Wellicht denkt u bij het zien van deze Toyota Prius ‘wat doet die auto nou bij ClassyLife, dat past toch helemaal niet?’Hoe graag wij u, lezers, doorgaans ook gelijk geven, in dit geval zit u ernaast. Wij besteden hier zowel aandacht aan leuke, mooie en bijzondere producten als aan duurzaamheid. Bovendien vertellen wij u graag over auto’s die mogelijk voor u interessant zijn. Wie wat conservatief denkt en erg aan status hecht, zal voor de nieuwe Toyota Prius wellicht niet warm lopen. In onze omgeving wilde iemand er zelfs geen meter in meerijden. Jammer, dom en een gemiste kans. Want schrijver dezes is een volbloed ‘Petrol head’ en vindt de nieuwe Prius toch een indrukwekkende, verrassend prettige auto. Zeker, het uiterlijk vraagt enige gewenning, al zijn er ook mensen die het spontaan prachtig vinden. Het sluit in elk geval goed aan bij de avantgardistische opzet van de auto. De kleur is overigens heel belangrijk voor dat uiterlijk. Maar de Prius rijdt heel goed, biedt veel comfort en verwennerij en is super zuinig: wij reden er probleemloos en zeker niet traag 1 op 25 mee. Hij lijkt geconstrueerd voor de eeuwigheid en is veel beter dan zijn imago. Vandaar dat de Prius hier een plaats kreeg, een verdiende plaats. Leest u vooral verder.
De naam Prius betekent ‘voorloper’. Begin jaren ’90 vorige eeuw kregen technici bij Toyota in Japan het idee dat hybridetechniek in de toekomst bij het ontwikkelen van zuinige auto’s een sleutelrol zou kunnen gaan spelen. Dat leidde in 1997 op de Japanse markt tot de introductie van de eerste Toyota Prius met hybride-techniek, een benzinemotor ondersteund door een elektromotor. In 2000 werd de auto, bepaald geen schoonheid, ook in Europa geïntroduceerd. Het model dat u nu hier ziet is de vierde generatie. In de jaren na die introductie, toen een lage fiscale bijtelling nog iets minder belangrijk was dan recentelijk, werd de Prius vaak aangeschaft door, uhm, niet al te dynamische mensen die graag optimaal zuinig reden. De rijeigenschappen waren ook niet erg inspirerend, en datzelfde gold voor het uiterlijk. Wij zeggen het maar eerlijk. Dat bezorgde hem een wat minder imago. Het symbool van wereldverbeteraars werd geaccepteerd maar niet geliefd. Welbeschouwd was en is dat jammer. Want technisch en kwalitatief bleken het top-auto’s te zijn (er rijden nog altijd eerste generatie modellen rond waarvan niets stukging, zeker niet de batterij) en Toyota kreeg gelijk met haar vroege focus op hybridetechnologie. Het verkocht al ruim 6 miljoen hybrides, heeft nu 9 modellen met hybridetechniek in het programma en alle andere autofabrikanten komen er nu ook ineens (of pas) mee.
Zuinigste
Uit onafhankelijke tests door de ANWB kwam recentelijk naar voren dat de nieuwste Prius, zoals onze testauto, de zuinigste auto ‘zonder stekker’ is. Het is een gewone hybride, waarbij een elektromotor de benzinemotor ondersteunt en die laatste bij het gas loslaten en afremmen steeds de batterij oplaadt zodat er geregeld ook puur elektrisch kan worden gereden. U haalt er net als wij gemakkelijk gemiddeld 1 op 22 tot 25 mee. Er komt net als bij het vorige model ook nog een Prius plug-in die in plaats van een paar kilometer enkele tientallen kilometers elektrisch kan afleggen en waarmee 1 op 40 haalbaar moet zijn. Niet op papier, maar in de praktijk. Maar dat wordt pas 2017. De Prisu geeft je permanent het gevoel met iets echt nieuws en vooruitstrevends op pad te zijn. Ten opzichte van de voorgaande modellen is de sinds begin dit jaar leverbare modelgeneratie ‘4’ een stukje gegroeid. Hij is nu 4.54 meter lang en hij biedt genoeg ruimte aan vier tot vijf volwassen inzittenden en aan 501 liter bagage. De auto heeft daarmee echt een middenklasse formaat. De vormgeving is een evolutie van die van de voorgaande modellen, met een lage neus en een sterke wigvorm, voor een lage luchtweerstand van 0.24. Dat is een prima cijfer, maar er zijn meer auto’s met zo’n zelfde lage luchtweerstand, waaronder de hybride concurrent van Hyundai, de Iconiq. De mix van ronde en hoekige lijnen moet je als gezegd aanspreken maar maakt de Prius wel onderscheidend in het straatbeeld. Dat is te prijzen.
