Hij heet Velar en die typenaam hoort een beetje ‘bekakt’ uitgesproken te worden: Vulár. Een handjevol prototypes van de oer-Range Rover heette in 1969 badges ook zo, om spionagefotografen op een dwaalspoor te brengen. Mag je deze naam dan op zo’n nieuw, zeer eigentijds designmodel aanbrengen? Natuurlijk. Recycling van namen vindt vaker plaats en er is opnieuw sprake van een indrukwekkende auto. Modieuzer en iets minder terreinvaardig dan je wellicht van een ‘echte’ Range Rover verwacht, maar even begerenswaardig als bij dit merk hoort. Wij reden de topuitvoering.
De oer-Velar
Het succesvolle Land Rover bouwt gestaag haar modelprogramma met verschillende lijnen uit. Op termijn komt er eindelijk/gelukkig een opvolger voor de oer-Land Rover Defender. Met de Discovery en Discovery Sport wordt met name ingezet op praktische bruikbaarheid en terreinvaardigheid. De Range Rover en Range Rover Sport kunnen ook nog steeds iedere ondergrond aan, maar concurreren door hun luxe en uitstraling (en prijs) vooral met top-limousines. Daartussen bevond zich de modieuze, uitermate succesvolle Evoque die een eigen niche creëerde. Deze Evoque wordt nu gesecondeerd door de Velar. Beide zijn meer afgestemd op de stadsjungle dan op offroad-gebruik en missen een speciale ‘slecht terrein-overbrenging’, maar ze kunnen ook buiten gebaande wegen toch een heel eind komen.
Zusje F-Pace Voor de spectaculair ogende Velar, welbeschouwd een mix van een SUV en een luxueuze stationcar die een stuk lager is dan een Range Rover, maakt Land Rover gebruik van de techniek van de F-Pace van zusje Jaguar. De Velar is gebouwd op hetzelfde onderstel en deelt motoren, aandrijving en meer. Toch rijdt hij heel anders en ook buiten en binnen is het een totaal andere auto. Daar gaan wij zo dieper op in. De eerlijkheid gebiedt ons te vermelden dat wij een zwak hebben voor Range Rovers, met name de meer klassieke modellen. Toen wij met de 380 pk sterke Velar reden, bracht ons dat geregeld tot de vraag of dit tot ‘blindheid’ of juist een extra kritische blik leidde. Als je zoals wij vaak met verschillende auto’s rijdt en goedkope modellen niet overslaat, raak je nogal gemakkelijk geërgerd door de prijzen die leveranciers van ‘premium-merken’ voor hun auto’s en opties vragen. In een auto van ruim een ton concluderen dat er voorzieningen ontbreken die op auto’s die een kwart van de prijs kosten wel aanwezig zijn, kán eigenlijk niet. Je bent ook geneigd om te peinzen: ‘voor minder dan de helft van de ruim 120.000 euro die deze Velar kost, koop je een behoorlijk recente ‘echte’ Range Rover met een dikke V8 en dan voel je jezelf nog meer King of the Road.’ Maar zo zwart-wit is het niet. Auto’s als de Velar worden gekocht door mensen die ‘m gewoon willen hebben omdat hij nieuw en spectaculair is. Het geld speelt niet zo’n rol. Dat de optielijst dik en de standaarduitrusting vrij mager is, is gewoon een gegeven. Wil je de auto een beetje naar eigen smaak uitgevoerd hebben, dan is de catalogusprijs niet de finish maar de start en komt er gemakkelijk veertig, vijftigduizend euro bij. So be it, doorslaggevend zijn de uitstraling en het imago. Welnu, daaraan ontbreekt het bepaald niet! Kom je ergens met een Velar voorrijden, dan wordt bij wijze van spreken altijd de rode loper uitgerold. Feitelijk is dat onbetaalbaar.
Gestrekt Met een lengte van zo’n 4,8 m en een wielbasis van 2,87 m schurkt de Velar een stuk dichter aan tegen de Range Rover Sport dan dat hij aanleunt bij de Evoque. Hij is echter veel lager dan zo’n ‘gewone’ Range Rover en oogt gestrekter dan hij is. Een Opel Insignia Tourer bijvoorbeeld is langer. Zou u niet zeggen, nietwaar? Land Rover noemt de Velar de meest dynamische Range Rover ooit. Zijn chassis is stijver en zijn koetswerk aerodynamischer dan dat van de Range Rover Sport, hij weegt veel minder en ligt een stuk lager bij de weg. Want vergis u niet: door de luchtvering kan de auto een grote bodemvrijheid tonen, maar al rijdend zakt hij een stuk. Dat alles maakt het niet meteen tot een echt sportieve auto. Een Porsche Macan bijvoorbeeld stuurt scherper en een Jaguar F-Pace is speelser. Maar zeker in de uitvoering die wij reden, de SE R-Dynamic met 21 inch velgen en een V6-motor met 380 pk is het een super lekkere auto om afstanden mee af te leggen en kan er ook op bochtige wegen veel plezier aan worden beleefd. De variabele vierwielaandrijving die ook op de Jaguar F-Pace wordt toegepast, stuurt het motorkoppel primair naar de achterwielen. Pas bij gripverlies worden ook de voorwielen aangedreven. Samen met een elektronische regeling van de aandrijfkrachten per wiel zorgt dat ervoor dat deze Range Rover – zeker in de zogeheten Dynamic-rijmodus die de kalibratie van de transmissie, de motor, de adaptieve demping en de stuurbekrachtiging sportief afstemt – een strak sturende auto is. De schokdemping is dan echter wel wat stug en bedenk ook dat grotere velgen en banden tot meer rolgeluiden leiden. Wij kozen daarom meestal voor de Comfort-afstemming en groter dan die 21 inch velgen zouden wij niet kiezen. De genoemde luchtvering is overigens standaard op de V6 uitvoeringen maar anders een optie. In combinatie met de Terrain Response 2 aandrijfregeling (die u bedient via een aanraakscherm op de middenconsole) kan de carrosserie 48 mm omhoog worden gebracht en dan kun je ook op slechte ondergrond een heel eind komen. Het immers een Range Rover.
