De Seat Ateca die u hier ziet is door Europese media zeer goed ontvangen. Hij won al verschillende onderscheidingen en vergelijkingstests en gaat zonder enige twijfel een enorme boost geven aan de verkoopcijfers bij dit Spaanse onderdeel van het immense VW concern. Het is geen geheim dat de afgelopen zomer geïntroduceerde Ateca SUV een zusje is van de VW Tiguan. Zelfde onderstel, grotendeels dezelfde techniek, iets compacter van maatvoering, iets speelser van uiterlijk en flink wat betaalbaarder. Dat wil zeggen, als je kijkt naar de vanaf prijzen in de prijslijst. Als testauto kregen wij van Seat het topmodel van de Ateca-lijn mee, met een prijs van € 49.500,- plus nog voor circa 5 mille aan opties. Wie niet te veel wil opvallen maar wel alle luxe wil, heeft er een erg aangename auto aan. Maar wij zouden deze Seat eerder kiezen in een versie die meer value for money biedt, met een benzinemotor van 115 of 150 pk en een prijs vanaf € 27.300,-. Dan heb je wel de lusten en niet de lasten.>>

De Seat Ateca die u hier ziet is door Europese media zeer goed ontvangen. Hij won al verschillende onderscheidingen en vergelijkingstests en gaat zonder enige twijfel een enorme boost geven aan de verkoopcijfers bij dit Spaanse onderdeel van het immense VW concern. Het is geen geheim dat de afgelopen zomer geïntroduceerde Ateca SUV een zusje is van de VW Tiguan. Zelfde onderstel, grotendeels dezelfde techniek, iets compacter van maatvoering, iets speelser van uiterlijk en flink wat betaalbaarder. Dat wil zeggen, als je kijkt naar de vanaf prijzen in de prijslijst. Alle autoprijzen zijn per 1 januari jongstleden iets gewijzigd en veelal omhooggegaan. Als testauto kregen wij van Seat het topmodel van de Ateca-lijn mee, met vorig jaar een prijs vanaf € 47.300,- en nu € 49.500,- plus nog voor circa 5 mille aan opties. Dan kost deze 190 pk sterke auto dus 55 mille. Wie niet te veel wil opvallen maar wel alle luxe wil, heeft er dan een erg aangename auto aan. Maar wij zouden eerlijk gezegd deze Seat eerder kiezen in een versie die meer value for money biedt, met een benzinemotor van 115 of 150 pk en een prijs vanaf
€ 27.300,-. Dan heb je wel de lusten en niet de lasten.

Kiest u maar!
De model- en prijspolitiek van Volkswagen is wat lastig te doorgronden. Mensen die in het snelgroeiende populaire SUV-segment winkelen, zien in de VW showroom de Tiguan vanaf € 30.852,-. Deze heeft vrijwel dezelfde techniek en uitrusting als de Ateca, maar is iets groter, mooier afgewerkt en wat ‘strenger’ van uiterlijk. Van de Tiguan volgt er binnenkort een verlengde versie met ruimte voor zeven. Die komt qua maatvoering en techniek praktisch overeen met de gigantische grote nieuwe Skoda Kodiaq die vanaf € 28.990,- te bestellen is. Marginaal duurder dus dan de Seat, iets meer uitrusting en heel veel meer ruimte en ‘presence’. Bij Audi kunt u bovendien nog terecht voor een Q5, die eveneens veel overeenkomsten met deze andere zusjes heeft, maar nog weer hoger gepositioneerd en geprijsd is. Volkswagen dus degelijk, Audi upmarket, Skoda veel voor relatief weinig, Seat iets meer flair en sportiviteit. Kiest u maar! Je krijgt het idee dat moederbedrijf VW denkt ‘het maakt niet welke merk en model consumenten uit onze stal kopen, elke auto levert geld op.’ Daar willen wij aan toevoegen: ‘en zeker als je de auto bestelt met opties’. Want het valt elke keer weer op dat de producten van dit concern extra duur worden door gewenste extra uitrusting. Bij veel andere merken, zeker niet-Duitse, krijg je veel meer uitrusting voor je geld, soms zelfs op een haast beschamende manier. De redenen waarom mensen auto’s kopen en welbeschouwd teveel betalen zijn soms nauwelijks te doorgronden…

Created in Barcelona
Wel, terug naar deze Seat Ateca die goed aansluit bij de vraag van consumenten naar wat hogere, stoerdere auto’s in het prijssegment van zo rond de dertig mille. Deze worden gekozen door jonge gezinnen, vaak wat jeugdiger zakelijke rijders en ‘empty nesters’, dus ouderen die vooral voor de hogere instap en zit overstag gaan. Vaak gebeurt dat in plaats van het vroeger zo populaire MPV ‘busje’ of van een stationcar. Wat echter nog weleens wordt vergeten, is dat SUV’s door hun hogere en iets grotere maatvoering zwaarder zijn, duurder zijn en meer verbruiken dan stationcars. Wij snappen de aantrekkingskracht van de SUV, zeker als je wat ouder en strammer bent, maar naar ons idee zijn heel veel mensen eigenlijk beter uit met een goede combi die goedkoper is in aanschaf en verbruik en vaak lekkerder rijdt. Want een auto die ‘hoog op zijn wielen’ staat, stuurt altijd minder strak dan een lagere auto en ondervindt meer luchtweerstand.

