Duurzaam ondernemen alleen voor de grote bedrijven? Wrong! Duurzaam ondernemen is voor iedereen. Iedereen kan zijn steentje bijdragen aan het milieu. Daarmee zorg je voor een betere toekomst, maar ook voor betere en meer relaties voor jezelf. Hoe dan? Veel mensen zijn tegenwoordig bezig met milieuvriendelijkheid en ook inkopen is hier een groot onderdeel van. Bewust zijn van het milieu betekent bewust zakendoen. Weten mensen dat jij aan duurzaam ondernemen doet, dan zul je vast en zeker meer waardering krijgen. Mensen zullen sneller kiezen voor jou, boven iemand die hier niet of minder mee bezig is. Hoe kun je duurzaam ondernemen en dus ook meedoen in het hele MVO-fenomeen? En hoe communiceer je het naar buiten? Anders levert het jou natuurlijk, behalve een goed gevoel voor jezelf, weinig op. Pak je het juist aan, dan beteken je veel voor de wereld én voor je relaties.
Een duurzaam imago
Elk bedrijf moet en wil zichzelf bekend maken. Grote billboards langs de weg, grote posters in bushokjes, spotjes op de radio en tv… Dat is niet voor iedereen weggelegd. Vooral kleinere bedrijven doen het met minder. Logisch. Dan is bijvoorbeeld relatiegeschenken een goede, veelgebruikte manier. En daarin is duurzaamheid helemaal booming business. Er wordt gelet op de afkomst van de producten, de productiewijze en het materiaal of de ingrediënten. Wil je als zakelijk geschenk een paraplu bedrukken, let dan op onder meer het materiaal. Vraag het desnoods aan de verkoper. Bijna alles kun je duurzaam inkopen. Je kunt milieuvriendelijke petten bedrukken, ballen, lunchboxes, noem maar op. Wat zich heel goed leent voor duurzaamheid op dit gebied is tassen bedrukken. Katoenen tassen gaan lang mee en zijn in die zin erg duurzaam. De katoenen tas vervangt veel plastic tasjes. Tegenwoordig is er ook veel gemaakt van bamboe. Denk je op deze manier, dan is duurzaam reclame eenvoudig. Effectief voor het bedrijf en je laat zien dat je aan MVO doet.
Besparen doe je thuis ook, dus waarom niet op de zaak?
Energie besparen is best voor de hand liggend als je het hebt over duurzaamheid. Thuis doen we dat veel, dus waarom niet op de zaak? Doe dat bijvoorbeeld door middel van he installeren van bewegingssensoren in alle ruimtes. Dan gaat er alleen licht aan wanneer er iemand in de ruimte is en wanneer er een tijdje niemand is, gaat het licht vanzelf uit. Het licht vergeten uit te doen wanneer je naar huis gaat, is dan ook verleden tijd. Daarnaast kun je besluiten om na werktijd alle apparaten uit te zetten, in plaats van op stand-by. Vervang je een pc, printer, vaatwasser, magnetron of een ander apparaat? Vervang die dan door een ‘eco’ variant. Voor de rest kun je flink besparen op uitstoot van de CO2. Stimuleer het gebruik van het OV en het fietsen naar het werk voor wie in de buurt wonen. Print daarnaast zo min mogelijk. Dan ben je al een aardig eind op weg. Je kunt bovendien een speciaal ‘Eco Font’ downloaden. Dat is een lettertype dat, wanneer je het print, weinig inkt verbruikt.
Communiceren
En dan het communiceren. Hoe laat je zien aan anderen dat je aan MVO doet? Zo haal je er zóveel meer uit voor jezelf. Benadruk allereerst het voordeel van duurzaamheid voor de klant. Dat het voordelig is voor het milieu is leuk en aardig voor sommigen, maar het belangrijkste om te weten is meestal: what’s in it for me? Ga na aan wie je het communiceert. Je hebt mensen die het milieu ontzettend belangrijk vinden, maar ook mensen die het minder interessant vinden. Bij die laatste doelgroep is het het belangrijkst om de voordelen voor henzelf te communiceren.
Leave a Comment