Succesvolle ondernemers weten dat de eerste stap in ieders ondernemers tocht begint met een goed bedrijfsidee. Maar een goed idee is niet genoeg om van een beginnend ondernemer een bedrijfseigenaar te maken.

Zoals we gezien hebben bij mensen als Steve Jobs en Mark Zuckerberg, worden succesvolle bedrijven niet van de ene dag op de andere geboren en vergen ze veel hard werk voor ze vruchtbaar worden.

Als je een aspirant ondernemer bent en een nieuwe zaak wilt beginnen maar niet weet waar je moet beginnen, maak je dan geen zorgen – je bent niet alleen. Wat je motivatie ook is om je eigen baas te zijn, of je nu je baan beu bent of je passies wilt volgen, je kunt vandaag nog beginnen.

Volg deze tips om je eigen zakelijke onderneming te beginnen en je ondernemingssucces een jumpstart te geven.

1. Bedrijfsplanning verhoogt je kansen op succes.

finance-business-meeting

De meeste mensen plannen niet, maar het zal je helpen sneller op de markt te komen. Een bedrijfsplan helpt je duidelijkheid, focus en vertrouwen te krijgen. Een plan hoeft niet meer dan één bladzijde te beslaan. Terwijl je je doelen, strategieën en actiestappen opschrijft, wordt je bedrijfsmodel werkelijkheid.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat ben ik aan het bouwen?
  • Wie zal ik bedienen?
  • Wat is de belofte die ik doe aan mijn klanten/cliënten en aan mezelf?
  • Wat zijn mijn doelstellingen, strategieën en actieplannen (stappen) om mijn doelen te bereiken?

2. Zorg voor de juiste verzekeringen

Bij het starten van een bedrijf is jezelf goed indekken met de juiste verzekeringen een must. Je kan namelijk voor onverwachte verrassingen komen te staan die financieel cruciaal kunnen zijn. Denk aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp bijvoorbeeld. Als zzp’er kun je eigenlijk niet zonder deze verzekering gaan ondernemen. Deze verzekering beschermt je tegen claims wanneer jij als ondernemer schade aan zaken of personen veroorzaakt . Of wanneer iemand door jouw werk letsel oploopt. De aansprakelijkheids­verzekering vergoedt dan de kosten die het gevolg zijn van de schade. Uitermate belangrijk dus!

3. Stel vast wat de juiste onderneming voor je is.

Geef jezelf toestemming om op onderzoek uit te gaan. Wees bereid naar verschillende facetten van jezelf te kijken (je persoonlijkheid, sociale stijlen, leeftijd) en luister naar je intuïtie. We hebben de neiging intuïtie te negeren, ook al weten we diep van binnen vaak de waarheid. Vraag jezelf af “Wat geeft me energie, zelfs als ik moe ben?”

Hoe weet je welke onderneming “juist” voor je is? Er zijn drie gangbare benaderingen van het ondernemerschap:

  • Doe wat je weet: Ben je ontslagen of wil je een verandering? Kijk naar werk dat je in het verleden voor anderen gedaan hebt en bedenk hoe je je vaardigheden zou kunnen verpakken en ze als je eigen diensten of producten aanbieden.
  • Doe wat anderen doen: Leer over andere bedrijven die je interesseren. Als je een succesvolle onderneming hebt geïdentificeerd die je bevalt, imiteer die dan.
  • Los een veel voorkomend probleem op: Is er een gat in de markt? Is er een dienst of product dat je op de markt zou willen brengen? (Opmerking: Dit is het grootste risico van de drie benaderingen.) Begin met wat marktonderzoek, en als je hiervoor kiest, zorg er dan voor dat je eerst student wordt en kennis opdoet voor je geld Er zijn tal van cursussen ondernemerschap die je kunt opzoeken, of je kunt helemaal los gaan en naar een business school gaan.

4. Ken je doelpubliek voor je een cent uitgeeft.

studenten-meeting

Ga, voor je geld uitgeeft, na of mensen je producten of diensten ook werkelijk zullen kopen. Dit is misschien wel het belangrijkste wat je doet. Je kunt dit doen door je markt te valideren. Met andere woorden, wie, precies, zal je producten of diensten kopen, anders dan je familie of vrienden? (En zeg niet. “Iedereen in Nederland zal mijn product willen hebben”. Geloof me – dat zullen ze niet.) Wat is de omvang van je doelmarkt? Wie zijn je klanten? Is je product of dienst relevant voor hun dagelijks leven? Waarom hebben ze het nodig?

Er is industrie-onderzoek beschikbaar dat je gratis kunt ontsluieren. Lees artikelen over de industrie met gegevens over informatica en lees volkstelling gegevens om meer te weten te komen. De belangrijkste manier om deze informatie te krijgen is echter door het je doelmarkt/klanten rechtstreeks te vragen en dan te luisteren.