Eigen plek Voor de Velar zijn iets minder ‘dikke’ motoren leverbaar dan voor de andere Range Rover modellen. Dat geeft deze Velar ook een eigen plek in het programma. Op de Velar werd een inmiddels uitgebreider gebruikte nieuwe typeaanduiding geïntroduceerd, met een P voor Petrol en een D voor Dieselmodellen. Wij reden de P380, de meest krachtige benzine-uitvoering met een 3 liter-V6 met supercharger die 380 pk levert. Er zijn ook een P250 en P300 met 2 liter viercilinder benzinemotor, en diesels met 180, 240 en 300 pk. Alle versies hebben vierwielaandrijving en een ZF-achttrapsautomaat. De prijslijst begint bij € 73.800,- voor de D180 uitvoering, de P250 start bij € 75.000,- en wilt u een R-Dynamic uitvoering dan komt er zo’n € 3.400,- bij. Je kunt alle motorversies kiezen als basisauto, SE, HSE en R-Dynamic. De testauto is een SE R-Dynamic uitvoering die € 121,200,- kost en waar voor een goede 7 mille aan opties op zitten, zoals een heerlijk glazen schuif-/kanteldak, 21” velgen, een Meriudian Surround Sound audiosysteem, Navigatie Pro en een achteruitrijcamera. Het getoonde model heeft daardoor een consumenten adviesprijs van € 128,438,-. De Velar kreeg als eerste Range Rover een nieuw multimediasysteem met twee grote aanraakschermen (Touch Pro Duo) dat sindsdien ook op de andere RR modellen voor 2018 is geïntroduceerd. Het gehele dashboard oogt indrukwekkend en op de gekozen materialen en de afwerking is dat woord ‘indrukwekkend’ zeker ook van toepassing. Bijna alles bedien je via de aanraakschermen. Dat lijkt prettig, maar toch werden wij niet helemaal enthousiast. Hoe schoon je handen ook zijn, al na een korte rit zit alles onder de vette vingers. Dat diet afbreuk aan de stijl in de auto. Ook het stuur is voorzien van toetsen die door simpel aanraken moeten werken, maar die weigerden nogal eens. In de praktijk leidt het bedienen van alle systemen behoorlijk af en niet alles werkt even snel en goed. De ergonomie en uitvoering kunnen dus beter. Fijn is wel dat het digitale dashboard naar wens ook de navigatie recht voor je neus toont. De rekensnelheid van het systeem is ook prima, maar de hele uitwerking verdient van ons toch een 7, niet meer. Het is iets te veel ‘l’art pour l’art’ en iets te weinig echt lekker praktisch bruikbaar. Het vreemde is wel dat ook die wat hakkelige bediening en de vele, vele instelmogelijkheden van de auto toch bijdragen aan het verwengevoel in de auto.
Juist het feit dat de auto niet helemaal perfect is draagt bij aan het gevoel iets werkelijk bijzonders te rijden. Ook zaken als de spectaculaire vormgeving, de automatisch uitschuivende portiergrepen, dat fraaie interieur en de prestaties maken deze Velar absoluut tot een verwennerige beleving. Je zit voorin uitermate riant en achterin heel behoorlijk, de auto betrekt je bij het rijden en je voelt je verheven en op elke uitdaging in het verkeer voorbereid. Alleen een Range Rover geeft je zo’n gevoel. Er is echter in deze categorie veel sterke concurrentie (Q5, X5, GLC, XC60, Stelvio, Macan, F-Type…) en nuchter beschouwd bieden anderen vaak een overtuigender totaalpakket, ook omdat als gememoreerd de prijs- en optielijst bepaald niet meevalt en de uitwerking van sommige voorzieningen zoals dat bijzondere dashboard nog wat finetuning behoeft. Alleen… daar ontbreekt vaak net dat verwen- en rode loper effect. Dus met de verkoopcijfers gaat het zeker goed komen. Waar veel concurrenten erg goede en indrukwekkende auto’s leveren, is dit behalve heel fijne en ook wat opvallende auto ook een echt hebbeding. En ja, wij besteden op ClassyLife veel aandacht aan duurzame auto’s en zo op het eerste gezicht past zo’n grote rappe auto die gemiddeld 1 op 10 rijdt daar niet zo bij. Maar dit soort auto’s gaat lang mee, met een positief milieu-effect, en laten we reëel zijn: het leven moet behalve duurzaam ook nog een beetje spannend blijven, toch?
Leave a Comment