Koen Marichal (©Marco Mertens)
Mijn zoon kwam thuis van ‘Super Mario Bros’ en ik vroeg hem hoe de film geweest was. Super Mario is voor zijn generatie een icoon, diens avonturen in de Mushroom Kingdom een durende bron van zorgeloos plezier. ‘Bwa,’ zei hij. ‘Meer money grabbing dan love letters’, antwoordde hij. Typeert het onze jeugd? Of is het omdat hij gameliefhebber en computerwetenschapper is? Hij onderscheidt in ieder geval haarfijn wat ‘echt, oprecht’ en ‘fake, instrumenteel’ is. Hij doet het ook met de mensen waarmee hij werkt en de ‘leidinggevenden’ rondom hem en de moraal voor die laatste is: ‘money grabbing is nodig, maar enkel love letters brengen mij in beweging’.
De wereld van het werk digitaliseert, specialiseert, modulariseert. Medewerkers zijn professionals geworden die navigeren in een geheel van samenwerkingsverbanden waarin ze een specifieke rol opnemen. De agenda van die professionals vult zich schijnbaar vanzelf met een stroom van …
Leave a Comment