Een beeldschone Pampus van De Jonge
Een relatie van ClassyLife had ons al eens in gloedvolle bewoordingen verteld over een scheepswerf in het Friese Joure die wonderen verricht met hout en de mooiste schepen bouwt en restaureert. Kijkt u maar eens op http://www.jachtwerfdejong.nl; ze noemen zichzelf de kraamkamer van houten schepen, sinds 1653 en dat zie je wel terug. Nu droomde eigenaar Aaldert de Jonge (35) van de werf al tijdens zijn opleiding tot jachtbouwer van het in eigen beheer ontwikkelen en bouwen van een luxe plezierjacht. Dromen moet je proberen te realiseren en dus werd een tijdje geleden maar eens begonnen met de start, namelijk het tekenen. Ontwerp en bouwtekeningen zijn inmiddels klaar. De innovatieve J-34 is een modern gelijnd schip met een lengte van 10.40 meter, een houten romp en aluminium onderwaterschip. De handen jeuken om aan de slag te gaan…
Aaldert de Jonge
De historische jachtwerf in het Friese Joure is bij watersporters bekend van de teakhouten vletten, klassieke houten wedstrijdschepen (o.a. Pampus) en restauratieprojecten van schepen tot circa 18 meter. Het nieuwste project, de J-34, is ‘the best of both’: ambachtelijk vakmanschap gecombineerd met de allernieuwste techniek. Zo kan er met een joystick tot op de centimeter nauwkeurig worden aangemeerd. Maar ook het traditionele stuurwiel ontbreekt vanzelfsprekend niet. “Met de J-34 laten wij zien dat we ons als bedrijf blijven ontwikkelen. Wij staan voor ambachtelijk vakmanschap en werken heel graag met hout, maar wij zien ook dat dit materiaal, bijvoorbeeld op zout water, kwetsbaarder is. Aluminium is sterk, slijtvast en corrosiebestendig en daardoor is het goed mogelijk om met een aluminium schip ook op de Middellandse zee te varen”, aldus de Jonge.
In samenwerking met Vripack (yacht design & naval architecture) werd een eigentijds ontwerp gecreëerd. Het schip is voorzien van een rondzit, zonnedek, aluminium kap met schuifsysteem, keuken, slaapgelegenheid en sanitair. Met de Volvo Penta dieselmotoren (IPS 350) behaalt het schip gemakkelijk 30 tot 35 knopen (55-65 km per uur). Het onderwaterschip wordt opgebouwd met aluminium romp- en dekspanten. Boven de waterlijn worden romp en opbouw gemaakt van overnaads mahoniehout dat met epoxy wordt verlijmd. De dekken worden uitgevoerd in massief teak. Al het aanwezige mahoniehout wordt met 10 lagen twee-componenten blanke lak afgewerkt. Wij vinden het een schitterend schip dat zich nadrukkelijk door stijl onderscheidt van veel van de actuele ‘nieuw geld’ patsschepen. De volledige specificaties zijn te vinden op: www.jachtwerfdejong.nl/schepen/j-34. De jachtbouwer is nu hard op zoek om geïnteresseerden te vinden, zodat met de bouw kan worden gestart. Want de droom is pas echt voltooid als het schip in het water glijdt… Hopelijk zijn er mensen met smaak en middelen die van deze J-34 even wild worden als wij.
Leave a Comment