Toen de altijd attente PR-manager van Mercedes-Benz Nederland, Lydia Altena, ons voorstelde om eens met hun nieuwe SLC 180 te gaan rijden, aarzelden wij even. De compacte Mercedes cabriolet heeft een wat soft imago en wij vroegen ons af of deze auto bij ClassyLife zou passen. ‘Doe het nou maar’ zei Lydia vol zelfvertrouwen. Zie hier dus onze metgezel voor een paar dagen, die kwam, zag en overwon. Deze kleine Benz, die met een druk op een knop van een coupe in een cabriolet verandert, kost zoals u hem hier ziet goed zestigduizend euro. Dat is natuurlijk een stevig bedrag voor een auto waarin je alleen bagage voor een lang weekend kunt meenemen, die met 156 pk aan boord niet de stenen uit de straat accelereert en waarvan de aanschaf niet altijd goed begrepen zal worden. Een SLC is niet dè auto voor macho mannen met te veel zichtbaar borsthaar, maar hij verstaat de kunst om ook echte autoliefhebbers te boeien en om je steeds te verleiden nog wat extra kilometers aan de geplande rit toe te voegen. Gewoon, omdat hij lekker rijdt, serieus rijplezier biedt en je dezelfde sensatie als een maatpak of een erg mooi horloge geeft: jij ervaart de kwaliteit en het gebruiksplezier die anderen ontgaat.>>

Benz1 Toen de altijd attente PR-manager van Mercedes-Benz Nederland, Lydia Altena, ons voorstelde om eens met hun nieuwe SLC 180 te gaan rijden, aarzelden wij even. De compacte Mercedes cabriolet heeft een wat soft imago en wij vroegen ons af of deze auto bij ClassyLife zou passen. ‘Doe het nou maar’ zei Lydia vol zelfvertrouwen. Zie hier dus onze metgezel voor een paar dagen, die kwam, zag en overwon.

Deze kleine Benz, die met een druk op een knop van een coupe in een cabriolet verandert, kost zoals u hem hier ziet goed zestigduizend euro. De consumentenadviesprijs start bij EUR 43.660,- maar de meeste opties op de testauto’s wil je gewoon hebben, dus reken inderdaad op rond de zestig mille. Dat is natuurlijk een stevig bedrag voor een auto waarin je alleen bagage voor een lang weekend kunt meenemen, die met 156 pk aan boord niet de stenen uit de straat accelereert en waarvan de aanschaf niet altijd goed begrepen zal worden. Maar wij gebruikten nadrukkelijk het woord ‘hem’, daar waar wellicht vroeger bij voorganger SLK, zeker die in minder krachtig gemotoriseerde uitvoeringen, over ‘haar’ kon worden gesproken. Deze SLC is niet dè auto voor macho mannen met te veel zichtbaar borsthaar, maar hij verstaat de kunst om ook echte autoliefhebbers te boeien en om je steeds te verleiden nog wat extra kilometers aan de geplande rit toe te voegen. Gewoon, omdat hij lekker rijdt en serieus rijplezier biedt. Dat laatste wordt helaas bij steeds meer automerken en modellen een uitzondering.

benz6

Deze meest betaalbare Mercedes-Benz ‘sportwagen’ is een auto voor fijnproevers. Het plezier dat je eraan beleeft komt vooral voort uit de perfectie waarmee de auto geconstrueerd is en aan de sensaties die hij biedt. In 1996 lanceerde Mercedes haar eerste roadster met een ‘hard’ dak dat de auto binnen luttele seconden transformeert van coupé in cabriolet. Na ongeveer 700.000 verkochte exemplaren veranderde de fabrikant eind vorig jaar een flink aantal details én de naam, van SLK naar SLC, die sinds maart jl. leverbaar is. De aanpassing maakt deel uit van de actuele naampolitiek van de fabrikant. SL stemt overeen met het koetswerktype (hier een roadster-coupé), de letter C geeft aan op welke auto deze roadster gebaseerd is, namelijk de C-Klasse. Hij gebruikt trouwens meer dan alleen dezelfde letter van deze serie. De motoren, versnellingsbakken en technologie voor de actieve veiligheid komen rechtstreeks uit de nieuwste C-Klasse. Het uiterlijk werd wat ronder en met name de voor- en achterkant en het interieur veranderden enigszins. Meest opvallend is de nieuwe ‘diamond grille’. Het modelprogramma omvat voor ons land nu drie uitvoeringen: ‘onze’ SLC 180 met 1.6 liter viercilinder met 156 pk en een 6-bak of 9-traps automaat; de SLC 200 met 184 pk en standaard automaat, en de SLC 43 met zescilinder van 367 pk en met de vriendelijke groeten van Mercedes-Benz huistuner AMG. Een ‘bom’ op wielen, die in slechts 4,7 sec van stilstand naar 100 km/u kan versnellen.|

