‘U zal merken dat u aan deze auto verslaafd raakt’, zo sprak de Subaru-medewerker toen wij de Subaru Levorg voor deze rij-impressie ophaalden. Zoveel enthousiasme voor je eigen product heeft altijd iets aandoenlijks. Kreeg hij gelijk? Welnu, wij hebben er niet meteen één besteld, dus verslaafd werden we niet. Maar het is beslist een begerenswaardige auto. Wie op zoek is naar een ruime stationcar met karakter en veel kwaliteiten, of wie iets anders wil rijden dan een Audi, BMW of Volvo, doet zichzelf echt tekort als de Levorg niet in de oriëntatie mee wordt genomen. Want hij is ruim, heeft door de combinatie van een laag geplaatste boxermotor en vierwielaandrijving een fabuleuze wegligging, zit goed ‘in de spullen’, is erg scherp geprijsd en het merk heeft bovendien een uitstekende reputatie. Een Subaru Levorg is een auto om lang plezier van te hebben. En past hij bij ClassyLife? Welzeker, want karakter!
Subaru. Dan denk je al snel aan jongens met petjes in luidruchtige knalblauw/gouden semi-rallyauto’s; aan boswachters en aan oudere echtparen met een caravan, hij met een baard en zij met lekker makkelijk kort haar. Flauw? Dat is toch wel een beetje het beeld van dit relatief weinig verkochte merk. Maar er verandert veel. In landen als Zwitserland en Oostenrijk, en in de Verenigde Staten zijn de stationcars met hun permanente vierwielaandrijving en solide techniek al decennia uitermate populair. Hier is de populariteit tot nu toe toch een beetje aan bepaalde groepen gebruikers gekoppeld en bovendien hebben wij Nederlanders de neiging om eerder voor bekend en voor imago te kiezen. Maar een Subaru Legacy was jarenlang wel een soort geheime tip voor mensen die een strak geprijsde en lekker rijdende auto zochten. Die auto werd echter groter, duurder en verkocht steeds slechter. Dus werd het model-programma aangepast. Nu start het bij de XV, een middenklasse hatchback; er zijn de bekende Forester en Outback, beide echte SUV’s, en de buitenbeentjes BRZ (een erg leuke coupé) en de WRX STI, een ultra opvallende sedan met rally-genen en een prijs die de verkoop ultra beperkt houdt. Daartussenin kwam er eind vorig jaar de Levorg die concurreert met de middelgrote stationcars van de bekende merken. Die naam is een typisch Japans samensmeltsel: LEgacy reVOlution touRinG. Inderdaad, een beetje gezocht. But what’s in a name?
Koopje
De neus van de Levorg heeft veel weg van die van de WRX STI rally-auto, inclusief de van Subaru bekende grote luchthapper op de motorkap. Op de snelweg merk je dat hij ‘Uberholprestige’ heeft. Vervolgens word het een keurige forse stationwagon die onmiskenbaar sportief oogt maar voldoende zakelijk bleef. U hoeft ‘m bij zakenrelaties en klanten niet om de hoek te parkeren en als de auto wordt gezien heeft u meteen een gesprek. De Levorg wordt in ons land geleverd in twee uitvoeringen. Beide hebben dezelfde techniek, een speciaal voor dit model ontwikkelde, laag geplaatste 1.6 liter viercilinder turbo boxermotor. Deze direct ingespoten benzinemotor levert 170 pk en een behoorlijke trekkracht. Bij een boxerconfiguratie is de motor niet zoals gebruikelijk in de hoogte opgebouwd, maar in de breedte. Porsche doet dat bij de Boxster en 911 ook. Het voordeel is vooral een lager zwaartepunt. Subaru combineert de motor met een automatische CVT-transmissie (hierover later meer) en met permanente vierwielaandrijving.
Het programma start met de Levorg Comfort van € 35.995,- en er is ook een Premium-versie van
€ 40.995,-. De uitvoering van de Comfort is al ultra-compleet, van LED-koplampen en sensoren voor van alles en nog wat tot een achteruitrijcamera. De Premium-versie (zoals de testauto) heeft 18 inch velgen (in plaats van 17”), een glazen schuif-/kanteldak; lederen bekleding, een touchscreen met navigatie en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Eerlijk is eerlijk; als je de uitrusting ziet, technisch en op comfortgebied, is het feitelijk een koopje waarop overigens 3 jaar of 100.000 km garantie wordt gegeven.
Rijplezier
De keerzijde? De auto maakt een erg degelijk gebouwde indruk, maar sommige kunststoffen hebben een hoog Atari spelcomputer-van-tien-jaar-geleden-gehalte. Daar wen je aan, maar het doet wat afbreuk aan het rijplezier. Stap in een nieuwe Audi A4 of een Mercedes-Benz C-Klasse en je ziet hoe het ook kan. Alleen: daar zou deze auto dan twee keer zo duur zijn! Na een paar dagen valt het bovendien niet meer op en dan heeft het rijplezier de boventoon. Zoals gebruikelijk bij Subaru is de vormgeving weinig uitgesproken en een beetje Aziatisch, maar de Levorg is allerminst lelijk. Het interieur is ook typisch Subaru: techniek voert de boventoon. In de Premium-uitvoering is er bovenop het dashboard en op de middenconsole overigens wel leder met blauwe stiksels aangebracht. De brede stoelen, idem afgewerkt, bieden ruim voldoende ondersteuning bij zowel de zitting als de wangen. Het stuur is vrij dik, waardoor het goed in de hand ligt en het is ver genoeg naar je toe te halen. Ook op het gebied van multimedia kan de Levorg goed meekomen met de concurrentie. Het touchscreen werkt prettig, door de hoge resolutie is het scherm goed afleesbaar en alle eigentijdse voorzieningen zijn aanwezig. Ook de digitale tellers zijn prima af te lezen en mooi uitgevoerd, alhoewel tussen de tellers wel erg veel informatie tegelijk gegeven wordt. En wat ontbreekt is navigatie-aanwijzingen ertussen. Subaru heeft gekozen voor maar liefst drie displays (soms met nuttige informatie, soms alleen leuk) en een imposante knoppenwinkel. Gezien de omvang van de auto, is de binnenruimte prima. Zelfs met het optionele panoramadak is de hoofdruimte voorin ruim voldoende. Ook achterin kunnen twee tot drie volwassenen prima zitten, en de bagageruimte is fors. Prettig ook dat in die bagageruimte de leuningen van de achterbank per drukknop neerklapbaar zijn.
