De kenners spotten bij het zien van deze foto’s van de recente Volvo V60 direct de verschillen met de grotere V90. Maar de kans dat u er al een op de weg bent tegengekomen, is nog niet zo groot. De levering van de nieuwe Volvo V60 is in ons land namelijk nog maar net op gang. Mensen met kinderen en/of met de spreekwoordelijke labrador vragen wij even door het Zweeds-lichte en super besmettelijke interieur heen te kijken, het is er ook in donkerder tinten. Lees vervolgens vooral door, want volgens onze Dick Schornagel is deze V60 een regelrechte aanrader.
Geen lelijk woord over de prachtige Volvo V90, maar met de nieuwe V60 zal het Zweedse merk zijn trouwe klanten pas echt een groot plezier doen. De auto is de lijnrechte opvolger van de populaire V70 die al een paar jaar niet meer wordt gebouwd. Dat weerhield de Nederlandse Volvo-klant er niet van om met de vorige V60 die ook alweer enige jaren meegaat, in groten getale uit de Volvo showrooms weg te rijden, overigens vaak iets geholpen door een prettige fiscale bijtelling voor de hybride-versies. Je ziet dat model overal rijden. Maar de verwachtingen voor de nieuwste V60 zijn zo mogelijk nog hoger gespannen. Dat kan ook bijna niet anders, want dit model biedt alle veiligheidssystemen van de grotere V90, is ook verder nagenoeg één op één vergelijkbaar met zijn grotere broer, maar is compacter en betaalbaarder.
Tijdloos
Eerst de ‘grootste’ uiterlijke verschillen tussen de V90 en deze V60. De V90 is 494 cm lang, 202 cm breed en 148 cm hoog. De wielbasis bedraagt 294 cm. Die cijfers zijn bij de V60 463 cm, 203 cm, 143 en 281 cm. De breedte is inclusief de zijspiegels, anders is de V60 181 cm breed. Verder kijken de koplampen van beide modellen elk iets ‘anders’ langs het integrale horizontale T-stuk (Thor-hammer), is de V90 grille groter en de voorbumper anders en ontbreken in de achterbumper de horizontale reflectiestrips die de V60 daar wel bezit. En je ziet het ook aan de ietwat kortere derde zijruit bij de V60. Zonder dat dit aan het totaalbeeld enige afbreuk doet. De nieuwe V60 is van de chique grille via de licht golvende flanken en de iets oplopende achterste zijruit, tot en met de hoog opklappende achterklep, een elegante en moderne auto. Hij straalt klasse uit en belooft nu al een tijdloos model te worden.
Volvo heeft al een redelijk groot aantal modellen van de V60 in de prijslijst staan. Te beginnen met de € 43.995,- die de V60 T5 Geartronic Momentum en de D4 Momentum kosten, en doorlopend tot € 53.995,- voor de D4 Geartronic Inscription en de even dure D4 Geartronic R-Design. Nog één vergelijking met de grote broer: de V60 is grofweg zo’n tien mille goedkoper dan de V90. Onze testauto was de V60 D4 Momentum met een basisprijs van € 43.994,-. . Door toevoeging van metaallak en montage van diverse pakketten en extra’s kwam de prijs op een astronomische
€ 69.541,- euro. Zonder onze testauto te willen afkraken, willen we wel stellen dat wat ons betreft een aantal extra’s hiervan met gemak zou kunnen worden weggelaten. Maar dat is persoonlijk.
Multimedia
Volvo is al decennialang een erkende fabrikant van lifestyle auto’s. Het Zweedse merk is een spiegel van het hoge welvaartspeil van de Zweden waarbij, anders dan bij sommige concurrenten, stijlvolle producten en duurzame kwaliteit prevaleren boven stoere effecten en de waan van de dag. Het merk is met name bekend geworden om z’n solide en tijdloze stationwagens waarvan de historie terug grijpt tot het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw. Dat waren karaktervolle auto’s, maar het zijn toch vooral de 145 en de 245 modellen en daarna de V70 geweest die dit beeld bijna tot in de eeuwigheid voor Volvo hebben verzekerd. Want ook al komt er volgend jaar ook nog een gloednieuwe, in de VS gebouwde S60 (sedan model) naast de V60, toch blijft de stationwagen of estate, de belangrijkste auto van de twee.
Het lifestyle gevoel zet zich voort in het strakke, modern ingerichte interieur waar de combinatie van een nieuwe designstof en leren bekleding als eerste de aandacht trekt. Je voelt je meteen thuis in een Volvo, en dat heeft niet alleen te maken met de bekleding van het meubilair en de ‘dure geur’ die je tegemoet komt zodra je het portier opent. Het is ook de combinatie van de gebruikte materialen waarbij aluminium, leer en mooi kunstleer de hoofdmoot vormen. Er moet wel worden geconstateerd dat sommige oppervlakken hard aanvoelen. Dat is niet in lijn met de verwachtingen en doet toch weer een tikje (te) goedkoop aan.
