Deze week zijn de persdagen voor en is er de opening van de belangrijke voorjaars autotentoonstelling van Genève, de enige Europese autoshow waar alle merken aanwezig zijn en dan ook echt nieuws presenteren. Heel wat autoliefhebbers boeken dan een dagretourtje Schiphol-Genève om al het fraais te zien. Er is teveel nieuws om hier allemaal te noemen. Wij weten inmiddels dat de Peugeot 3008 is verkozen topt Auto van het Jaar 2017 en dat er een immense hoeveelheid nieuws is. Voor het complete overzicht verwijzen wij u graag naar de collega’s van www.autoweek.nl en www.autovisie.nl. Enkele nieuwe modellen laten wij u hier even zien.
Range Rover Velar
Allereerst de Range Rover Velar, het nieuwe model tussen de Evogue en de ‘Sport’ in. Met de naam wordt teruggegrepen op wat er op de motorkap van de allereerste Range Rover prototypes stond, om fotografen te misleiden. De nieuwe Velar is een lage SUV die de designers van Duitse merken met enigszins vergelijkbare modellen het schaamrood op de kaken moet jaren. Want de Velar is niet lomp en opzichtig, maar erg elegant. Wij vinden dit vierde Range Rover model in elk geval stijlvol en zeer geslaagd. De auto wordt in de zomer leverbaar met keus uit zes motoren: vanaf een 2.0 liter Ingenium diesel met 132 kW (180 pk) tot een supercharged 3.0 liter V6 benzinemotor met 279 kW (380 pk). De uitrusting omvat veiligheidssystemen als Full Matrix-Laser LED koplampen, Autonomous Emergency Braking met voetgangersdetectie, Reverse Traffic Detection en Driver Condition Monitoring. Er is een nieuw multimedia systeem met twee tien inch schermen voor ontwikkeld, hij mag aanhangers tot 2.500 kilogram trekken en in het eerste modeljaar is er een exclusieve First Edition leverbaar, met speciale kleuren en uitrusting. De auto is al te bestellen, vanaf € 73.800,- (diesel) of € 75.000,– (benzine).
Porsche Panamera Sport Turismo
Porsche had gelukkig de laatste Panamera al mooier gemaakt dan het eerste, wat lompe model. Nu presenteert het de Panamera Sport Turismo, een ‘shooting brake’ met grote achterklep en 4+1 stoelconcept. Dat maakt deze Sport Turismo veelzijdig en flexibel en daardoor ook geschikt voor dagelijks gebruik. Bij de marktintroductie in oktober is de Sport Turismo er als Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel en Panamera 4 E-Hybrid. Met 404 kW/550 pk is de Panamera Turbo Sport Turismo de krachtigste versie. Alle versies hebben standaard het Porsche Traction Management (PTM), het actieve vierwielaandrijvingssysteem met elektronisch aangestuurde, meervoudige-plaatkoppeling. Vanaf de S-modellen is ook adaptieve luchtvering met driekamer-technologie standaard. Het leveringsprogramma start bij de Porsche Panamera 4 Sport Turismo (243 kW/330 pk) vanaf € 120.100,-. Wij zouden gaan voor de 600 euro duurdere E-Hybrid Sport Turismo (340 kW/462 pk) € 120.700,-!
DS 7 Crossback
De luxe-divisie van Citroën introduceert met de DS 7 na de DS 3, DS 4 en DS 5 haar eerste echt eigen model. Het is een cross-over in de prijscategorie vanaf zo’n 50.000 euro, met nadrukkelijk ‘premium’ ambities. Om de strijd daar aan te gaan, heeft de Nederlandse ontwerper Ivo Groen de auto veel opvallende details met een forse hoeveelheid chroom meegegeven. Het belang van de auto is groot, want de DS 7′ moet laten zien waar het nog jonge merk in de nabije toekomst naar toe wil. Het interieur toont fraai en hoogwaardig, met op bijzondere wijze gestikt leer en twee grote schermen. De auto beschikt over adaptieve ledkoplampen, vermoeidheidsherkenning en een nachtzichtassistent. Ook automatisch inparkeren behoort tot de mogelijkheden. Dankzij adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent biedt de DS 7 ook op hogere snelheden enige autonome functies. Nog een noviteit is DS Active Scan Suspension, waarbij een camera in samenwerking met sensoren bij de wielen veranderingen in het wegdek registreert. De auto kan daar vervolgens op anticiperen door de stuurhoek nipt te veranderen, remingrepen uit te voeren of de vering of demping aan te passen, wat het comfort ten goede zou komen. Het motorenprogramma start bij een 130 pk PureTech driecilinder. Meest veelbelovend is de versie die in 2019 komt, de E-Tense plug-in hybride waarin een 200 pk sterke benzinemotor gecombineerd word met twee elektromotoren van elk 109 pk en met vierwielaandrijving. Het 13 kWh grote accupakket zorgt in theorie voor een elektrisch bereik van 60 km. De gewone DS 7 is er overigens pas in het voorjaar van 2018. Nog even wachten dus.
Alpine A110
De ouderen onder u, en de echte autoliefhebbers, herinneren zich ongetwijfeld de Alpine Renault A110 uit de jaren ’70, die o.a. veel fameuze rallyes wonnen. Alpine werd de laatste jaren een eigen merk en in Genève is na talloze prototypes eindelijk het productiemodel te zien. De auto gaat A110 heten, net als zijn befaamde voorganger. Er is nog maar weinig informatie, maar we weten in elk geval dat deze lichtgewicht sportwagen een viercilinder turbomotor krijgt. Leuke machine!
Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet
Mercedes onthulde zojuist de laatste versie in het inmiddels forse E-Klasse modelprogramma, de Cabriolet. Uiterlijk zijn er veel overeenkomsten met de al eerder onthulde Coupé. Op het stoffen dak na, dat besteld kan worden in donkerblauw, donkerbruin, donkerrood en zwart. Het dak kan geopend en gesloten worden tot 50 km/h. De net geen 4,83 meter lange Cabriolet is iets groter dan zijn voorganger en staat op hetzelfde platform als de sedan en stationwagon. De basismotor zal een 184 pk sterke 2,0-liter benzinemotor zijn, en vervolgens zijn er dan nog krachtiger benzine- en dieselmotoren leverbaar. Schakelen gaat standaard automatisch, met de 9G-Tronic-automaat.
Leave a Comment