Dit is de tijd van het jaar dat mensen gaan nadenken over hoe zij richting aan hun carrière kunnen geven. Voor sommigen is er misschien een volgende stap binnen een bedrijf om te overwegen, maar voor veel anderen staat het idee om zelf een bedrijf te starten als een paal boven water. Het nieuwe jaar is natuurlijk ook een tijd om jouw hypothetische onderneming te overwegen en deze te testen om te bekijken of dit een levensvatbare onderneming is.

Sommige mensen bundelen de talenten, die zijn verzameld tijdens hun carrière, om een nichebedrijf te starten, terwijl anderen gewoon de ondernemersgeest hebben om alles te proberen. Wat we wel zeker weten, is dat geen enkel nieuw bedrijf zonder een gestructureerd en robuust marketingplan van de grond komt en de vijf tips in dit artikel zullen ervoor zorgen dat jouw bedrijf goed begint. En als je nog meer tips nodig hebt over dit onderwerp, dan is Kennisdomein de ideale site hiervoor. Bij Kennisdomein lees je namelijk hele interessante artikelen over tal van onderwerpen. Geschreven door professionals uit het veld, vanuit de passie om te delen met iedereen die zijn kennis wil verrijken.

Tip 1: niet plannen laat een onderneming mislukken

plan-planning

Zoals hierboven al is gezegd, moet jij jouw aanpak op jouw ideale klant afstemmen. ‘Op wie wil jij je gaan richten?’ is een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen, terwijl ze zich eigenlijk beter zouden kunnen concentreren op vragen als:

  • Welke uitdagingen of problemen van klanten lost mijn dienst/product op?
  • Hoe verbeteren ze het leven van mensen?
  • Welke voordelen hebben ze boven anderen? Voegen ze waarde toe?

Met deze vragen in gedachten kun je een duidelijker beeld van jouw doelgroep krijgen en jouw echte klant aanscherpen. Vervolgens is het tijd om ervoor te zorgen dat je ze van binnen en van buiten kent. Het doen van wat onderzoek en het analyseren van de markt zullen je helpen om een profiel van jouw klant op te kunnen stellen, zodat je ervoor kunt zorgen dat met hen in gedachten zowel de content als de toekomstige producten worden gemaakt.

Het is eigenlijk net zo belangrijk dat jij jouw concurrenten volledig begrijpt. Een strategische benadering van de concurrentieanalyse is essentieel.

Op de sterke punten van jouw concurrenten kun je voortbouwen. Hun zwakke punten zijn jouw kans om te laten zien hoe jij een beter vooruitzicht voor jouw potentiële klant kunt bieden. Lukt dat op de social media? Hebben ze content van hoge kwaliteit waar mensen zich mee bezighouden? Waar ze ontbreken, ligt een kans voor jou om jouw strategie in die richting te informeren.

Al deze analyses kunnen onderdeel van jouw strategie en uitvoeringsplan worden.

Tip 2: bouw jouw eigen website

website-laptop

Het grote aantal tools voor het bouwen van websites, de ondersteuning en de begeleiding betekent dat startende bedrijven niet veel in hun eerste website hoeven te investeren. Ja, het is jouw etalage en jouw kans om op te vallen, maar met de kwaliteit van de tools op de markt kun jij eenvoudig een effectieve website laten maken.

Alle websites veranderen voortdurend, dus verwacht ook geen perfectie. Als je een website hebt, zal je dat al een enorme voorsprong geven.

Als het gaat om het ontwerpen van jouw website is het belangrijk om flexibel te zijn. Jouw oorspronkelijke visie is misschien niet wat je uiteindelijk creëert. Het belangrijkste idee is om een basis voor jouw merk te hebben waarin duidelijk staat wat je doet en op wie jij je richt. Met zoveel ideeën over welke richting jij jouw bedrijf wilt gaan sturen moet je, als het gaat om jouw website, ruimdenkend zijn.

Er zijn enkele vaste regels waarmee je bij het ontwerpen van jouw website rekening moet houden. Elementen zoals SEO en branding moeten gedurende het hele ontwerp– en creatieproces van de content centraal blijven staan.

Tip 3: e-mailmarketing: stel jouw lijst samen

E-mailmarketing is van elk marketingplan een cruciaal onderdeel en het zal ook niet snel verdwijnen. Het is één van drie beste activiteiten die marketeers gebruiken voor het genereren van vraag en bewustzijn en het is zeer onwaarschijnlijk dat dit zal veranderen. Het opbouwen van jouw lijst lijkt misschien een moeilijke taak, vooral als je vanaf nul begint, maar er zijn manieren om mensen geïnteresseerd te krijgen.

Tip 4: netwerken en partnerschappen: het geheel is meer dan de som van de delen

business-training

Naast het bundelen van jouw eigen talenten, is er niets mis met het delen van de talenten van anderen. Jouw netwerk en connecties uit jouw carrière of beroepsleven kunnen perfect gepositioneerd zijn om jouw te helpen bij het zakendoen.

Bovendien kunnen ze mogelijk inzicht en begeleiding bieden op een manier die je je nooit had kunnen voorstellen. Het kan zijn dat er complementaire elementen zijn, die enige samenwerking mogelijk maken. Partnerschappen mogen echter alleen dienen om jouw bedrijf een boost te geven.

Netwerken lijkt misschien wat ouderwets, maar het werkt nog steeds en het kan enorm effectief zijn. Door mensen in de juiste omgeving persoonlijk te benaderen, verkeer je in de beste positie om jouw bedrijf te verkopen en te promoten. Het ijs breken met een paar belangrijke contacten online kan helpen bij het bijwonen van evenementen en relaties worden alleen maar sterker wanneer ze in de echte wereld en online zijn ontwikkeld.

De groei van de social media betekent dat je jezelf kunt voorbereiden op conferenties, beurzen en evenementen, potentiële leads opwarmt en bijeenkomsten organiseert om structuur aan jouw aanwezigheid te geven.

Tip 5: social media— je zult misschien verrast zijn

Wil je een webshop laten maken? Dan spreekt het tegenwoordig ook voor zich om aanwezig te zijn op de sociale media als back-up voor de webshop en andere zakelijke activiteiten. Social media is belangrijk om jouw publiek te bereiken en merk te positioneren.

Social media is in de 21e eeuw ook één van de toonaangevende platforms voor klantenservice en je kunt het gebruiken om verdere niche-marketingstrategieën, zoals bijvoorbeeld influencer marketing, te ontwikkelen. Social media kan ook rechtstreeks voor de content- en kennisstrategie strategie van jouw bedrijf worden gebruikt, omdat jij jouw content gemakkelijk kunt delen en jezelf kunt neerzetten als een expert op jouw vakgebied, waarde toevoegt en echt nuttige kennis met de gemeenschap en met jouw volgers kunt delen.

Leave a Comment