Nu is in ons land Volvo vooral een SUV en stationcarmerk (we hebben allemaal wel vrienden met een Volvo V70), en onder leaserijders is de compacte V40 erg populair. Maar in tal van landen worden sedans minstens zo belangrijk gevonden als stationcars, zo niet belangrijker. Dat geldt zeker in een grote markt als China. Laat Volvo nu sinds enige jaren eigendom zijn van het Chinese bedrijf Geely en laat de uitgezette modelkoers nu meer gericht zijn op het bieden van serieuze concurrentie voor gerenommeerde Duitse sedans en modellen van bijvoorbeeld Lexus en Jaguar. En laat nu de smaak van de thuismarkt daarbij ook een grote rol spelen. Dus werd de opvolger van de Volvo S80, de Volvo S90, een riante sedan die daarmee, behalve de typenaam en de focus op veiligheid, helemaal niets meer van doen heeft en die sedan-liefhebbers overal ter wereld moet gaan verleiden. Autoredacteur Dick Schornagel maakte kennis met het topmodel van deze S90.
Alleen nog viercilinders
Volvo koos recentelijk voor viercilindermotoren voor alle modellen. Een eenheidsmotor in verschillende uitvoeringen die alle bestaande krachtbronnen vervangt. Dus adieu tegen de mooie vijfcilinder en de zes- en achtcilinder versies van de S80. Dus welke S90 of V90 u ook kiest, de auto heeft altijd een tweeliter viercilinder voorin, benzine of diesel en al dan niet ondersteund door een turbo. Overigens wordt steeds duidelijker dat de relatief kleine motoren die veel automerken nu toepassen alleen echt zuinig en schoon zijn op de testbank. Zwaar belast wordt het beeld vaak anders. Mark our words, over een tijdje krijgen weer steeds meer auto’s grotere motoren….
Herkenbaar
De S90 en V90 modellen vervangen zowel de S80 sedan als de bekende V70; een V90 Cross Country is ook al aangekondigd. De prijslijst van de S90 sedan begint bij € 45.490,- voor het basismodel met dieselmotor van 150 pk. De hier geteste versie is de T5 Geartronic Inscription, het topmodel met nog enkele optiepakketten die de vanafprijs van € 55.995- opschroefden naar € 77.995,-. Maar daar heb je dan ook wat voor. Zoals een heerlijke geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins, luchtvering achter, de Luxury Line met talloze lekkere extraatjes, een Scandinavian Line als uiting van smaak, fraaie 20” lichtmetalen wielen, zelf inparkeren, 360 graden camera’s en nog heel veel meer.
De S90 heeft beslist een stoere uitstraling, ook door zijn afmetingen. Hij oogt niet alleen een stuk langer en lager dan zijn voorganger S80 maar is dat ook echt. De auto werd ruim 11 cm langer en 5 cm lager, is nu 4.96 m lang. Bovendien groeide hij tussen de wielen met maar liefst 10 cm, waardoor een ruim interieur is ontstaan. Bepaald opvallend is de ietwat holle grille met verticale chroomstrips, de nieuwe Volvo neus waar de XC90 als eerste mee kwam. De gehele voorzijde van de S90 is nogal druk van styling, met diverse luchtopeningen en nogal wat horizontale strips, met en zonder chroom. De platte koplampen hebben een horizontale T als dagrijverlichting. Aan de achterkant vallen de twee dubbele uitlaat eindstukken en grote LED achterlichten op. Het design hier wordt niet door iedereen even mooi gevonden, maar de pronte Zweed heeft wel een zeer herkenbare vormgeving. De lage carrosserielijn met de zeer schuin aflopende achterruit doet een hatchback vermoeden. Maar de S90 is een volbloed vierdeurs sedan met een normale kofferklep met daaronder een 500 liter grote bagageruimte en een aparte ruimte onder de bodem van nog eens 37 liter.
