Mobiliteit

Classy autonieuws uit Parijs

In Parijs kunt u tot en met 16 oktober de Mondial de l’Automobile bezoeken. Een aantal fabrikanten besloot deze belangrijke tentoonstelling over te slaan, maar er ondanks dat een overweldigende hoeveelheid nieuws. Het heeft geen zin om hier tot in detail alles te tonen, daarvoor kunt u veel beter terecht op www.autoweek.nl of www.autovandaag.nl. Maar een paar nieuwtjes zullen u interesseren. Wij zetten een en ander op een rij. >>

Karma Revero de eerste van een bijzonder nieuw automerk

Inn een art gallery in Laguna Beach werd de Karma Revero onthuld. Als de auto u bekend voorkomt, dan klopt dat. De eerste generatie van dit model kwam in 2010/2011 op de wereld als Fisker Karma. Fisker ging failliet, de restanten werden overgenomen door het Chinese Wanxiang dat Karma Automotive oprichtte, nuchtere topmensen inhuurde en hen één opdracht meegaf: zet een nieuw merk neer van erg mooie, erg goede auto’s met hybride en elektrische aandrijving. Gestart werd met een tweede, ingrijpend verbeterde generatie van de Karma die in kleine aantallen gebouwd zal worden. Vooralsnog niet in Europa te koop maar interessant genoeg om aandacht te krijgen.>>

Land Rover Discovery

Sommige merken passen helemaal bij ClassyLife. Producten van Land Rover horen daartoe. Met dien verstande dat de grote Range Rover modellen een tikje te veel blingbling en ‘nieuw geld’ worden en de klassieke Discovery eigen te zwaar is om voor ons nog helemaal fatsoenlijk te zijn. Plus nog een nadeel: de grote dieselmotoren die worden toegepast, worden qua emissie discutabeler. Maar… in dit alles komt verandering, en dat is mooi, want wij koesteren mooie herinneringen aan de eerste Discovery generaties. Land Rover toont vandaag een eerste foto van de nieuwe Discovery, die eind deze maand op de autotentoonstelling van Parijs zijn wereldpremière beleeft. Wij schatten zo in dat deze prijzig blijft maar wel een stuk lichter, zuiniger en schoner zal zijn en een nog betere mix zal bieden van ‘on road’ en ‘off road’ kwaliteiten.>>

ClassyDriving: Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic

Wellicht denkt u bij het zien van deze Toyota Prius ‘wat doet die auto nou bij ClassyLife, dat past toch helemaal niet?’ Hoe graag wij u, lezers, doorgaans ook gelijk geven, in dit geval zit u ernaast. Wij besteden hier zowel aandacht aan leuke, mooie en bijzondere producten als aan duurzaamheid. Bovendien vertellen wij u graag over auto’s die mogelijk voor u interessant zijn. Wie wat conservatief denkt en erg aan status hecht, zal voor de nieuwe Toyota Prius wellicht niet warm lopen. Maar wij concluderen dat het een indrukwekkende, verrassend prettige auto is. Zeker, het uiterlijk vraagt enige gewenning, al zijn er ook mensen die het spontaan prachtig vinden. Het sluit in elk geval goed aan bij de avantgardistische opzet van de auto. Maar de Prius rijdt erg goed, biedt veel comfort en verwennerij en is super zuinig: wij reden er probleemloos en zeker niet traag 1 op 25 mee. Hij lijkt geconstrueerd voor de eeuwigheid en is veel beter dan zijn imago. Vandaar dat de Prius hier een plaats kreeg, een verdiende plaats. Leest u vooral verder.>>

ClassyDriving: Infiniti Q30 1.6t DCT Premium Tech

Onze vorige ClassyDriving testauto was, zo zal u zich herinneren, de Mercedes-Benz SLC 180. Je zou het niet zeggen, maar de auto die u hier ziet, de Infiniti Q30, is daarvan rechtstreeks familie en deelt veel van de techniek. Onderhuids is de Q30 namelijk voor meer dan 90% een Mercedes-Benz GLA, de SUV-versie van de Mercedes-Benz A-Klasse. En in deze uitvoering heeft hij zelfs dezelfde motor als de 156 pk sterke 1.6 krachtbron in ‘onze’ SLC 180. Onderstel, bodemsectie, vrijwel alle elektronica, dashboard enzovoorts zijn identiek met die van de Mercedes GLA. En eerlijk gezegd rijdt de Q30 ook als een Mercedes. Hij heeft alleen een flink lagere prijs en is, zeker momenteel, nog wat exclusiever. Zijn combinatie van kwaliteiten en prijs maakt het tot een auto die meer succes verdient en die ook voor menig ClassyLife-lezer het overwegen waard is. Mocht u nu onderaan deze pagina de banner van Infiniti zien en denken dat wij voor onze test of voor die banner betaald zijn, dan heeft u het verkeerd. Onze tests worden nooit betaald en de banner hebben wij cadeau gegeven, omdat we de durf van de distributeur van dit merk waarderen en op onze manier willen belonen. Vandaar!>>

