De naam is een stuk makkelijker te schrijven dan die van zijn broertje Qashqai; zie hier de Renault Kadjar. Inderdaad, rechtstreeks familie van de succesvolle ‘cross-over’ van Renaults concerngenoot Nissan en uiteraard hoopt het Franse merk op even goede verkoopcijfers. Dit grotere zusje van de inmiddels erg populaire Renault Captur is 4,45 meter lang, 1,84 breed en 1,60 hoog en staat 19 cm boven het asfalt. >>

1-Renault-Kadjar

De naam is een stuk makkelijker te schrijven dan die van zijn broertje Qashqai; zie hier de Renault Kadjar. Inderdaad, rechtstreeks familie van de uitermate succesvolle ‘cross-over’ van Renaults concerngenoot Nissan en uiteraard hoopt het Franse merk op even goede verkoopcijfers. Renault heeft lang gewacht met een SUV annex cross-over in het C-segment. Dat is best opmerkelijk, want Nissan scoort met de Qashqai al sinds 2007 uitstekende resultaten. Niet slim, want dit marksegment groeit als een van de weinige. Daar moet deze splinternieuwe Kadjar – wél een echte Renault – verandering in gaan brengen.

Dit grotere zusje van de inmiddels erg populaire Renault Captur wordt gebouwd in het Spaanse Palencia. De auto is 4,45 meter lang, 1,84 meter breed en 1,60 meter hoog en staat 19 cm boven het asfalt. De Kadjar is de eerste Renault die ook in China wordt gebouwd, de productie daarvan begint begin 2016. Niet geheel verrassend deelt de Kadjar zijn modulaire platform met dat van de Nissan Qashqai. De carrosserie borduurt qua styling voort op die van de Captur. Beide zijn afkomstig uit de pen van landgenoot Laurens van den Acker. De Kadjar combineert volgens Renault de eigenschappen van een SUV, een hatchback en een stationwagon. De keuze uit twee- en vierwielaandrijving (met drie standen: Auto, LOCK en 2WD) is een typisch SUV-kenmerk. Voor zijn flexibele interieur vond de Kadjar inspiratie in stationwagons. De achterbank (60:40 deelbaar) laat zich vanuit de bagageruimte gemakkelijk en snel neerklappen. De laadvloer kent twee posities: een voor een vlakke laadvloer, de andere voor zo veel mogelijk bagageruimte (max. 472 liter met de achterbank rechtop). Voor het vervoer van lange voorwerpen kan ook de leuning van de passagiersstoel neergeklapt worden

Renault geeft nog geen details prijs over de motorisering van de Kadjar maar die zal niet veel afwijken van die van de Captur en Qashqai. Verwacht dus keuze uit 3- en 4-cilinder benzinemotoren en 1,5 en/of 1,6-liter viercilinder diesels. U kunt de Kadjar straks bestellen met voor- of vierwielaandrijving. Hij wordt tegen meerprijs leverbaar met een 1,4 m2 groot glazen dak. Uiteraard is de auto naar eigen smaak aan te kleden, onder andere met het R-Link 2 multimediasysteem. Standaard heeft hij een 7-inch touchscreen. Ook full-led koplampen zijn standaard. Dat is mooi. De Renault Kadjar staat vanaf juni in de Nederlandse showrooms; de prijzen en specificaties worden binnenkort bekendgemaakt. Voor zowel gezinnen als iets ouderen die graag wat hoger instappen en zitten is dit zonder twijfel een erg interessante nieuwkomer. Om toch een indicatie van de prijs te geven, de Nissan is er vanaf euro 23.750,-.

9a9ynhtbv3dh4-Renault-Kadjar6-Renault-Kadjar

5-Renault-Kadjar

3-Renault-Kadjar

Leave a Comment