Spreekt elektrisch rijden (EV) u aan? Er komen steeds meer modellen, de actieradius wordt steeds groter en het aantal laadmogelijkheden neemt enorm toe. Grote kans dat u de komende jaren zo’n elektrische auto gaat overwegen. Voor de zakelijke rijders een argument: nog steeds maar 4% bijtelling! En wij adviseren om sowieso een proef te gaan rijden: de stille power van elektrisch aangedreven auto’s is verslavend. Fastned, de Nederlandse bouwer en exploitant van elektrische tankstations, opende vanmorgen zijn vijftigste snellaadstation langs de snelweg. Daarmee is landelijke dekking een feit, meldt de onderneming dinsdag. Het nieuwste station in de Zeeuwse gemeente Goes werd in gebruik genomen door oud-premier Jan Peter Balkenende, geboren in Zeeland.
”In Nederland gaan we in totaal tweehonderd stations langs de snelweg bouwen en daarnaast werken we aan stations in en rond de grote steden. De vervolgstap is om het netwerk uit te breiden naar de rest van Europa”, zegt Michiel Langezaal, directeur bij het snelgroeiende bedrijf. Volgens hem is Nederland met de huidige dekking van snellaadstations internationaal een van de koplopers op het gebied van elektrisch rijden. Elektrische auto’s kunnen bij deze stations in gemiddeld 20 minuten worden opgeladen. De verkoop van elektrisch aangedreven auto’s maakte het afgelopen jaar een ware groeispurt door. Volgens VWE voertuiginformatie en -documentatie rijden er momenteel bijna 9.300 volledig elektrische auto’s rond op de Nederlandse wegen. Begin vorig jaar waren dat er 6.640 en het jaar daarvoor nog maar iets meer dan 3.400. Begin 2011 telde het Nederlandse wagenpark slechts 88 volledig elektrisch aangedreven personenauto’s. Veruit het meest verkochte merk is Tesla, gevolgd door Nissan, Renault en BMW.
Om op onze vraag bij het begin van dit artikel terug te komen: als dit het geval is, kunt u gratis lid worden van de VerenigingElektrischeRijders.nl, die als doel heeft EV geïnteresseerden te ondersteunen. Zij sturen u dan (niet te vaak!) het relevante EV nieuws, organiseren elk kwartaal meetings tussen rijders en niet-rijders op interessante plekken en ze hebben discussie fora waar iedereen elkaar helpt vragen te beantwoorden. Daarnaast voert de vereniging acties om bijvoorbeeld gemeentes die geen laadpalen beschikbaar maken flink te motiveren. Doel is om de samenleving sneller te elektrificeren, maar dan wel op een gezellige positieve manier. Dat lid worden is gratis en het is een fluitje van een cent (wij zijn ook lid) en u heeft er zeker iets aan. Overigens publiceerde de Vereniging onlangs een interessant onderzoeks-resultaat. Als elektrische auto’s net zo duur zouden zijn als ‘gewone’ auto’s overweegt 51% van de Nederlanders serieus de aanschaf van een elektrische auto. Zonder aankoopstimulering is nog steeds 30% van de Nederlanders geïnteresseerd, maar weet slechts 4% het zeker. Dit onderzoek van Maurice De Hond werd in opdracht van de Vereniging Elektrische Rijders uitgevoerd onder 2.000 Nederlanders.
Eric Beers, voorzitter van VER: “Als we in Nederland serieus werk willen maken van de elektrische auto, dan moeten we ons nu concentreren op de particuliere markt. Deze is per auto 5 tot 10 keer goedkoper om te stimuleren dan de zakelijke/lease markt.” Elektrische auto’s zijn, door het gebruik van nieuwe technologieën zoals grote batterijen, duurder dan benzineauto’s. In de afgelopen jaren heeft vooral de zakelijke markt geprofiteerd van belastingstimuleringen. De Tweede Kamer heeft aan het kabinet gevraagd (via de zgn. Motie Groot) om met een plan te komen om elektrisch rijden voor particulieren te stimuleren. Dat gebeurt al in verschillende landen als Amerika, Frankrijk en binnenkort ook België. Zo krijgen particulieren in Californië niet alleen 7.500 dollar van de nationale overheid, maar ook 2.500 dollar van de staat als zij een elektrische auto kopen. En dat werpt zijn vruchten af. Californië neemt meer dan 40 procent van de verkoop van elektrische auto’s in het land voor zijn rekening.
VER heeft in een aanvullend onderzoek onder 400 leden gevraagd welke manier van stimuleren het beste werkt. Met stip op één is het de bovengenoemde aankoopstimulering. Verder het belonen van ‘groen’ gedrag, het stimuleren van lease (zodat carrosserie en onderdelen eigendom blijven van fabrikant), de belasting verlagen voor het opladen en het vrijstellen van elektrische auto’s van BTW.
Leave a Comment