Voor ClassyLife en voor andere media rijden wij vaak in de meest uiteenlopende auto’s in dito prijsklassen en met totaal verschillende soorten aandrijving. Omdat wij grote voorstanders zijn van elektrisch rijden, zitten er wat vaker elektrische auto’s bij. Op feestjes en bijeenkomsten krijg je dan vaak een vraag als ‘wat vond jij nou de meest indrukwekkende auto van afgelopen jaar?’ Daar brom je wat omheen, maar eigenlijk is het maken van een top vijf best leuk, ook al is dat in de wetenschap dat wij ook een heleboel auto’s níet reden. En wij nemen er geen diesels in op. Want al stellen veel partijen dat de nieuwste dieselmotoren heus heel schoon zijn, recent kwam opnieuw naar voren dat er qua emissie nog steeds zaken mis gaan. Hier is onze ClassyLife Auto Top 5 van 2018.>>

Voor ClassyLife en voor andere media rijden wij vaak in de meest uiteenlopende auto’s in dito prijsklassen en met totaal verschillende soorten aandrijving. Omdat wij grote voorstanders zijn van elektrisch rijden, zitten er wat vaker elektrische auto’s bij. Op feestjes en bijeenkomsten krijg je dan vaak een vraag als ‘wat vond jij nou de meest indrukwekkende auto van afgelopen jaar?’ Daar brom je wat omheen, maar eigenlijk is het maken van een top vijf best leuk, ook al is dat in de wetenschap dat wij ook een heleboel auto’s níet reden. En wij nemen er geen diesels in op. Want al stellen veel partijen dat de nieuwste dieselmotoren heus heel schoon zijn, recent kwam opnieuw naar voren dat er qua emissie nog steeds zaken mis gaan. Hier is onze ClassyLife Auto Top 5 van 2018.

Foto Jacco van de Kuilen

In 2018 zijn er zo’n 7% meer nieuwe auto’s verkocht dan in 2017. Zeker in het hogere prijssegment werden er opvallend veel elektrische auto’s afgeleverd, onder andere als consequentie van de per 1 januari 2019 veranderde fiscale bijtelling. Door deze ‘Tesla tax’ geldt voor zakelijk gereden elektrische auto’s vanaf nu een fiscale bijtelling van 4% over de eerste vijftigduizend euro en van 22% over het verschil tot aan de consumenten-prijs. Met name Tesla en Jaguar speelden daarop in met de Tesla Model S en Model X en de nieuwe Jaguar i-Pace. Overigens zijn wij van mening dat je een emissievrije auto, elektrisch of elektrisch in combinatie met een brandstofcel (waterstof) nooit louter vanwege die lage bijtelling hoort te kiezen, maar juist vanwege het ontbreken van emissie. Zelfs al is de productie van stroom, waterstof en batterijen nog niet echt duurzaam, als er meer en meer emissievrije auto’s in steden rijden, gaat de luchtkwaliteit, en dus de gezondheid daar wel fors op vooruit. Dáárom moet je het doen. En nóg een kanttekening. Er wordt vaak gesteld dat elektrisch rijden alleen voor ‘de rijken’ haalbaar is. Dat is aperte onzin. Wie echt wil kan vanaf een mille of zeven een gebruikte Renault Zoe of Nissan Leaf kopen, en daarmee rijd je goedkoop, zuinig en aangenaam. Goed, dan ons lijstje.

Foto Jacco van de Kuilen


1. Jaguar i-Pace
Ik reed vroeger vele jaren Jaguar. Niet elk model was even goed, maar ik had altijd iets met het merk. Dat gevoel keerde met de i-Pace helemaal terug. Jaguar trok een lange neus naar de Duitse fabrikanten, ontwikkelde een uitmuntend presterende elektrische auto met een ziel en kon er daarvan in 2018 in ons land al zo’n 3.500 afleveren. Daar hebben Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen voorlopig geen antwoord op. Het is een erg fijne auto; ruim, subliem rijdend, prima uitgerust en opmerkelijk goed gebouwd. De actieradius is minder dan beloofd, in de praktijk zo’n 340 km, en het opladen kost wat meer tijd dan bij sommige anderen, maar dat maakt de auto met veel stijl en charme meer dan goed. Hopelijk zijn de kopers daar gevoelig voor; wij vinden hen sowieso te benijden. Voor Jaguar, dat helaas óók te laat doorhad dat de vele diesels in het programma rap minder populair zouden worden, is dit een goede basis voor de toekomst. Er komen spoedig meer elektrische modellen en het mooie merk verdient ook daarmee succes. Hoewel de Tesla Model S die wij ook reden wellicht nog indrukwekkender is, eindigt de Jaguar i-Pace door zijn prestaties en rijkwaliteiten verdiend op onze eerste plaats.

2. Hyundai Kona Electric
Hyundai Nederland doet er alles aan doet om extra Kona’s Electric naar ons land te halen. De vraag is immens. Met een beetje pech moet je er daardoor bijna een jaar op wachten. Hetzelfde geldt overigens voor concernzusje Kia E-Niro met dezelfde techniek. Dus elektrische voorwielaandrijving, een 64 kWh batterij, 150 kW vermogen en een WLTP actieradius van 449 km (Kona) of 455 km (e-Niro). Zijn beide die lange wachttijd waard? Absoluut, al dienen we ons wel te blijven realiseren dat 40/45 mille nog steeds veel geld is en dat de auto’s daarmee voor de meeste mensen onbereikbaar blijven. De Kona Electric doet van binnen qua afwerking en kunststoffen wat goedkoper aan dan je voor de prijs vanaf 40 K verwacht. Maar de uitrusting is super compleet, de auto rijdt lekker en dynamisch, is razendsnel en ruim 400 km actieradius is gemakkelijk haalbaar, ook als je op de snelweg zo hard rijdt als mag. Op binnenwegen wordt minder energie verbruikt en dan kom je makkelijk boven de 500 km. Ronduit indruk-wekkend, op Tesla-niveau en daarom scoort de Kona bij ons de 2e plaats. Ook hier geldt: een lange neus naar de Duitse, Franse en Italiaanse fabrikanten die hierop geen antwoord hebben.