5. Begrijp je persoonlijke financiën en kies het juiste soort geld dat je voor je bedrijf nodig hebt.

Als ondernemer zijn je persoonlijke leven en je zakelijke leven met elkaar verbonden. Je bent waarschijnlijk je eerste – en mogelijk enige – investeerder. Daarom is een gedetailleerd inzicht in je persoonlijke financiën, en het vermogen om ze bij te houden, een essentiële eerste stap voor je op zoek gaat naar externe financiering of potentiële investeerders voor je bedrijf. Omdat je misschien je eigen angel investor moet zijn, raad ik aan je persoonlijke rekeningen in een geld beheersysteem op te zetten om dit proces te vereenvoudigen.

Bij het maken van je bedrijfsplan moet je nagaan wat voor soort bedrijf je aan het bouwen bent – een lifestyle bedrijf (kleiner bedrag aan startkapitaal), een franchise (matige investering, afhankelijk van de franchise), of een high-tech bedrijf (zal een aanzienlijke kapitaalinvestering vergen). Afhankelijk van waar je op het continuüm valt, zul je een andere hoeveelheid geld nodig hebben om je bedrijf te starten en te laten groeien, en het maakt wel degelijk uit wat voor geld je aanneemt.

6. Bouw een ondersteunend netwerk op.

ondernemer-laptop

Je hebt je intern ingezet voor je kleine onderneming. Nu moet je een netwerk van medestanders, adviseurs, partners, bondgenoten, en verkopers cultiveren. Als jij, de oprichter, in je bedrijf gelooft, zullen anderen dat ook doen.

Netwerk plaatselijk, nationaal, en via sociale netwerken. Sluit je aan bij netwerken zoals je plaatselijke kamer van koophandel of andere relevante bedrijfskundige groepen. Hier zijn enkele basisbeginselen van netwerken:

  • Vraag bij het bijwonen van netwerkbijeenkomsten aan anderen wat ze doen en bedenk hoe je hen kunt helpen. De sleutel is dat je meer luistert dan dat je jezelf aanprijst.
  • Het maakt niet uit bij welke groep je je aansluit, wees gul, help anderen en maak introducties zonder er geld voor te vragen.
  • Door een gulle leider te worden, zul je de eerste zijn aan wie je denkt als iemand die je geholpen hebt jouw dienst nodig heeft of hoort van iemand anders die jouw dienst nodig heeft.

7. Verkoop door waarde te creëren.

Ook al kopen we elke dag producten en diensten, mensen willen niet “verkocht” worden. Richt je op het dienen van anderen. Hoe meer mensen je dient, hoe meer geldstroom je zult zien. Om in de ondernemersmentaliteit te komen als je aan je klanten of cliënten denkt, vraag je jezelf af:

  • Wat kan ik ze geven?
  • Hoe kan ik helpen hen succesvol te laten worden in hun eigen streven?

Deze benadering kan je helpen leiden naar nieuwe manieren om je product of dienst aan te scherpen en meer waarde te leveren, wat je klanten zullen waarderen.

8. Breng het woord naar buiten.

kantoor-vergadering

Wees bereid om met overtuiging en zonder verontschuldigingen te zeggen wie je bent en wat je doet. Omarm en gebruik de meest effectieve online hulpmiddelen (Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn) die er zijn om je nieuws te verkondigen. Gebruik sociale netwerken als “aanwijs “sites; d.w.z. om te wijzen op alles waarvan je denkt dat het van belang zal zijn voor je fans en volgers.

Ook al zijn sociale netwerken vandaag de dag essentieel (je moet ze gebruiken!), onderschat de kracht van andere methoden om het nieuws naar buiten te brengen niet: mond-tot-mond marketing, hulpmiddelen voor website en internet marketing, public relations, blog berichten, columns en artikelen, toespraken, e-mail, nieuwsbrieven, en de ouderwetse maar nog steeds onmisbare telefoon.

9. Neem een standpunt in voor jezelf.

Als je ontevreden bent over je huidige omstandigheden, geef dan toe dat niemand ze kan oplossen behalve jijzelf. Het doet geen goed om de economie, je baas, je echtgenoot, of je familie de schuld te geven. Verandering kan alleen plaatsvinden als je er bewust voor kiest.

Als je deze stappen neemt, ben je goed op weg om een succesvol ondernemer te worden. Het is belangrijk te onthouden dat je niet alleen bent. Als je “je eigen baas wilt zijn” maar je nog steeds vast voelt zitten, reik dan de hand en maak op allerlei manieren contact met andere ondernemers. Je zult misschien verrast zijn door de onschatbare contacten die direct binnen handbereik liggen.

Leave a Comment