BMW bestaat 100 jaar. Het Beierse merk viert dat presentaties, bijeenkomsten, boodschappen en zoals dat hoort is er ook een model gepresenteerd dat aangeeft hoe BMW naar de toekomst kijkt, de Vision Next 100. Dit jaar zal BMW meerdere ‘Vision Vehicles’ tonen die verder dan gebruikelijk de toekomst in kijken. Deze eerste Vision Next 100 laat moet laten zien hoe het merk – dat rijplezier als ‘kernwaarde’ heeft – bestaansrecht heeft in een wereld waarin autonoom rijdende auto’s waarschijnlijk de hoofdrol gaan spelen.
BMW heeft een auto getekend die in hoge mate te personaliseren is, om ‘de emotionele band tussen de auto en de bestuurder’ te behouden en te benadrukken. Het ontwerp moet zowel een vooruitblik in de toekomst geven als knipogen naar het verleden. De auto is bijna helemaal van gerecyclede materialen gemaakt. De conceptcar moet coupé-achtige sportiviteit combineren met de elegantie van een sedan. En de Vision Next 100 zet voor de verandering niet in op louter autonoom rijden, maar moet de bestuurder ook nog echt rijplezier bieden. Dat hoort immers bij het merk. Maar wie geen zin heeft om zelf te rijden wordt ook prima bediend. BMW ontwikkelde daartoe ‘Alive Geometry’. Dit is een programma dat je zowel volledig bij het rijden kan betrekken (Boost Modus), maar ook de auto helemaal autonoom kan laten rijden (Ease Modus). Dit laatste gaat gepaard met een transformatie van het interieur, waarbij het stuur en de middenconsole elektrisch worden weggewerkt, zodat het geheel wat meer lijkt op een huiskamer. Nu ja, u begrijpt al: een mooi verhaal. In Boost Modus word je niet geheel overgelaten aan je lot, maar word je ondersteund door bijvoorbeeld de suggestie van de ideale bochtlijn, stuuruitslag en de benodigde power. De computer in de 4,9 meter lange en 1,37 meter hoge Vision Next 100, Companion genaamd, ‘leert’ van de bestuurder en past daar zijn diensten op aan. Enfin, wij weten inmiddels dat de toekomst er altijd heel anders uitziet dan wat toekomstauto’s uitdragen, maar ongetwijfeld gaan we wel iets van deze Vision Vehicles in productieauto’s terug zien. BMW zal ook echt volgas moeten blijven geven om het succes in het nieuwe decennium goed te continueren. Het ondervindt meer en meer serieuze concurrentie van andere merken en van moeilijke exportmarkten, en veel traditionele liefhebbers van het merk vinden dat de ‘Freude am Fahren’ bij een aantal recente modellen beduidend is afgenomen. Uitdagingen te over dus, maar nu eerst feestvieren !
Leave a Comment