In alles beter
Aan het hoofd van Toyota staat sinds 2009 Akio Toyoda, verre afstammeling van de oprichter van het merk. Deze Akio houdt echt van auto’s en van sportief rijden. Aan hem dankt Toyota bijvoorbeeld de heerlijke GT86 sportwagen. Onder zijn invloed staat nu bij de ontwikkeling van nieuwe modellen het bieden van meer rijplezier centraal. Dat merk je aan de nieuwe Prius. Er werd een nieuwe bodemsectie voor ontwikkeld, het TNGA platform. Je zit daardoor bijna zes centimeter lager in de auto, het stuur staat rechterop, het onderstel kan nu prima met bochten overweg en de hybride combinatie van een (thermisch zeer efficiënte) 1,8-liter benzinemotor en elektromotor werd verder doorontwikkeld. Daarbij werd interne frictie teruggedrongen, de accu werd lichter en krachtiger en de planetaire CVT-transmissie werd speciaal voor Europa aangepast om zich meer als een conventionele automaat te gedragen. Deze Prius doet hierdoor echt alles veel beter dan zijn voorganger en hij biedt daarbij een hoog niveau van verfijning. Omdat bijvoorbeeld het nieuwe NiMH-accupakket 10% kleiner is, past het precies onder de achterbank en snoept het geen bagageruimte weg. Tegelijkertijd heeft het meer capaciteit waardoor er meer en vaker elektrisch gereden kan worden. De energie die vrij komt bij het (af)remmen wordt ook veel sneller opgeslagen. In enkele andere landen heeft de Prius een geavanceerder lithium-ion accupakket, maar vanwege de hogere prijs en een gebrek aan recyclingmogelijkheden ziet het merk daar in Europa nog vanaf. Voor de efficiëntie van de aandrijving maakt het niet heel veel. Met 70g/km CO2 emissie en een fabrieksopgave van 3.0 liter per 100 km is het nu al de zuinigste auto zonder stekker ter wereld, en liefst 42% zuiniger dan de allereerste Prius!
Er wordt opnieuw een 1.8 liter viercilinder benzinemotor toegepast die op tal van punten, zoals sneller op temperatuur komen, is verbeterd. Bij wegrijden, zeker bij een koude start, draait eerst de benzinemotor. Heeft de batterij voldoende stroom en rijd je niet te hard, dan schakelt onmerkbaar de motor uit en is de aandrijving elektrisch. Het wordt een sport om het groene EV-lampje op het dashboard dat dan oplicht zo vaak mogelijk aan te hebben. De benzinemotor levert 122 pk, de elektromotor is 95 pk sterk. Er is altijd meteen trekkracht beschikbaar en omdat de elektromotor vaker en langer wordt ingeschakeld is het verbruik zo laag. In files, in de stad en in je woonwijk kun je bijna altijd elektrisch, dus emissievrij, rijden. Dat is een belangrijke kwaliteit van deze auto. Door het genoemde nieuwe onderstel zijn wegligging, besturing en vering echt aanzienlijk vooruit gegaan. Zeker, het is geen sportwagen en je gaat er op een bochtige weg niet snel lekker mee ‘hoeken’, maar je kunt er heel plezierig en ontspannen lange afstanden mee afleggen. Ook dat leidt tot rijplezier.
