Vrijwel elke dag komen er nieuwe auto’s in de showrooms. Aan de meeste besteden wij weinig aandacht. Knap ontwikkeld, mooi gebouwd, soms absoluut attractief in hun prijsklasse, maar ze missen iets, het bekende ‘je ne sais quoi’. Om bij die taal te blijven: de nieuwe Renault Espace lijkt ons de uitzondering, de nieuwe Alfa Romeo Giulia die later dit jaar komt ook, in een heel andere ‘league’ misschien wel de Mazda CX-3, en verder ook de Volvo XC90, de Jaguar XE en de Land Rover Discovery Sport. Met die laatste hebben wij onlangs een paar dagen gereden. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Land Rover een vaste plek in ons hart heeft, zeker de Defender, de Range Rover Classic en de tweede serie Discovery. Heerlijke auto’s. Maar in haar jacht op omzet en groei is het merk zich, als vele andere, wat erg gaan richten op ‘nieuw geld’ markten. Daar worden auto’s bepaald niet altijd mooier en stijlvoller van. Een aantal actuele modellen van dit vroegere tweed & Barbour merk hebben daardoor toch iets teveel een ‘voetbalvrouwen’ en ‘gangsta’ uitstraling.
Toen de Discovery Sport werd uitgebracht, die samen met de originele ‘Tonka’ Discovery nu een apart modelprogramma bij het merk vormt, was de eerste indruk ‘het is net een Range Rover Evoque’. Onderhuids is dat ook zo, ze zijn technisch vrijwel identiek. Maar de maatvoering en uitstraling verschillen wel degelijk. Daar waar de Evoque iets ‘Gooisch’ heeft, een luxueus speeltje dat vooral wordt gebruikt om te shoppen en de ‘kids’ naar de opvang te brengen, is de Discovery Sport ook op zijn plaats in, zeg, Gorssel of Lage Vuursche of een andere ‘oud geld enclave’ waar een 25 jaar oude Volvo 240 al frivool is…. Nee, niet in de versie die wij van de importeur meekregen, met een 240 pk sterke benzinemotor , 9-traps automaat en veel te grote zwarte wielen. Maar gewoon als een lekkere diesel, eventueel handgeschakeld, in een rustige kleur en uitvoering. Zevenpersoons (optie, fijn als de kinderen sporten), een flinke trekhaak, hoezen over de stoelen, een krasje hier en daar, zelden gewassen. Dat werk.
De Discovery Sport is de meest betaalbare nieuwe Land Rover, en de modernste. Hij is ruim, je zit erin als een vorst, de kwaliteit komt erg solide over en hij heeft stijl. Kies een groene, blauwe of als u durft een oranje (!) met standaard wielen en zonder teveel zwart ‘gedoe’, en dan is hij als gezins-, zaken- en hobby-auto overal op zijn plaats. Eigenlijk, zo bedachten wij ons, komt deze Sport –mits niet ‘gepimpt’- het meest in de richting van wat het merk Land Rover ooit beroemd maakte (maar niet succesvol genoeg): ingehouden chique maar dan wel helemaal anno 2015. Inderdaad, u kunt er heel veel geld aan besteden (de testauto kostte ruim 80 mille), maar als u 25 mille minder uitgeeft, rijdt u eerlijk gezegd eigenlijk fijner. En als u ‘m dan gewoon een flink aantal jaren houdt en gebruikt zoals hij moet worden gebruikt heeft u er een auto aan die wij 100% ClassyLife vinden. Ah, en voor de goede orde: wij hebben geen aandelen, wij kregen hier niet voor betaald, we zijn gewoon objectief enthousiast, in de wetenschap overigens dat zo’n auto door zijn prijs alleen voor the happy few is weggelegd. Maar laat er dan iets te dromen zijn. Zie voor alle info www.landrover.nl.
Leave a Comment