Volg deze goede rijgewoonten om je te helpen om zo veel mogelijk kilometers tussen de rembeurten te rijden. Uiteraard kan je ook gewoon nieuwe remschijven kopen, maar wij helpen je graag een handje om hierop te besparen!
1. Vooruit plannen
In plaats van vlak voor het stopbord, het stoplicht of een bocht op de rem te trappen, vertraag je ruim voor de stop. Dan doet de motor al een deel van het werk, waardoor de slijtage aan de remmen wordt verminderd. Til op de snelweg jouw voet van het gaspedaal zodra je de remlichten van het voertuig voor je ziet.
2. Gebruik in de bergen de juiste remmethode
Rijd in lagere versnellingen als je bergafwaarts of over de pas op een droog wegdek rijdt. We zullen je vertellen hoe. Zet je voertuig in de versnelling waarmee je met een veilige snelheid kunt rijden wanneer je de helling afrijdt. Trap vervolgens de remmen met tussenpozen en met lichte druk gedurende ongeveer vijf seconden in als de auto versnelt, zodat je de juiste snelheid blijft behouden. Net als in #1, laat je de motor een deel van het werk doen.
Opmerking: dit verhoogt slechts in geringe mate de slijtage van jouw motor. Bij normaal rijden verslijten de ‘voorkanten’ van de versnellingen en de transmissie. Bij dit soort remmen op de motor doet de ‘achterkant’ van de transmissie het werk. Je schakelt zelden de achterkant in, dus het is een goede wisselwerking tussen transmissie en remslijtage.
Door het afremmen op de motor te balanceren en pompend te remmen, laat je je remsysteem afkoelen. Door op een lange berg af te remmen, ontstaat er wrijving (waardoor de remkracht ontstaat die je nodig hebt). Het creëert ook warmte omdat jouw remblokken constant in contact staan met de rotor. Hoe langer de berg, hoe meer wrijving en warmte je genereert en hoe groter de slijtage van alle componenten van het remsysteem: de remblokken, de remschoenen, de vloeistof, de remklauwen, de rotoren of de trommels en de slangen.
Het is ook een veiligheidsprobleem: te veel warmte kan ook de remvloeistof verhitten, waardoor de werking van het rempedaal, precies wanneer je jouw remmen het meest nodig hebt, vermindert.
Gebruik deze techniek niet als je onder ijzige of gladde omstandigheden bergafwaarts rijdt. Begin zo langzaam mogelijk op de top van de berg en verdubbel de afstand, die je normaal gesproken tussen jou en de bestuurder voor je zou geven. Ervan uitgaande dat je een personenauto bestuurt (en geen grote vrachtwagen), laat je jouw auto dan in de normale versnelling staan en oefen je lichte, constante druk op het rempedaal uit om de juiste snelheid te behouden.
Hierdoor kan jouw antiblokkeersysteem (ABS-systeem) onmiddellijk in werking treden als je grip verliest. Wanneer je door terug te schakelen jouw motor gebruikt om te remmen, vertragen alleen de aandrijfbanden van de auto. (Jouw aandrijfbanden zijn de voorste banden bij een auto met een voorwielaandrijving, de achterbanden bij een achterwielaandrijving en alle banden als je een auto met vierwielaandrijving bestuurt). Als de aandrijfbanden grip verliezen en jouw auto begint te slippen, schakelt het ABS niet in en kun je de controle verliezen.
Als je in plaats daarvan de remmen gebruikt, is het ABS-systeem klaar voor gebruik. Het ABS-systeem behoudt de tractie door ervoor te zorgen dat alle vier de banden even snel vertragen wanneer je op de rem trapt. Je minimaliseert hierdoor het slippen en je kunt in de juiste richting sturen.
3. Volg de driesecondenregel
Kies een stilstaand object, zelfs met een auto voor je – een bord, een gebouw of een zijweg werken allemaal goed. Tel dan tot drie. Als je dat object passeert, voordat je bij drie bent, moet je achteruit gaan en meer ruimte overlaten.
Herinner je je rijlessen nog? Het ging allemaal om defensief rijden en op veilige volgafstand. Deze rijstijl is niet alleen het veiligst, het is het gemakkelijkst voor jouw remsysteem. File rijden stelt hoge eisen aan jouw remmen en verkort de levensduur van de remblokken. Je kunt de slijtage van jouw remmen verminderen door voldoende ruimte tussen jou en de voorligger te laten, zodat je minder vaak op de rem hoeft te trappen.
4. Spaar jouw remmen: rijd slim
Remblokken, remschoenen, trommels en remschijven hebben uiteindelijk allemaal onderhoud nodig vanwege de normale slijtage. Kromme remschijven komen namelijk best vaak voor. Zorg ervoor dat je de richtlijnen van jouw gebruikershandleiding volgt. Als je denkt dat er iets mis met je remmen is of als één van de remindicatoren op je dashboard brandt, wacht dan niet om jouw remmen te laten controleren.
Leave a Comment