3. Tesla Model S P100D
Toen afgelopen zomer een Tesla Model S P100D een week kwam logeren, hadden wij na afloop het gevoel dat de ervaringen daarmee niet overtroffen konden worden. Wat een indrukwekkende auto! Dat hij hier achter de i-Pace en de Kona Electric finisht is zeker geen blamage. De testauto kostte ruim 160.000 euro. Daarvoor koop je bijna 4 Hyundai’s Kona die weinig wensen onvervuld laten, of een i-Pace én een Kona. Logisch dat de Hyundai dan net een plaatsje hoger eindigt. Het verschil met de Jaguar? De Tesla Model S is buiten kijf de betere elektrische auto, biedt veel knappere elektronica en een reële actieradius van 500/600 km. Wel mag voor dit geld de afwerking beter zijn. Dankzij de 612 pk (!) en de Ludicrous Mode in dit topmodel kun je er in 2,7 sec maar naar 100 km/u flitsen. Dat is zo snel dat wij er misselijk van werden. De zestig mille hogere prijs dan van een ook indrukwekkende Model S 75 D zie je er echter niet aan af. Wij zouden voor die S 75D gaan. Ook die is supersnel, heeft eveneens vierwiel-aandrijving, een range van zo’n 500 km, alle denkbare voorzieningen en de bonus van het eigen Tesla Supercharger netwerk waar de laadpalen altijd werken (dat is helaas niet altijd vanzelfsprekend) en het laden razendsnel verloopt. Tesla blijft daardoor voorlopig het enige merk van elektrische auto’s waarmee je snel en volkomen probleemloos in Europa elke afstand kunt overbruggen. Elders op ClassyLife staat de complete rij-impressie van deze Model S. Had de i-Pace ons niet zo in ons hart geraakt en de Kona Electric niet zo’n goede prijs/prestatieverhouding, dan was Tesla onbetwist de winnaar geworden.

4. Kia Stinger V6 GT
Een Kia met 366 pk en een prijs van € 97.995,- in dit lijstje op de 4e plaats? Wij vinden dat volkomen terecht. Kia ontwikkelde deze auto als een soort antwoord op de BMW 5-serie. In ons statusbewuste land met ook nog een erg belastend BPM-stelsel is dit een lastig te verkopen auto, maar in andere landen scoort de Stinger door zijn combinatie van looks, prestaties en kwaliteit opmerkelijk goed. Ons topmodel is zoals de auto bedoeld is. Het merk concurreert hiermee met forse sportieve sedans van BMW, Mercedes-Benz, Audi, Jaguar en Lexus en die fabrikanten hebben redenen om bezorgd te zijn. De Stinger GT heeft een 3,3-liter V6-benzine met turbo, vierwielaandrijving, 366 pk, 510 Nm koppel, ene sublieme automaat en Brembo remmen achter 19-inch wielen die voor een krachtige vertraging zorgen. Qua looks en uitrusting ontbreekt er werkelijk niets en alles straalt kwaliteit uit. Op details doet de auto nog wat onder voor met name de beste Duitse concurrentie. Maar wie iets wil rijden dat exclusief en goed is en niet persé de zijdezachte V6 power nodig heeft, kan ook voor een 245 pk sterke viercilinder turbo kiezen met dezelfde looks maar een dertig mille lagere prijs. Ook dan is het een indrukwekkende, heerlijke rij-auto!

5. Ford Fiesta Titanium
Wij hadden als kandidaten voor de vijfde plaats de Range Rover Velar en de verrassend fijne DS7 Crossback. Beide maakten veel indruk maar … beide testauto’s waren ook prijzige diesels. Maar wij raakten ook zeer onder de indruk van een Ford Fiesta van goed 22 mille. In de gereden Titanium-uitvoering bleek dat een lekker complete, erg goed rijdende auto te zijn. Zo’n auto waarvan je je afvraagt waarom je eigenlijk veel meer geld aan je vervoer zou besteden. Collega autojournalisten bestempelen elke Fiesta keer op keer als de best en leukst rijdende auto in zijn klasse. Daar zijn wij het van harte mee eens. Hij is goed gebouwd, alles wat je aan uitrusting wensen kunt is standaard of heeft een superlage meerprijs (daar kan elke concurrent een voorbeeld aan nemen) en met het zuinige, pittige 100 pk driecilindertje voorin rijd je in alle comfort en veiligheid ontspannen heel Europa door. Eigenlijk past zo’n Ford Fiesta perfect bij ClassyLife: hij is dynamisch, biedt betaalbare luxe, oogt goed en is echt een prima aanbieding. Ons advies: kies de sterkere 125 pk motor voor extra plezier, verwen jezelf met zoveel mogelijk uitrusting en lach voor minder dan dertig mille iedereen uit.

Jan Rooderkerk

Leave a Comment