Wellicht denkt u voor de komende maanden aan een lekker bezoek aan Londen. Heerlijke stad, een paar dagen er helemaal tussenuit. Dan ‘struikelt’ u haast over de bekende tijdloze, bolvormige, bijna altijd in het zwart gespoten en enorm ruime Londense taxi’s. De gehele taxiwereld buiten het Verenigd Koninkrijk kijkt met enige afgunst naar deze schier onverslijtbare auto’s en de iconische uitstraling die deze taxi’s, oorspronkelijk nog de Austin FX4, wereldwijd bezitten. Maar grote kans dat als u straks daar een taxi ‘pakt’ de rij-ervaring helemaal anders is!
De wereld verandert razendsnel. De Britse industrie zag vijftien jaar geleden geen kans om unieke automerken als Bentley en Rolls-Royce binnen de deur te houden (nu Duits eigendom). MG en Rover gingen in Chinese handen over. En de fabrikant van de beroemde Londense taxi, Carbodies Ltd. in Coventry, verkocht zijn inmiddels in LTC (London Taxi Company) omgedoopte bedrijf aan het in Shanghai gevestigde Geely Automotive, dat ook eigenaar is van Volvo Cars.
Geely Automotive bouwde na de overname een splinternieuwe fabriek in Shanghai voor de productie van ‘Londense taxi’s’. Maar inmiddels werken er ook duizend mensen voor LTC in een nieuwe fabriek in Anstry vlakbij Coventry. Daar rollen nu de eerste elektrische taxi’s ter wereld van de band, al heeft deze in alle eerlijkheid ook nog een range extender om een bruikbare actieradius te realiseren. Voor de technische componenten maakt Geely nu nog gebruik van Volvo-onderdelen. Maar het concern heeft uiteindelijk de ambitie om een geheel nieuw platform te ontwikkelen dat uitsluitend is bedoeld voor die elektrische taxi.
De fabriek in Anstry heeft een productiecapaciteit van 20.000 auto’s per jaar. Dat lijkt heel wat, maar TLC-Geely heeft grote plannen voor een wereldwijde afzet van de nieuwe, elektrische TX5 waar nog steeds het wereldberoemde, iconische van de London Taxi Cab als het ware vanaf spat.
Dus wie weet kunt u binnenkort ook in ons land een stuk milieuvriendelijker dan nu in zo’n London Cab worden vervoerd!
Dick Schornagel
Leave a Comment