Vijf dagen voordat hij een bod deed om Twitter te kopen, vroeg miljardair Elon Musk: “Is Twitter stervende?”.
Nu Twitter trending is als een belangrijk social media platform, wenden veel gebruikers zich tot de kleine blauwe vogel! als hun go-to bron voor de laatste informatie over alles wat van belang is. Dit geeft influeners en marketeers een ongelooflijke kans om aandacht te trekken, maar is het nog wel de moeite waard?
Je bent misschien benieuwd hoe COVID, het drama rond de Amerikaanse verkiezingen, het conflict in Oekraïne en al het andere in de wereld de toekomst van Twitter zullen beïnvloeden. Blijft het, of zijn de hoogtijdagen voorbij? Kortom, is Twitter stervende?
Om te bepalen of ons vogeltje nog relevant is of niet, moeten we onderzoeken wat de statistieken erover zeggen.
Lees verder om te ontdekken wat het allemaal betekent voor je bedrijf en wat je niet mag missen.
Afnemend aantal twitteraars
Ondanks de overname door Elon Musk die voor een compleet nieuwe twitter hype heeft gezorgd, wordt voorspeld dat Twitter tegen 2024 wereldwijd 33 miljoen gebruikers zal verliezen.
Uit het onderzoek bleek ook dat Twitter moeite heeft om zijn meest actieve gebruikers te behouden. Deze groep Twitter-gebruikers is essentieel voor de activiteiten van het bedrijf, wat een andere moeilijkheid benadrukt waarmee Elon Musk’s Twitter wordt geconfronteerd.
Minder dan 10% van de maandelijks actieve gebruikers zijn “zware twitteraars”, maar zij produceren 90% van alle tweets en 50% van de wereldwijde inkomsten. In een intern document getiteld “Where did the Tweeters Go,” beweerde een onderzoeker van Twitter dat zware twitteraars sinds het begin van de pandemie in “totale afname” zijn. Volgens de definitie in het document is een “zware tweeter” iemand die ongeveer drie tot vier keer per week twittert en meer dan zes dagen per week inlogt op Twitter.
Verschuivende interesses van Twitter-gebruikers
Volgens Reuters bleek uit een recent intern onderzoek van Twitter dat de interesses van de meest actieve Engelstalige gebruikers van Twitter in de afgelopen twee jaar zijn veranderd, waardoor de site minder aantrekkelijk zou kunnen worden voor marketeers. Uit het onderzoek bleek dat onder Engelstalige zware gebruikers de belangstelling voor cryptocurrencies en “not safe for work” (NSFW) inhoud, waaronder naaktheid en pornografie, snel toeneemt.
Tegelijkertijd neemt de belangstelling van gebruikers voor nieuws, sport en entertainment af. Tweets over deze onderwerpen zijn het meest aantrekkelijk voor adverteerders, wat bijdraagt aan de reputatie van Twitter als ‘s werelds “digitale stadsplein”, zoals Musk het uitdrukte. Deze verschuiving in gebruikersinteresse kan een ernstig probleem vormen voor Elon Musk’s Twitter.
Indrukwekkende gebruikersbasis van Twitter
Ondanks de afname van het aantal frequente twitteraars is de gebruikersbasis nog steeds indrukwekkend. Met Twitter als populair social media kanaal mag het geen verrassing zijn dat het meer dan 350 miljoen actieve gebruikers heeft. Hoewel dat ver afstaat van sociale mediagiganten als Facebook, Instagram en TikTok, is het nog steeds een aanzienlijk gebruikersbestand voor marketeers die solide marketingdoelen nastreven.
Steeds meer mensen bevinden zich online, terwijl hun mobiliteit in de echte wereld afneemt. Het is niet onredelijk om aan te nemen dat het gebruikersbestand van Twitter zal blijven groeien.
Twitter’s voorkeursmaatstaf voor het kwantificeren van zijn gebruikersbestand is “monetiseerbare dagelijkse actieve gebruikers” (mDAU). Volgens deze maatstaf is het aantal gebruikers op jaarbasis met 27% gestegen. Met 192 miljoen mDAU is dit een aanzienlijke toename; er komen meer mogelijkheden om te converseren, te socialiseren en aandacht te trekken.
De cijfers suggereren dat Twitter niet stilstaat en nieuwe gebruikers zal blijven aantrekken, hoewel niemand de hoop koestert dat zijn gebruikersbestand ooit dat van de bekendere sociale media-platforms zal bedreigen.
Evolutie van de content op Twitter
Er heeft een enorme verschuiving plaatsgevonden in de manier waarop gebruikers inhoud delen en ermee omgaan. Twitter meldt een toename van 62% op jaarbasis in videoweergaven en een toename van 72% in kijktijd. Gezien dit nieuws lijkt het erop dat Twitter de opkomst van video-inhoud volledig heeft omarmd.
Toen iedereen tijdens de pandemie thuis bleef, bespraken Twitter-gebruikers de sportevenementen die ze zo gemist hadden, evenals hun favoriete tv-programma’s en videogames. Er was een stortvloed aan tweets over videospelletjes en sport.
Twitter statistieken over geslacht
Bijna 7 van de 10 Twitter-gebruikers zijn mannen, volgens statistieken over de verdeling van het gebruikersbestand over mannen en vrouwen. Twitter spreekt dus vooral de mannelijke demografie aan, al zou dat kunnen veranderen.
Hoewel meer mannen Twitter gebruiken, blijkt uit onderzoek dat vrouwen er vaker met merken in gesprek gaan. Alle marketeers en beïnvloeders moeten met deze factoren rekening houden wanneer ze beslissen hoe ze inhoud ontwikkelen en hun publiek verkleinen.
Twitter Demografie
Een andere statistiek uit de verzameling Twitter analytics om in de gaten te houden is de leeftijdsgroepen die je in je publiekspool hebt. De meeste Twitter-gebruikers zijn tussen de 35 en 49 jaar, en 75% van alle gebruikers is tussen de 18 en 49 jaar, met minimale verschillen tussen de belangrijkste leeftijdsgroepen. Met andere woorden, Twitter blijft populair bij mensen van alle leeftijden, want zowel de oudere als de jongere generaties willen het discours ervaren. Over het geheel genomen impliceert dat dat Twitter positieve indicatoren heeft.
Marketingpotentieel van Elon Musk’s Twitter
Volgens een statistiek wordt Twitter door 82% van de B2B marketeers gebruikt als onderdeel van hun organische content marketing strategie, hetzelfde aantal als Facebook. Maar slechts 27% gebruikt Twitter-advertenties, en de meesten gebruiken ze af en toe. Dit suggereert veel onbenutte mogelijkheden voor marketeers in de B2B-ruimte, vooral gezien het potentieel voor advertentiebetrokkenheid. Twitter meldt bijvoorbeeld een stijging van 15% in click-through rate (CTR) voor carrousel advertenties op de web app in vergelijking met single-asset advertenties. In de mobiele app is deze toename in CTR nog hoger: 24%.
Is Twitter dood aan het gaan?
Het is duidelijk dat Elon Musk’s Twitter een belangrijke rol gaat spelen in onze sociale media omgeving vanwege zijn indrukwekkende gebruikersbestand, nieuwe vooruitzichten voor hen, en een wereld die niet stopt met delen. Meer individuen dan ooit zijn op zoek naar manieren om in contact te blijven, en velen van hen gebruiken wellicht Twitter. Dus, als je worstelt met de vraag “Is Twitter dood?” en je afvraagt of de beste dagen van Twitter voorbij zijn, dan is het misschien een goed idee om die gedachte voorlopig even op te schorten.
Leave a Comment