Seat gaat er prat op dat de Ateca ‘Created in Barcelona’ is.  Dat is ongetwijfeld het geval, maar de techniek is grotendeels Duits en ook qua design is de Ateca duidelijk een directe bloedverwant van modellen van VW en Audi. Maar die vormgeving zal veel mensen aanspreken en zeker in een leuke frisse kleur is de Ateca net even wat anders dan de vele meer ronde modellen in dit segment. ‘Onze’ Excellence uitvoering heeft als opties nog Professional Plus upgrade (mooie navigatie, WLAN,DAB, alarm, parkassist, elektrische achterklep met voetbediening, Top-view camera), een heerlijk schuif-/kanteldak, lederen bekleding, een aantal extra veiligheidsvoorzieningen en 19 inch velgen. Dat is dan vijf mille extra. Sommige voorzieningen van de uitvoering en opties zijn heel prettig, zoals de LED-verlichting, de Top-view camera en het schuifdak. Plus de Welkom verlichting, een lampje in de buitenspiegel dat de instap verlicht met een Seat Ateca logo. Je kunt heel goed zónder, maar leuk is het wel! Mocht u echt in de markt zijn voor een Ateca, dan adviseren wij u in elk geval voor de Style-uitvoering te kiezen (net wat prettiger standaard uitrusting), maar u kunt ook kijken of er nog een ‘Limited Edition’ uitvoering beschikbaar is. Want die heeft voor een beperkte meerprijs echt ongeveer alles wat u zal willen. De testauto is voorzien van de 140 kW/190 pk tweeliter diesel die ook in veel andere merken en modellen van het concern leverbaar is, gekoppeld aan een DSG 7-traps automaat en vierwielaandrijving (komt in werking als dat voor meer grip nodig is). Met de Seat Drive Profile draaiknop op de middenconsole kan de afstemming van motor, transmissie en besturing worden ingesteld, van comfortabel tot uitgesproken sportief.

 

Meer ‘budget’
Deze uitvoering ‘ticks all the boxes’ zoals de Engelsen dat zeggen. Hij is stil, heel vlot, rijdt uitstekend, stuurt lekker strak en omringt je met alles dat onderweg prettig is. Je zit er goed in, zowel voor als achter, met volop ruimte voor inzittenden, spullen en bagage. Het grote schuifdak is (voor de liefhebbers) een heerlijkheid. De klimaatregeling werkt prima, de navigatie is snel en gemakkelijk te bedienen en de motor is geen trendsetter op het gebied van zuinigheid, maar 1 op 15 tot 16 is probleemloos haalbaar, net als een acceleratie van stilstand naar 100 km/u in ruimschoots onder de 8 seconden. Zoals vaker bij VW-producten vonden wij ook dat de fraaie grote 19” wielen de auto net wat te hard geveerd maken (18” is het verstandige compromis) en dat de DSG-automaat bij wegrijden en in files te bruusk aangrijpt.
Je ziet aan het interieur en ook aan de uitvoering van het multimediasysteem dat Seat wat meer ‘budget’ is dan VW en Audi: het dashboard is vrijwel gelijk aan dat van de goedkopere Seat Leon en alles is net even iets minder mooi uitgevoerd, net iets minder mooi qua materialen. Ook om die reden kijk je dan extra kritisch naar de prijsstelling. Deze topuitvoering van de Seat Ateca is werkelijk een prettige auto, maar het model komt meer tot zijn recht als de prijs/kwaliteit/imago-verhouding scherper is, dus bij een goedkopere uitvoering. De diesels zijn alleen zinvol als je echt veel kilometers rijdt, anders zijn ze qua aanschaf en belasting te duur. En aan diesels kleeft ook qua milieu iets ongemakkelijks. De vierwielaandrijving heb je maar zelden echt nodig en deze aandrijving bezorgt deze Ateca een Energielabel G dat hem zakelijk vaak moeilijk ‘te verkopen’ maakt. Dus ons advies: spreekt de vorm, het merk en prijstelling u aan, ga dan voor een lager geprijsde versie met zo mogelijk wel een 150 pk 1.4 motor. Voor een mille of 35 heeft u er dan een leuk rijdende, dynamische, eigentijdse en praktische auto aan, één waar u beslist plezier van zal hebben.

Leave a Comment