Compleet
Toyota prijst de Prius vanaf EUR 29.995,- en dat is voor zoveel auto heel keurig. De testauto is een Dynamic uitvoering van EUR 31.995,- en het topmodel Executive met o.a. lederen bekleding kost EUR 4.000,- meer. Wij zouden voor de Dynamic gaan, die is compleet genoeg. U mist dan alleen navigatie, met een optieprijs van EUR 750,-. Altijd erbij bestellen! Dankzij de lage CO2-uitstoot blijft de BPM op de catalogusprijs laag en dat bood de importeur gelegenheid om standaard meer ‘tech’ te monteren, zoals Bi-LED koplampen, een achteruitrijcamera, smart entry met startknop en digitale radio. Ook het Toyota Safety Sense pakket met Pre-Collision System (PCS) met voetgangersdetectie, Lane Departure Alert (LDA) met automatische stuurcorrectie, Automatic High Beam (AHB), Road Sign Assist (RSA) en Adaptive Cruise Control (ACC) is op elke Prius aanwezig. Toyota pakt hier behoorlijk vooruitstrevend uit. Belangrijk om op te merken is dat de veiligheidssystemen ook echt goed en snel werken.
De verfijning van de auto, het makkelijk bereikbare lage verbruik en die veiligheidssystemen maken ook de prijsstelling ten opzichte van de nieuwe Koreaanse hybrides van Hyundai en Kia volkomen logisch. Een verschil met die auto’s is ook dat daarbij geprobeerd is om deze zo ‘normaal’ mogelijk te laten ogen, terwijl Toyota vasthield aan een nogal eigenzinnig uiterlijk en een ‘space age’ dashboard. Ook dat is sterk verbeterd ten opzichte van de voorgangers. Het is nu een opgeruimd en licht futuristisch digitaal geheel in het midden van het dashboard, met een breed centraal info-display, een duidelijk aanraakscherm en een eenvoudige aircobediening. Sommige keuzes zijn nog steeds wonderlijk (de knop voor de stoelverwarming zit bijvoorbeeld op een erg onlogische plaats) en het witte kunststof is niet ieders smaak, maar het oogt bijzonder, biedt erg veel informatie en versterkt steeds het gevoel van een bijzondere auto.
Conclusie
Gelukkig bleef het kleine, ultra gemakkelijk te bedienen pookje voor de automatische transmissie behouden. Dat is nog steeds een continu variabele transmissie (CVT) en daar wordt door andere media veel op afgegeven. Wij vinden echter prettiger dan veel veelgebruikte automatische transmissies met twee koppelingen. Toyota heeft het zeer weten te verfijnen, het werkt volledig schokvrij en alleen als je heel veel gas geeft draait de motor kortstondig veel toeren, maar bij een andere automaat met kickdown gebeurt dat ook. Dus wij snappen die kritiek nooit zo. Als je al kritiek kunt hebben op de Prius is het dat de elektrische besturing wat licht werkt en dat de regeneratieve remmen soms iets bruusk aangrijpen. Maar hij voelt verder stijf en haast lichtvoetig aan, kan opvallend rap door bochten en is lekker vlot. Ook de vering is goed voor elkaar. Het zicht is uitstekend (behalve naar achter) en de verschillen tussen de rij-modi (Sport, Economy en EV zijn goed merkbaar. Nu ja, toch nog een kritische noot: Toyota mag wat meer aandacht besteden aan het gevoel dat de deuren bij open en sluiten geven en het geluid dat ze maken: net iets te licht en blikkerig, terwijl de auto qua actieve en passieve veiligheid dik in orde is.
Het was wel grappig om te lezen dat zelfs de kritische schrijvers in Top Gear magazine zich voor hun doen zeer positief over de nieuwe Toyota Prius uit lieten. Wij durven nog wel wat verder te gaan: wie een ruime, goed rijdende, heel zuinige en opmerkelijk complete auto zoekt en oog heeft voor duurzaamheid, doet zichzelf te kort door niet serieus met de Prius te gaan proefrijden. Deze auto verdient veel meer succes en veel bestuurders die niet voor de bijtelling kiezen, maar die dat met hun verstand doen.
Leave a Comment