Vierwielaandrijving
Wie een Subaru koopt, doet dat deels ook met het verstand: een Subaru is technisch geavanceerder dan de concurrentie in deze prijsklasse en die techniek staat vooral in dienst van de veiligheid. De belangrijkste veiligheidsvoorziening is ‘All Wheel Drive’ (AWD) oftewel vierwielaandrijving. Deze is niet bedoeld om de Levorg terreinwaardig te maken maar om maximale grip onder alle omstandigheden te garanderen. En het is uiteraard ideaal als u graag de sneeuw opzoekt of met vakantie af en toe een zandpad kiest. Met de Levorg mag overigens een aanhanger van 1.500 kg worden getrokken. Het onderstel is wel opvallend stug en dat is zeker iets om in een proefrit zelf te ervaren. Probeer een lange proefrit af te spreken, dit is een auto die pas na wat kilometers echt gaat aanspreken. De lichte maar tegelijkertijd gevoelige besturing nodigt uit tot vlot bochtenwerk, waarbij is te voelen hoe mooi het koetswerk in balans is. De Levorg is niet uitdagend, maar wie de auto de sporen geeft wordt wel degelijk beloond met een levendig en gretig karakter. Sterker, wij hebben de afgelopen maanden weinig auto’s gereden die door hun weggedrag zo’n gevoel van veiligheid gaven.
Lichtvoetig
Ook deze wat kleinere Subaru-motor heeft de kenmerkende boxer-roffel, al is deze zeer gedempt. Bij het rijden kwamen de meeste rijgeluiden van de banden; de motor en rijwind zijn doorgaans vrijwel onhoorbaar. Het vermogen van 170 pk / 250 Nm wordt standaard via een Lineartronic CVT (Continu Variabele Transmissie) op alle vier de wielen overgebracht. Het voordeel van een CVT is dat deze niet kiest uit een aantal vaste versnellingen, maar voor iedere situatie traploos de ideale overbrenging kan ‘maken’. Bekende nadelen van de CVT, zoals veel geluid of een indirecte reactie op het gaspedaal, ontbreken. De testauto reed wat schokkerig, maar wij gaan ervan uit dat dit exemplarisch was. De motor reageert alert op het gas en heeft het levendige, sportieve karakter dat Subaru belooft. In vergelijking met veel concurrenten is de Levorg dynamischer en lichtvoetiger. Wanneer kalm wordt gereden, is de auto comfortabel (afgezien van die op klinkerwegen en drempels wat stugge vering); wanneer sportief wordt gereden, is de auto levendig. Het schakelgedrag is te beïnvloeden met een toets op het stuurwiel, waarmee gekozen kan worden tussen Economy en Sportief. Over Economy gesproken, er is een erg goede start-stopvoorziening en op allerlei displays wordt het verbruik vertoond. Dit is een 1.500 kg zware auto met vierwielaandrijving en 170 pk; het is dus geen zuinigheidswonder maar wij reden er probleemloos gemiddeld 1 op 12 mee. Dat is bepaald niet slecht. Overigens kan in net onder de 9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u worden versneld; de topsnelheid is 210 km/u.|
De Levorg mist helaas het moderne Eyesight-systeem met dubbele camera uit de Outback, maar gelukkig zijn veiligheidssystemen aanwezig als automatische grootlichten, rijvakhulp, blindehoekdetectie en een waarschuwing voor achterlings kruisend verkeer, handig bij het uitparkeren. Daar valt ook de goede zichtbaarheid driekwart achteraan op.
Conclusie
Al met al een auto die zeer beslist veel meer aandacht verdient en die echt een interessant alternatief is voor de bekende combi’s en een enkele SUV. Het gebrek aan zakelijke populariteit leidt tot een wat mindere restwaarde en daardoor een iets hoger leasetarief, maar wie daar doorheen kijkt of de auto privé gaat rijden heeft er een fabuleus sturende en lekker vlotte combi aan, met een zeer complete uitrusting, karakter en een prima kwaliteit. Wij zijn niet verslaafd geraakt, maar hij zit wel in ons hart.
Techniek
Motor: 1.600 cc (B4-turbobenzine), 125 kW/170 pk bij 4800-5600 tpm, 250 Nm bij 1800-4800 tpm Transmissie: vierwielaandrijving, continu variabele transmissie Afmetingen (l/b/h): 4.690/1.780/1.485 mm Gewicht: 1.531 kg Bagageruimte: 522-1.446 l Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 8,9 sec. Normverbruik: 6,9 l/100 km CO2-uitstoot: 159 g/km. Prijs: € 40.995,- www.subaru.nl
Leave a Comment