Het centrale deel van het dashboard wordt gevormd door het multimedia scherm dat de functie van de meeste van de noodzakelijke bedieningsschakelaars voor bijvoorbeeld airco en navigatie vervangt. Je activeert alles nu met ‘vegen’ en aanraken. Even studeren en dan wen je er wel aan, maar een feit blijft dat niet alles even intuïtief werkt en dat er in een enkel geval teveel handelingen moeten worden verricht,waardoor je aandacht voor de weg even is afgeleid. Dat kan niet de bedoeling zijn, al helemaal niet in een Volvo. Jammer.
De grote zittingen zijn geweldig, ook voor langere afstanden. Ze houden je lichaam stevig vast en ze laten zich gemakkelijk en deels elektrisch in allerlei standen zetten. Stoelverwarming en/of -ventilatie zijn een extra. Het interieur is ruim voor vier volwassenen, ook op de achterbank zit je met twee man of drie kinderen, prima. Er is voldoende ruimte beschikbaar om allerlei spullen in op te bergen en uiteraard heb je een grote laadruimte achter de in delen neerklapbare achterbank. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 529 liter (100 liter meer dan de vorige V60!), de totale laadinhoud komt op 1.439 liter en je mag er tot 2000 kg aanhangergewicht mee voortsleuren.Dat is allemaal erg prettig.
De standaard uitrusting van de Momentum-uitvoering laat niets te wensen over. Er is natuurlijk altijd ruimte voor luxe zaken die het leven verder veraangenamen; kijk maar in de prijslijst. Maar nodig heb je die niet. Als we er echter dan toch één super handig comfortaccessoire uitlichten, dan is dat de met een enkele voetbeweging onder de achterbumper bedienbare achterklep. Eigenlijk een Volkswagen uitvinding, maar toch…
Viercilinder motoren
Er gaat geen Volvo-test voorbij zonder de meer dan uitgebreide zaken te noemen die de actieve en de passieve veiligheid van de auto en de inzittenden moeten waarborgen. De V60 is in dat opzicht even compleet uitgerust als de grotere en duurdere broer V90. Op het gebied van rij-assistenten en de geroemde gedigitaliseerde ondersteldynamica, bestaat er nauwelijks iets beters dan wat Volvo in zijn nieuwste auto’s stopt.
Volvo monteert al enige tijd alleen nog maar viercilinder motoren, waardoor het programma op dit moment twee benzinekrachtbronnen en twee diesels telt, alle met een inhoud van 1969 cm3. Ze worden aangevuld met turbo’s en in de top met hybride systemen. De vermogens lopen van 150 tot 390 pk, die laatste krachtbron is gemonteerd in de vierwielaangedreven T8 Twin Engine AWD Benzine. Een deel van de motoren wordt standaard geleverd in combinatie met een 8-traps Geartronic automatische transmissie, de rest heeft de handgeschakelde zesbak als standaard.
De 190 pk viercilinder diesel waarmee wij reden, is op zich een geweldig fijne krachtbron. Toegegeven, bij de koude start hoor je nog even wat dieselnagel maar daarna merk je er niets meer van. De motor is krachtig en soepel, hij trekt goed en hij heeft bij de meeste toeren ruim voldoende koppel voorhanden, zodat veelvuldig schakelen met de prima geplaatste vloerpook, zeker niet nodig is. Al is het schakelen voor de Volvo bestuurder nooit echt een opgave. De bak laat zich lekker kort en direct bedienen. De vraag is alleen hoe over een paar jaar de acceptatie en restwaarde van diesels zal zijn, nu ook Volvo al heeft besloten deze in o.m. ‘zusje’ S60 niet meer te leveren.
Qua comfort en wegligging valt de V60 in de categorie sportief en comfortabel. Hij veert iets ‘strakker’ dan de V90 en stuurt direct en wel haast intuïtief. De nieuwe V60 is naar ons oordeel al met al een geweldige auto voor lange, comfortabele reizen en ideaal voor zowel zakelijk als privé gebruik. En wat prettig is: het is veel meer de opvolger van de welhaast iconische V70-modellen van weleer dan de vorige V60. Well done!
Tekst en foto’s: Dick Schornagel
Volvo Amazon
Zoek de verschillen: dit is de Volvo V90…
… en dit is de V60.
Leave a Comment