Casino’s zijn erg populair en worden dan ook druk bezocht. De legendarische film ‘Ocean’s Eleven’ uit 2001 met George Clooney is een remake van de gelijknamige Rat Pack-klassieker uit 1960.
Casino’s fascineren zelfs mensen die niet gokken. Met duizenden tafels en slotmachines, glinsterende lichtjes en vijf sterren eten en entertainment, zijn ze de plek waar de rijken samenkomen, waar de armen rijk worden en waar bijna dagelijks miljoenen euro’s in omloop zijn. Bij online casino’s is dit natuurlijk een heel ander verhaal en kan je simpelweg vanachter je laptop al beginnen. Het mooie daarvan is dat je bij sommige casino’s geen geld hoeft in te zetten en kan oefenen wanneer je dat wel gaat doen.
De medewerkers van een casino en het management
Het eerste dat je moet weten over een casino, is hoeveel mensen er wel niet voor nodig zijn om het draaiende te kunnen houden. De kosten voor het personeel zijn absoluut één van de grootste posten van een casino en om te begrijpen waarom, moet je het enorme aantal werknemers dat de meeste casino’s in dienst hebben eens op een rijtje zien. Hieronder een voorbeeld van slechts enkele van de werknemers van een casino:
- Obers/serveersters:degenen die eten serveren in de restaurants en drankjes in het casino.
- Stewards en balie- en winkelmedewerkers:degenen die achter de balies, bij de cadeauwinkels en in het restaurant en bij de bar achter de kassa staan.
- Geldwisselaars:degenen die de karren rondrijden en voor het wisselgeld zorgen, evenals degenen die de casinofiches, tickets of andere vormen van casinovaluta kunnen uitbetalen.
- Muntentellers: degenen die verantwoordelijk zijn voor het tellen en het sorteren van munten. Casino’s hebben met duizenden munten per dag te maken en muntentellers kunnen casino’s helpen om hun munten efficiënt te organiseren en te tellen.
- Keuken- restaurantmedewerkers: degenen die betrokken zijn bij de bereiding van het eten voor de buffetten, bij het serveren in restaurants of zelfs de barmannen, die drankjes voor de gokkers maken.
- Beveiligers:degenen die betrokken zijn bij de beveiliging. Casino’s hebben veel beveiliging nodig omdat er zoveel geld in rond gaat.
- Delers: dit omvat de delers voor blackjack, roulette, baccarat en diverse andere casinospellen.
- Floormanager:degenen die het casinopersoneel op de vloer begeleiden.
- Hoger management:dit zijn de leidinggevenden, die verantwoordelijk zijn voor het nemen van grote beslissingen voor het casino als bedrijf.
- Ondersteunend personeel:dit zijn secretaresses, advocaten, medisch personeel, IT en elk ander ondersteunend personeel voor de infrastructuur van het casino.
- Conciërges/schoonmakers:casino’s moeten onberispelijk schoon worden gehouden omdat mensen veel geld uitgeven om op zo’n luxe plek rond te hangen.
- Hotelpersoneel:als het casino is verbonden aan een hotel, zoals de meeste ook zijn, zal er een aantal hotelmedewerkers nodig zijn, zoals receptionisten, conciërges, kamermeisjes en nog veel meer.
- Technici:wanneer de speelautomaten of andere apparatuur het begeven, gaan de technici aan het werk.
- Personeelszaken: voor het managen van het personeel van casino’s zijn meerdere HR-medewerkers nodig.
- Valet parking medewerker:de meeste casino’s en hotels hebben een parkeerservice, die voertuigen parkeert en ophaalt
Het voorkomen van fraude en illegale activiteiten in casino’s
De casino’s doen er alles aan om ervoor te zorgen dat er geen fraude en illegale activiteiten plaatsvinden. Bij fraude kun je aan van alles en nog wat denken. Van iemand die casinofiches vervalst en deze probeert in te leveren voor echt geld tot het tellen van kaarten, het gebruik van een gestolen creditcard en vele andere dingen. Bovendien moeten casino’s altijd controleren op vals geld en ervoor zorgen dat iedereen in het casino de legale leeftijd heeft om te gokken door ID’s te controleren.
Het beschermen van klanten, leveranciers en anderen
Casino’s hebben ook bepaalde apparatuur nodig om ervoor te zorgen dat ze zichzelf, de leveranciers en zelfs de klanten kunnen beschermen. Camera’s en beveiligingsmonitoren helpen de beveiliging van het gebouw in de gaten te houden, papierversnipperaars en beschermende kluizen houden gegevens van klanten veilig en er is ook heel wat andere apparatuur dat wordt gebruikt.
Het beschermen van de bedrijfsresultaten van het casino
De gebeurtenissen binnen een casino moeten goed worden beveiligd. Omdat er met gokken veel geld valt te verdienen, zijn er altijd mensen die zullen blijven proberen een casino te slim af te zijn. Maar er zijn floormanagers, fraude-experts, alert beveiligingspersoneel en vele andere zaken voor nodig om samen te werken en ervoor te zorgen dat een casino winstgevend blijft. Geldverwerkingsapparatuur zoals machines om geld mee te tellen helpen casino’s ook om hun geld te beheren en verliezen, als gevolg van verkeerde tellingen gedurende de dag, te voorkomen.
Waarom ‘compenseren’ casino’s sommige klanten?
Een ander iets dat mensen zich afvragen, is hoe het nu zit met ‘comping’, wat een afkorting is van ‘compenseren’. De simpele verklaring voor waarom casino’s klanten compenseren is omdat ze ervoor willen zorgen dat ze het gevoel hebben dat ze een goede ervaring hebben gehad, zodat ze terug zullen komen. Iemand die bijvoorbeeld € 1000 heeft verloren met Blackjack te spelen, kan een kamer krijgen, die in werkelijkheid misschien maar € 200 heeft gekost, maar het geeft hem wel het gevoel dat hij een deel van zijn geld terugkrijgt.
Het managen van de verschillende casinospellen
Casino’s moeten ook de verschillende spellen, die ze aanbieden, goed beheren. Er zijn in de meeste casino’s verschillende afdelingen en elk heeft zijn eigen managementteam. Er kan bijvoorbeeld bepaald personeel zijn dat kaartspellen met hoge inzetten nauwlettend in de gaten houdt, terwijl de afdeling met de slots een heel ander team van managers heeft.
Als iemand veel wint, is het de taak van de manager van die afdeling om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hiervan op de hoogte zijn. Dat zorgt ervoor dat ze, in de hoop op een vergelijkbare overwinning, blijven spelen. Deze managers letten niet alleen op fraude of andere veiligheidsproblemen, maar ze hebben ook de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de klanten in dat deel van het casino tevreden zijn. Het belangrijkste onderdeel van hun werk is ervoor zorgen dat mensen blijven spelen.
Entertainment, eten & drinken
Ten slotte hebben casino’s ook personeel nodig, die zorgen voor het entertainment, het eten en het drinken. Aangezien casino’s 24 uur per dag draaien, moeten deze drie dingen vaak ook 24 uur per dag worden verzorgd. Casino’s tonen ook bekende acts om mensen te lokken en te laten gokken en ze betalen ook kleinere acts om de hele dag op te treden om mensen te vermaken.
Bovendien hebben casino’s meestal restaurants en bars en sommige bieden zelfs aan gokkers gratis alcoholische drankjes. Een casino heeft te maken met alle grote uitdagingen van een resorthotel en er zijn veel toegewijde mensen voor nodig om de boel op rolletjes te laten lopen.
Leave a Comment