Veel van onze lezers/volgers houden echt van klassieke muziek (dat past ook bij Classylife) en zij zullen zeker geïnteresseerd zijn in een kortgeleden gestarte streamingdienst specifiek voor klassieke muziek, gericht op de Nederlandse markt. Samen met diverse partners uit de muziekwereld biedt dit MeloMe (www.melome.nl) een digitaal platform waarin alle aspecten van de klassieke muziek samenkomen.
Net als bij andere streamingdiensten is de muziek op een simpele manier af te spelen. Maar dit digitale platform biedt naast muziek in cd-kwaliteit ook video’s, nieuws, achtergrondinformatie en tips voor concerten. MeloMe heeft bovendien een uitgebreide en speciaal voor klassieke muziek ingerichte zoekmachine en een redactie die zorgt voor actuele informatie en tips. MeloMe is specifiek bedoeld voor liefhebbers van klassieke muziek. Met een abonnement hebben zij voor € 17,99 per maand toegang tot een gevarieerde verzameling klassieke muziek van honderden kleine en grote klassieke muzieklabels. Nu al met meer dan 40.000 albums, oplopend tot 100.000 albums volgend jaar.
Streaming en klassiek in de lift
De omzet van muziekstreamingdiensten stijgt jaarlijks met 20,7%, zo blijkt uit het rapport Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021 van PwC. En juist de doelgroep voor een streamingdienst alleen voor klassieke muziek wordt groter. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, het Sociaal en Cultureel Planbureau en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, kiezen muziekliefhebbers steeds vaker voor de toegang tot een oneindig aanbod van muziek dan voor een eigen beperkte collectie. Dat geldt ook voor de groeiende groep 50-plussers, de voornaamste doelgroep voor klassieke muziek. Op het moment bezoeken meer dan 1,5 miljoen van hen klassieke muziekconcerten. Cijfers tonen aan dat een kwart van de bevolking enigszins geïnteresseerd is in klassieke muziek, 15% tamelijk en 8% is zeer geïnteresseerd. Los van de groei in streaming, is er tegenwoordig meer aandacht voor klassieke muziek die in allerlei nieuwe vormen wordt aangeboden. MeloMe past in deze trend om klassieke muziek laagdrempelig te maken voor iedereen, van beginner tot doorgewinterde liefhebber.
Partners
Initiatiefnemer Anne de Jong: “Wij willen de liefhebber een breed spectrum aan klassieke muziek bieden. Vandaar dat wij samenwerking zochten met grote spelers uit de wereld van de klassieke muziek. Belangrijke orkesten als het Residentie Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest doen mee. Op die manier komen we tegemoet aan de wensen van alle partijen: liefhebbers, musici en labels. Wij willen dé portal zijn voor klassieke muziek in Nederland. Een abonnement nemen via een partner van MeloMe kan ook. Dan is de prijs € 14,99 per maand of € 149,99 per jaar. Met Classic FM en De Concertzender slaat MeloMe de handen ineen om het aanbod te verrijken en de luisterervaring te vergroten. Samen brengen zij een enorme expertise in die garant staat voor een excellent en uniek, nieuw platform.”
Financiële impuls voor de sector klassiek
Gebruikers van MeloMe geven de klassieke muzieksector een stevige financiële impuls. Met 34.500 gebruikers zorgt MeloMe binnen vier jaar voor een verviervoudiging van de digitale omzet van klassieke muziek in Nederland. Dat betekent dat het aandeel klassiek binnen streaming groeit, wat ten goede komt aan de rechthebbenden. MeloMe stort bovendien 5% van de opbrengst in een fonds voor muziekeducatie en talentontwikkeling. Mooie nieuwe activiteit!
Leave a Comment