Stijlvol Zweeds
Het interieur van de S90 Inscription is bekleed met luxueus Nappa leer en hier en daar (echt) houten panelen. Ook het aluminium dat je tegenkomt is echt en dus bepaald geen kunststof. De auto zit solide in elkaar; alles wat je beetpakt of gebruikt voelt zwaar en degelijk aan. Probeer maar eens een portier, het dashboardkastje of het kofferdeksel. De Volvo is zakelijk maar ook stijlvol en met zeer veel Zweedse maak ingericht, met opvallend goed gevormd zitmeubilair. De bestuurder kijkt op een dashboard met een groot beeldscherm in het midden en een hoge, smalle middenconsole. Deze is voorzien van handige, afgedekte bergruimten en een CD-speler. De duidelijke, ronde instrumenten lijken analoog maar zijn volledig digitaal. Het touchscreen hoofdscherm in het midden maakte de meeste knoppen en schakelaars op het dashboard overbodig . Je bedient er uiteraard de navigatie maar ook de klimaatregeling. Met een veegbeweging naar links krijg je het applicatiescherm te zien met daarop talloze mogelijkheden, een ‘veeg’ naar rechts brengt het functiescherm tevoorschijn. Er is erg veel informatie op te vragen en dat vereist wel even concentratie, maar je ziet er al snel de logica van in en dan werkt het lekker. Het kleine dikke leren stuurwiel omvat onder meer de bediening van de cruise control. De stuurkolom laat zich mechanisch in de hoogte en de diepte verstellen.
Een veilig gevoel
De Volvo S90 is, zoals bij het merk verwacht mag worden, uitgerust met veel veiligheids-voorzieningen. Zoals Intellisafe dat rijden meer intuïtief maakt en aanrijdingen zoveel mogelijk helpt te voorkomen. En verder Driver Alert Control, Runn-off-Road, Bliss en Cross-Traffic-Alert. Maar minstens zo belangrijk is dat de basis goed is. Zoals een uitgekiende wielophanging die relaxed en uiterst comfortabel rijden mogelijk maakt, geholpen door de optionele luchtvering achter met Four-C settings. Deze zijn met een draaiknopje op de console in te stellen. De besturing is niet al te licht en voelt ook op snelheid nog stevig aan. Je weet altijd precies wat de voorwielaangedreven auto van plan is. Dat geeft je een even ontspannend als veilig gevoel. De iets grotere draaicirkel geeft geen problemen bij even snel keren.
Goed geïsoleerd
Het meest van alles waren we benieuwd naar de nog vrij nieuwe viercilindermotor die hier toch een zware sedan moet voortbewegen. Volvo levert deze tweeliter motor als T5 met turbo en 254 pk met voorwielaandrijving, en als T6 met turbo én supercharger met 320 pk en All Wheel Drive. Bij deze benzinemotoren is een achttraps Geartronic standaard. Welnu, die schakelt boterzacht en onmerkbaar. De motor laat zich amper horen, alleen bij de koude start maakt hij wat geluid dat heel snel verdwijnt. Je hoort ‘m verder eigenlijk alleen als je bij groen licht snel weg rijdt of tijdens een snelle tussenacceleratie. Al met al is het geluid van deze krachtbron weldadig goed geïsoleerd. Maar toch… mis je af en toe het lekker rijke geluid van de zescilinder die in dit segment gemeengoed is. Concurrenten als BMW en Mercedes-Benz leveren die voor hetzelfde geld als wat deze Volvo kost. Qua rijgenot en prestaties kom je met deze motor echt niets tekort. Het is een gave, competente krachtbron die tijdens onze testweek ook nog eens opvallend zuinig bleek. Zonder dat we er enige moeite voor hoefden te doen, was een verbruik van 1 liter op ruim 14 km haalbaar.
Kortom, een fijne auto die het in onze streken beter zal gaan doen dan zijn voorganger, de zeer lang geproduceerde, bescheiden ogende S80. Een prima basis ook voor de V90 Estate die net bij de dealers is gearriveerd. Misschien zijn ze wat minder ingetogen dan we van Volvo gewend zijn, maar zeer tegen de concurrentie opgewassen.
Tekst en foto’s: Dick Schornagel
… en de veelbelovende nieuwe V90
Leave a Comment