Vanavond is in Milaan voor de internationale autopers de nieuwe Alfa Romeo sedan onthuld die de 156 en 159 opvolgt en Alfa Romeo nieuw succes moet gaan bezorgen. Alfa Romeo gaf de auto de naam waar veel al op hoopten en die al lang als ‘buzz’ rondging, Giulia. Als wij de foto’s zo zien en de eerste perskritieken lezen, wordt dit een auto die veel autoliefhebbers zullen willen hebben. Compact, achterwielaandrijving, die mooie merknaam en veel techniek die is ingebracht door Ferrari en Maserati. Zoals dat vaak gebeurt toonde de fabrikant nu alleen het topmodel, de Giulia Quadrifoglio met V6-motor van 510 pk. ‘Eat your heart out, BMW’ zo was verkapt de boodschap daar in Milaan.
De nieuwe Giulia is de eerste van een hele reeks nieuwe Alfa Romeo modellen; er schijnt 5 miljard in het merk en haar modelprogramma te worden geïnvesteerd. Het is een erg belangrijke speler binnen de herpositionering van Alfa Romeo. De Italiaanse autobouwer zal zich in het vervolg meer dan ooit profileren als een premium autobouwer waarbij sportiviteit hoog in het vaandel staat. Na deze Giulia volgen er o.a. nog een Giulietta-opvolger, een Spider en een SUV. Informatie over de andere uitvoeringen en motoren werd nog niet vrijgegeven, zoals er ook nog geen officiële foto’s van het interieur zijn.
De getoonde Quadrifoglio heeft een aluminium 3,0 liter V6 benzinemotor met twee turbo’s en elektronisch aangestuurde cilinderuitschakeling. Met zijn 510 pk sprint hij in slechts 3,9 seconden naar 100 km/h. Extreem snel, zelfs sneller dan de meeste Maserati’s. Alfa Romeo levert de Giulia straks met achter- of vierwielaandrijving en de gewichtsverdeling komt uit op 50/50. De technici hebben de motor en andere mechanische delen tussen de voor- en achteras geplaatst. Zo ontstaat de gewenste gewichtsverdeling van 50/50, zijn de overhangen heel kort, krijgt de Giulia de langste wielbasis in zijn klasse en is het passagierscompartiment haast op de achterwielen geplaatst. Het gewicht is gedrukt door de aandrijfas, motorkap, het dak en het frame van de stoelen van koolstofvezel te maken. De motor, remmen, ophanging en portieren zijn van aluminium.
Alfa Romeo belooft sportief bochtenwerk, mede door toepassing van Torque Vectoring dat met behulp van een dubbele koppeling in staat is om het motorkoppel naar elk wiel te sturen. Ook een dynamisch luchtgeleidingsysteem bevordert het rijgedrag. De Giulia moet begin volgend jaar op de markt komen. Later dit jaar zal Alfa Romeo andere motorvarianten presenteren, waaronder de bekende 1.750 viercilinder. Prijzen zijn nog niet bekend. De Giulia wordt een directe tegenhanger van de Mercedes-Benz C-Klasse, BMW 3 Serie, Audi A4, Infiniti Q50, Jaguar XE, Lexus IS en Volvo S60.
Ah, en ja, uiteraard vond de introductie met het nodige spektakel plaats, waarbij de auto naar binnen reed terwijl Andrea Bocelli zijn Nesun Dorma ten gehore bracht. Bellissimo.
..en: het mooie origineel!
Leave a Comment