Mercedes-AMG SLC 43; Exterieur: obsidianschwarz; Interieur: Leder Nappa exklusiv mit roter Ziernaht ;Kraftstoffverbrauch kombiniert (l/100 km): 7,8, CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 178 Mercedes-AMG SLC 43; exterior: obsidian black; interior: nappa leather with red topstiching; Fuel consumption, combined (l/100 km): 7.8, CO2 emissions, combined (g/km): 178

Ideale bediening van de transmissie, alleen even een duwtje geven

De SLC 180 met optionele automaat, zoals de testauto, heeft daar 8,1 sec voor nodig, en haalt een top van 223 km/u. Menig snelle gezinsauto is sneller, maar daar gaat het hier niet om. Wie het Sport + schakelprogramma kiest, wordt ‘getrakteerd’ op een extra alerte reactie op het gaspedaal, sportief-hard schakelen van de transmissie en meer kabaal en uitlaatgeplof en kan zich ineens een puber-met-een-petje-achterstevoren voelen. Leuk dat het kan, maar eigenlijk rijdt de auto in zijn gewone afstemming het prettigst. Wat wij aspirant-kopers wel aanraden is om op de optielijst een kruisje te zetten bij het ‘Dynamic Handling Package’ van EUR 1.198,- en bij ‘Dynamic Select’ van EUR 182,-. Dan stuurt deze compacte Mercedes namelijk als een skelter, super direct en heerlijk gevoelig. De grip blijft bij alle snelheden indrukwekkend, het veercomfort is uitstekend en alleen op verkeersdrempels merk je dat de wielbasis kort is en dat je bijna boven de achterwielen zit. Dan wordt de vering wat stoterig. Maar ja, dit is ook geen limousine zoals de nieuwe E-Klasse die wij laatst reden.

benz2

Hoewel de typeaanduiding anders doet vermoeden, heeft de SLC 180 dus als aangegeven een 1.6 liter motor, zoals die in veel meer compacte Mercedes-Benz modellen wordt toegepast. Met 156 pk moet deze een massa van 1.360 kg voortstuwen. Dat doet hij overtuigender dan je gezien dat gewicht zou verwachten. Allereerst draagt de lage zit en het sportieve interieur aan de snelheidsbeleving bij. Die lage zit is, als je wat ouder en strammer wordt, wel even iets om in de overwegingen mee te nemen. Maar wij zouden gewoon lekker voor zo’n auto kiezen (houdt je jong) en iets meer aan fitness doen….Verder werkt de nieuwe 9-traps automaat zo onopvallend en alert, dat je in deze auto altijd tot de vlotte verkeersdeelnemers kunt behoren, ook al is die motor niet overdreven krachtig. Niet onbelangrijk: hij klinkt ook prettig. En hij is zuinig; zonder veel problemen is 1 op 12 à 13 haalbaar.

Mercedes-Benz SLC; Mit DYNAMIC SELECT lassen sich insgesamt 5 Fahrprogramme anwählen. Der Fahrer erhält eine Bedienrückmeldung im Multimediasystem. ; Mercedes-Benz SLC; AMG DYNAMIC SELECT allows selection of 5 different drive modes. Confirmation of the selection made by the driver appears in the multimedia system.;

