Voor de meeste bedrijven en zelfs de meeste huishoudens is toegang tot het internet net zo belangrijk als hun andere hulpprogramma’s. De meeste bedrijven gebruiken de internettoegang eigenlijk voor alles, van klant communicatie (e-mail, VOIP, enz.) tot creditcard verwerking. Zonder toegang tot het internet kunnen sommige bedrijven gewoon niet meer functioneren. Naast de zakelijke behoeften gebruiken ook steeds meer thuisgebruikers het internet als hun primaire bron van entertainment. Dit komt vooral door de groei van videostreamingdiensten en de social media. Het doel van dit artikel is om enkele van de belangrijkste factoren bij het kiezen van een internetprovider voor jouw bedrijf of thuis te benadrukken.
Beschikbaarheid
Helaas is dit op het platteland de grootste beslissende factor. Aan een snelle kabel- of glasvezel verbinding heb je niet veel voor je bedrijf als de provider jouw gebied niet bedient. Een verrassend aantal bedrijven en huiseigenaren heeft slechts een paar opties, waarvan er meestal een satelliet internet optie is en ofwel een soort breedband- of 4G-LTE-netwerk (wat met de juiste apparatuur en het juiste abonnement verrassend goed kan zijn). Internet vergelijken kan daarom handig zijn om de meest geschikte optie voor jou te vinden.
Snelheid
Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat je, zelfs als de vraag het grootst is, voldoende snelheid hebt om het dagelijkse gebruik niet te verstoren. Voor sommige klanten is snelheid de belangrijkste factor bij het bepalen van een internet service provider. Ze willen gewoon het snelste internet, dat ze in hun regio kunnen krijgen. Dit is volledig gebaseerd op locatie en wat je als bedrijf of consument wordt aangeboden. Het nummer waarnaar je kijkt, wanneer je abonnementen vergelijkt, wordt de ‘bandbreedte’ genoemd. De bandbreedte is simpelweg de hoeveelheid informatie per tijdseenheid, die het transportkanaal voor dataoverdracht aan kan. Sommige klanten hebben geluk en hebben toegang tot glasvezelverbindingen met meer dan 1.000 megabits per seconde (Mbps), terwijl sommige landelijke bedrijven vastzitten op 3 tot 6Mbps DSL-verbindingen. Als er ook met de snelheid wordt geadverteerd, betekent dat nog niet dat dit de snelheid is, die je zult ontvangen. Het is zeker de moeite waard om contact op te nemen met naburige bedrijven om te bekijken wat voor snelheid je in de dagelijkse praktijk kunt verwachten. Ook kun je zelf controleren door middel van snelheidstesten wat de snelheid is.
Kosten
Om ervoor te zorgen dat een internetprovider zinvol voor je is, moet deze een goede balans tussen snelheid en prijs hebben. Als je bijvoorbeeld een klein bedrijf vanuit je huis runt, is € 1000 per maand voor een speciale glasvezelverbinding waarschijnlijk een beetje te gortig voor je. Voor sommige bedrijven maakt de prijs echter niet zoveel uit als de snelheid en de betrouwbaarheid. Dezelfde speciale glasvezelverbinding van € 1.000 per maand, die hierboven wordt genoemd, is misschien wel een goed idee voor een groeiend klein bedrijf met 25 werknemers. Zoals bij de meeste aspecten van bedrijven, moet je de voor- en nadelen afwegen. Internet en tv vergelijken kan gelukkig tegenwoordig makkelijk op het internet.
Het soort verbinding
Het soort verbinding heeft een grote invloed op hoe snel het internet ‘voelt’. Satelliet-internet is berucht omdat het ondanks respectabele downloadsnelheden ‘traag’ lijkt. De redenering hierachter is pure natuurkunde. Het signaal wordt vanaf je satelliet verzonden en reist ongeveer 35.500km de ruimte in. Van daaruit neemt de satelliet in een baan om de aarde contact op met een netwerkcentrum om de gevraagde locatie te vinden. Die informatie wordt vervolgens teruggestuurd naar de satelliet in een baan om de aarde en vervolgens terug naar jou. Zelfs met de snelheid van het licht duurt dit proces bijna 500 milliseconden plus eventuele extra verwerkingstijd voor het verzoek, dat zowel aan de server- als aan de clientzijde plaatsvindt. Ik weet dat het niet veel klinkt, maar als je aan elke actie een extra 1/2 seconde toevoegt, lijkt het zo traag als een traditionele verbinding. Daarentegen is zelfs de vertraging op 4G-LTE-signalen ongeveer 100 milliseconden versus meer dan 400 milliseconden voor satellietverbindingen. Andere verbindingen, zoals bijvoorbeeld glasvezel, bieden een veel lagere vertraging, vaak minder dan 20 milliseconden.
Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid is vooral voor zakelijke klanten waarschijnlijk de grootste factor. Een onbetrouwbaar internet is stressvol en contraproductief. Als je je in een branche bevindt, die geen onderbrekingen van de internetservice kan riskeren, is het verstandig om een service provider te overwegen, die een service level agreement (SLA) aanbiedt. SLA’s zijn servicecontracten waarin specifiek staat hoe betrouwbaar de verbinding moet zijn. Klantenservice gaat hand in hand met betrouwbaarheid. Hoe goed de verbinding ook is, op een dag gaat er natuurlijk iets mis. Of het nu gaat om falende hardware of een fysiek beschadigde lijn, het is zeer waarschijnlijk dat er op een dag problemen zullen ontstaan. Een goede klantenservice is een maatstaf voor hoe snel ze je kunnen helpen om weer aan de slag te kunnen gaan. De meeste bedrijven kunnen niet enkele dagen wachten voordat er nieuwe hardware naar hen wordt verzonden. Ze vereisen een hoger serviceniveau en een goede serviceprovider begrijpt dat ook.
Het kiezen van de internetprovider is waarschijnlijk de belangrijkste beslissing met betrekking tot de connectiviteit van jouw huis of bedrijf. Hopelijk zal dit artikel enig licht werpen op de verschillende factoren, die een rol bij jouw beslissing zouden kunnen spelen.
Leave a Comment