Kickstart voor Hyundai Ioniq Hybrid

Oppervlakkig beschouwd is de auto die u hier ziet er niet één waarvan de polsslag spontaan omhoog gaat. Toch creëert hij sensatie. De nieuwe Hyundai Ioniq Hybrid verschijnt in september bij de dealers in het land en heeft dit jaar namelijk een prijs vanaf € 21.995,-. Dan is hij bepaald niet kaal uitgerust. Wilt u ‘m met werkelijk alle ‘toeters en bellen’, dan kost de meest complete Forst Edition-uitvoering € 27.995,-. Inclusief zestraps automaat, de combinatie van een 105 pk sterke benzinemotor met een 43,5 pk elektromotor en voor de zakelijk rijders een bijtelling van 21%. Dat is zeldzaam scherp. Dus gaat u deze Ioniq de komende tijd veel tegenkomen. Het kan op het gebied van hybride-rijden beslist dè game-changer worden. Bovendien gaat Hyundai als eerste merk ter wereld de auto ook leveren met volledig elektrische aandrijving met 120 pk en een theoretische actieradius van 280 km (verschijnt in oktober, prijs ca 35 K) en als plug-in hybride die ca 50 km puur elektrisch kan afleggen.>>

ClassyDriving: Mercedes-Benz SLC 180

Toen de altijd attente PR-manager van Mercedes-Benz Nederland, Lydia Altena, ons voorstelde om eens met hun nieuwe SLC 180 te gaan rijden, aarzelden wij even. De compacte Mercedes cabriolet heeft een wat soft imago en wij vroegen ons af of deze auto bij ClassyLife zou passen. ‘Doe het nou maar’ zei Lydia vol zelfvertrouwen. Zie hier dus onze metgezel voor een paar dagen, die kwam, zag en overwon. Deze kleine Benz, die met een druk op een knop van een coupe in een cabriolet verandert, kost zoals u hem hier ziet goed zestigduizend euro. Dat is natuurlijk een stevig bedrag voor een auto waarin je alleen bagage voor een lang weekend kunt meenemen, die met 156 pk aan boord niet de stenen uit de straat accelereert en waarvan de aanschaf niet altijd goed begrepen zal worden. Een SLC is niet dè auto voor macho mannen met te veel zichtbaar borsthaar, maar hij verstaat de kunst om ook echte autoliefhebbers te boeien en om je steeds te verleiden nog wat extra kilometers aan de geplande rit toe te voegen. Gewoon, omdat hij lekker rijdt, serieus rijplezier biedt en je dezelfde sensatie als een maatpak of een erg mooi horloge geeft: jij ervaart de kwaliteit en het gebruiksplezier die anderen ontgaat.>>

ClassyDriving: Jaguar F-Pace 2.0D Portfolio AWD

Wie een nieuwe auto zoekt, kiest steeds vaker voor een SUV, een wat hogere ‘terreinwagen’. In bijvoorbeeld Laren, Bergen en Amsterdam-Zuid struikel je er haast over. Vaak zijn het dan Range Rovers, BMW’s X5 en Porsche’s Cayenne met bezonnebrilde blondines achter het stuur. Maar ook meer en meer ouderen willen graag zo’n Sport Utility Vehicle rijden, doorgaans vooral omdat de instap lekker hoog is. Nu vindt menigeen, zeker mensen met smaak en stijl, de meeste van die SUV’s veel te opzichtig. Te groot, te blingbling, te opzichtig. Feit is dat ze inderdaad vaak ostentatief rijkdom uitstralen. Bij het ophalen van ‘onze’ F-Pace waren wij dus een tikje benauwd dat het een auto met grote zwarte wielen, donkere ruiten en een knalkleur zou zijn. Want ook het vroeger zo ingetogen en stijlvolle Jaguar levert tegenwoordig auto’s in die uitvoering. Klanten vragen ernaar. Maar ‘onze’ F-Pace bleek een keurig donkerblauw metallic uitvoering met grijze velgen, chroom langs de ruiten en gewoon getint glas. Dat maakt zo’n forse, hoge auto een stuk minder intimiderend en ook stijlvoller. Een heerlijkheid met wat kanttekeningen. >>

ClassyDriving: grensverleggende Mercedes-Benz E 200

Voordat wij de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse bij Mercedes-Benz Nederland ophaalden, werd ons gevraagd een uur uit te trekken voor een uitleg over de auto. Die uitleg kregen wij aan de hand van een kleine gids ‘Intelligent Drive next Level’. Dat zegt al veel. Deze nieuwe E-Klasse is waarschijnlijk de meest indrukwekkende nieuwe auto die wij het laatste jaar reden en hoewel de auto die u hier ziet 77 mille kost en dat ontzettend veel geld is, is hij dat zeker waard. Lees waarom! >>

Toyota zet groots in op waterstof voor auto-aandrijving

Toyota-importeur Louwman & Parqui organiseerde in het prachtige Louwman Museum in Den Haag een informatieve bijeenkomst rond het thema ‘Towards Zero Emission’. Toyota maakt al jaren veel werk van het terugdringen van het verbruik en de emissie van haar auto’s (Toyota en Lexus modellen) en koos daarvoor hybridetechniek: de combinatie van een zuinige benzinemotor met een elektromotor en een batterij die bij het rijden en remmen wordt opgeladen. De Toyota Prius werd hiermee trendsetter en inmiddels heeft de fabrikant wereldwijd al meer dan 9 miljoen hybrideauto’s verkocht. Inmiddels wordt er ook volop ingezet op waterstof en het eerste door waterstof aangedreven model is nu leverbaar.>>