverbaar in de varianten Pure, Prestige, Portfolio en R-Sport. De prijslijst start bij EUR 53.750,- voor de handgeschakelde voorwielaangedreven 2.0 diesel in Pure uitvoering. De testauto is een Portfolio met vierwielaandrijving en automaat, en dezelfde 2.0 Ingenium dieselmotor met 180 pk. Die kost dan bijna 70 mille. De Portfolio-uitvoering heeft o.m. fraaie lederen bekleding, in de testauto in diep donkerbruin. De standaard uitrusting is zeker niet slecht, maar de testauto was als gemeld nog eens voorzien van opties voor zo’n EUR 20.000,- en dan mis je toch nog voorzieningen die de gemiddelde auto van 30 mille al standaard heeft, zoals een achteruitrijcamera. Het gevoel dat er wel erg veel op de optielijst staat en voor serieus geld extra moet worden aangeschaft, deed wat afbreuk aan het rijplezier. Dat geldt ook voor de te goedkope harde kunststoffen die deels in het interieur worden toegepast en die erg snel krassen oplopen en afbreuk doen aan de kwaliteitsbeleving. Voor onze vorige test reden wij met een Mercedes-Benz 200 E die voor flink minder geld heel veel meer uitrusting, voorzieningen en kwaliteit biedt. Jaguar moet misschien iets minder inzetten op al dan niet vermeende sportiviteit en meer werk maken van de afwerking, de materiaalkwaliteit en de standaard voorzieningen. Want de charme van het merk en de gunfactor maken niet alles goed.
Zo’n zelfde kritische opmerking moeten we ook maken over het nieuwe en ook al optionele ‘InControl Touch Pro’ audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Het merk geeft er hoog van op en het is inderdaad veel beter dan voorgaande systemen. Maar vette vingers op een touch screen in zo’n kostbare auto blijven iets armoedigs houden en het systeem is niet zo snel, betrouwbaar en gemakkelijk te bedienen als bijvoorbeeld de navigatie in de drie grote Duitse merken. Er is bijvoorbeeld ook geen actuele verkeersinformatie te vinden, een gemiste kans. Wel complimenten voor de geluidskwaliteit van het optionele 380 W Meridian audiosysteem. De testauto was ook voorzien van een glazen dak dat helaas niet open kon. Die optie is er wel, maar dan wordt het wederom iets duurder (EUR 1.525,- in plaats van EUR 1.220,-). De logica ontgaat ons.
Lekker
De aandrijflijn voor de F-Pace is afgestemd op sportiviteit en niet op off-road gebruik. Daarin verschilt de auto nadrukkelijk van de Land Rover en Range Rover familieleden. De F-Pace heeft standaard achterwielaandrijving en de voorwielen kunnen kortstondig (binnen 165 milliseconden) bijspringen wanneer dat nodig is. Bovendien is er een ‘torque vectoring’-systeem waarmee ook de aandrijving op het linker- en rechterwiel variabel wordt verdeeld voor maximale tractie in snelle bochten. Dat functioneert allemaal uitstekend. In combinatie met de 180 pk diesel en de ZF achttraps automaat zorgt het doordachte onderstel bij de rond 1.800 kg wegende F-Pace voor een aangenaam levendig karakter. Hij stuurt prettig, is zeer stabiel en biedt absoluut meer rijplezier dan een aantal concurrenten. Je merkt op wat hogere snelheid dat de fut er een beetje uitgaat, maar dit is inderdaad een auto om zeer ontspannen, in groot comfort en zeer vlot ‘even’ mee naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk te rijden. Je kunt in iets minder dan 9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren, de topsnelheid is 208 km en natuurlijk kan het theoretische brandstofverbruik van gemiddeld 5.3 l/100 km niet worden gehaald, maar 1 op 14 is met deze forse auto zeer goed haalbaar, en op langere afstanden zal hij nog iets zuiniger zijn. Dat is erg prettig. Bij het accelereren is de motor wel enigszins hoorbaar, maar op snelheid is het geluidsniveau aangenaam laag. Je zit goed, zowel voorin als achterin, en er is voldoende ruimte voor alle bagage, inclusief kleding voor prettige partijtjes. Wilt u bijvoorbeeld een boot meenemen, dan is het goed om te weten dat deze Jaguar 2.000 kg mag trekken. En moet u even op een strand zijn, of op een andere zachte ondergrond, dan zorgt ‘Adaptive Surface Response’ volledig automatisch voor de beste tractie en de meeste veiligheid. Door de flinke bodemvrijheid loopt de F-Pace ook niet zomaar vast op oneffen terrein. Heeft u onderweg haast, of stimuleert de Jaguar op het stuur uw dierlijke instincten, dan kunt u gemakkelijk kiezen voor bijvoorbeeld de sportieve modus van de auto. De klokken kleuren rood, de reactie op het gaspedaal en het gevoel in de besturing worden directer en de F-Pace wordt ineens sportiever.
Het wordt ook dan niet de beloofde sportwagen, maar het is wel een van de meest sportieve SUV’s die u kunt kiezen. Daar hangt inderdaad een stevig prijskaartje aan. Maar u kunt als gezegd met een uurtje spitten en speuren in de 28 pagina dikke prijslijst de auto wel helemaal naar uw smaak samenstellen. Kies een fraaie kleur, een fris interieur, mooi hout en prettige opties en u weet, daarna is de prijs zo vergeten en resteert het plezier van het bezit en het rijden. En daarmee scoort deze Jaguar F-Pace welhaast als geen ander.
Leave a Comment