Met de Dynamic Select druktoets op het dashboard pas je het gedrag van de motor, transmissie, besturing en het onderstel aan. Via het multimediascherm is alles ook nog individueel in te stellen in Comfort, Sport, Sport+, Eco en Individual. De afstelling van het onderstel vindt uiteraard alleen plaats als er ook voor een Dynamic Handling Package is gekozen, met een 10 mm verlaagd onderstel, adaptieve schokdempers, directe besturing en een in bochten minder snel ingrijpend ESP-systeem. De testauto heeft ook een AMG Line van EUR 3.896,- met 18” velgen, grotere remmen en een sportiever interieur. Dat misstaat ‘m niet. Er zijn nog wat opties die u waarschijnlijk ook zal willen, zoals een achteruitrij camera, uiteraard navigatie (het eenvoudige Garmin systeem viel ons bepaald niet tegen) en… Airscarf dat bij open rijden via een opening bovenin de stoel warme lucht in uw hals blaast. Echt, dat is verwennerij! Want natuurlijk rijdt je deze auto zo vaak mogelijk met open dak. Met een toets onder een als armsteun vermomd klepje op de middenconsole opent en sluit het metalen variodak elektro hydraulisch in 20 seconden. De bovenkant van het dak is uitgevoerd in glas, waardoor het in de auto lekker licht blijft. Als optie is er nog ‘Magic Sky Control’ waarmee het glas te verduisteren is… Bent u van plan lange afstanden af te leggen, dan kunt u als optie ook nog een 70 liter grote benzinetank aanvinken (EUR 121,-). Enfin, het is bij deze auto als bij andere premiummerken: aan het doorwerken van de prijslijst en het kiezen van de gewenste specificatie kan wel een avond worden besteed. Want uiteraard is er nog veel meer mogelijk, inclusief alle actuele veiligheidsvoorzieningen. En ach, wat een auto heeft gekost wordt, als hij lekker rijdt en veel plezier biedt, heel snel minder relevant.

Mercedes-Benz SLC; Variodach elektrohydraulisch bedienbar ; Mercedes-Benz SLC; vario-roof operated electro-hydraulically;

Onderscheidend, het wegklapbare ‘vaste’ dak

De Mercedes-Benz SLC heeft flink wat concurrenten. Dus wie voor rond de 50, 60 mille open wil rijden, heeft volop keus. Door het mooie vaste dak is dit echter wel een echte vierseizoenen auto. Dat maakt hem uniek. Misschien lijkt hij u te klein en onpraktisch om als eerste auto te kunnen dienen. Anderzijds, niet iedereen heeft altijd de ruimte nodig die maar een paar keer per jaar wordt benut. Dan huur je daarvoor toch een auto? Wie vaak lekker open wil kunnen rijden maar geen stoffen dak of een klassieker wil, kan er erg veel plezier aan beleven. Kies de auto in een goede kleur, rijd hem zoals hij gereden kan worden en iedereen zal ‘m zeer serieus nemen. Wat ons echter bovenal aansprak was de kwaliteit, de aandacht en liefde waarmee elk detail is ontworpen en gemaakt in combinatie met veel leukere rijkwaliteiten dan verwacht. Dat maakte dat elke kilometer een feestje was en dat wij Lydia bij Mercedes-Benz van harte gelijk geven: dit is een echte, zeer volwassen verwen auto die inderdaad zeer goed bij ClassyLife past!

benz4

benz7

Mercedes-Benz SLC 300; Exterieur: designo cerrusitgrau magno, AMG Line; Interieur: bengalrot/schwarz ;Kraftstoffverbrauch kombiniert (l/100 km): 5,8, CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 134 Mercedes-Benz SLC 300; exterior: designo cerrusit grey magno, AMG Line; interior: bengal red/black; Fuel consumption, combined (l/100 km): 5.8, CO2 emissions, combined (g/km): 134

Mercedes-Benz SLC 300; Exterieur: designo cerrusitgrau magno, AMG Line; Interieur: bengalrot/schwarz ;Kraftstoffverbrauch kombiniert (l/100 km): 5,8, CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 134
Mercedes-Benz SLC 300; exterior: designo cerrusit grey magno, AMG Line; interior: bengal red/black; Fuel consumption, combined (l/100 km): 5.8, CO2 emissions, combined (g/km): 134

benzsmal2

Mercedes-Benz SLC; teilautomatische Restkofferraum-Abgrenzung geöffnet ; Mercedes-Benz SLC; semi-automatic boot separator, opened;

Leave a Comment