Bij het kiezen van een helm op bijvoorbeeld Motorkledingstore komt meer bij kijken dan alleen het berekenen van de omtrek van je hoofd en het kiezen van je favoriete kleur. Je moet een helm kopen, die je hoofd ook echt zal beschermen in het geval van een ongeval.
1. Kies de stijl van de helm
Motorrijders hadden als het gaat om motorhelmen nog nooit zoveel keuze. Hoewel het fantastisch is om al deze opties te hebben, kan het ook overweldigend zijn om zo de perfecte helm te kunnen vinden. Waar moet je beginnen? In grote lijnen zijn er vijf basistypen helmen die je moet kennen voordat je een beslissing kunt nemen.
De integraalhelm
De integraalhelm omsluit het hele hoofd van de gebruiker en is daardoor veiliger dan de open helm. Een klep die voor het gezicht komt, beschermt de neus en de ogen van de bestuurder en een verlenging van de schaal, ook wel de kinbalk genaamd, bedekt de onderkant van het gezicht van de bestuurder. Integraalhelmen laten het minste lucht in de helm binnen, maar bieden je wel de beste bescherming bij vallen en tegen het weer.
De open helmen zorgen voor wind op het gezicht
De open helm kan het lekkerst zitten, omdat het grootste gedeelte van het gezicht vrij is maar het biedt ook de minste bescherming. Bij een open helm waait er wind op het gezicht omdat de schaal van de helm de kin of het gezicht van de bestuurder niet bedekt. Daarom heet dit model ook een open helm. Een open helm kan ook een ‘halve’ helm zijn, die net de bovenkant van je schedel bedekt of een ‘driekwart’ helm, die alles behalve het gezicht bedekt.
De modulaire helm ziet eruit als een geheel, maar toch zijn er delen die open kunnen
Modulaire helmen zijn een variant op de integraalhelmen. Deze helmen gebruiken een scharnierend mechanisme om de kinbalk en de klep opzij te kunnen klappen wanneer de bestuurder de ontgrendeling aanraakt, waardoor de integraalhelm onmiddellijk verandert in een open gezichtshelm. Aan deze modulariteit dankt de helm ook zijn naam. Modulaire helmen laten rijders profiteren van de voordelen van zowel open helmen als de integraalhelmen. Op het parcour wil je een volledige gezichtsbescherming maar op de weg wil je tijdens bijvoorbeeld het lunchen bij een rustplaats ook het gemak van een open gezicht. (Merk op dat het bij modulaire helmen het niet de bedoeling is om met een open klep te rijden) De modulaire helmen worden elk jaar mooier. Deze helmen zijn vooral populair onder forensen en mensen die regelmatig naar de baan gaan.
ADV-helmen combineren elementen van straat- en crosshelmen en dit hybride ontwerp zorgt voor een veelzijdige helm
Als je zowel op de weg als off-road ritten maakt, overweeg dan om een ADV- of avontuurhelm aan te schaffen. ADV-rijders zijn soms op straat en soms op het parcours te vinden, dus hun helmen combineren functies voor beide disciplines. Op straat biedt een ADV-helm een klep die het gezicht beschermt en voldoet hij ook aan de wettelijke vereisten. Voor het rijden op het parcour bieden ze een solide bescherming, veel ventilatie en compatibiliteit voor een veiligheidsbril.
De crosshelm is een zeer gespecialiseerd stuk uitrusting voor zwaar gebruik
En dan is er uiteindelijk nog de crosshelm, die exclusief is gemaakt voor het off-road rijden of het crossen op de baan. Het is belangrijk om te weten dat deze helmen geen classificatie van DOT (Department of Transportation) vereisen en daarom mag er niet mee op de normale weg (straat) worden gereden. Crosshelmen laten veel lucht door en laten de ogen van de bestuurder vrij. Ze moeten in combinatie met een bril worden gedragen. (Brillen worden bijna altijd apart verkocht.) Ze zijn uitzonderlijk licht, hoewel ze dan moeten beknibbelen op de klep en het comfort om dat mogelijk te maken. Een crosshelm is ontworpen voor off-road rijden, dus als je op straat gaat rijden, is het raadzaam om voor een andere soort helm te kiezen.
2. Bepaal de vorm en de grootte van je hoofd
Hopelijk kun je een helm vinden, die goed bij je past. Nu je weet wat je zoekt, is het tijd om de vorm van je hoofd te bepalen. Mensen hebben over het algemeen een van de drie soorten vormen van het hoofd die er zijn: lang ovaal, middelmatig ovaal en rond ovaal. Vraag een vriend om van bovenaf een foto van je hoofd te maken om er zo achter te komen welke vorm jouw hoofd heeft. Maak je haar zoveel mogelijk plat, omdat het de vorm van je hoofd kan verdoezelen. Als je naar de afbeelding kijkt, zul je merken dat je hoofd lang ovaal, middelmatig ovaal en rond ovaal is. In de Verenigde Staten is middelmatig ovaal het meest gebruikelijk, maar controleer dit voordat je verder gaat met bestellen.
3. Zet de helm op
Dus je weet nu welke stijl voor je helm je leuk vindt en je hebt de afmetingen en de vorm van je hoofd bekeken. Dat zou je zoekopdracht moeten beperken tot een aantal helmen die goed bij je passen. Dan is het nu tijd om te gaan bestellen! Wanneer de helm wordt bezorgd, zet je hem op en moet je het riempje bij de kin op maat aantrekken en kijken of de klep goed functioneert. Het kan even onprettig aanvoelen om de helm op te zetten. Mogelijk moet je ook het stuk bij de oren verstellen. Dat is volkomen normaal, net zoals het rechttrekken van je sok na het aantrekken van een schoen. Als de helm eenmaal op je hoofd zit, moet het aanpassen beginnen.
4. Controleer of de helm de juiste pasvorm heeft
Hoe moet het voelen met de helm op? Elk ernstig ongemak betekent dat je een andere helm moet proberen. Als je na het volgen van de bovenstaande stappen merkt dat je een helm hebt die niet optimaal past, kun je de maat en de vorm opnieuw controleren. Je zou, als je nauwkeurig hebt gemeten, aardig in de buurt moeten zitten en als je de maattabel hebt gecontroleerd en aandacht hebt besteed aan de productbeschrijving/video, kom je waarschijnlijk wel bij het juiste model uit.
5. Draag de helm ongeveer een half uur
Laat de helm vijftien tot dertig minuten op. Ga zitten, kijk misschien naar je favoriete tv-programma en ervaar hoe de helm aanvoelt. Je moet vooral op de drukpunten letten. Als de helm een beetje strak zit, is dat niet erg maar als je het gevoel hebt dat je de helm af moet doen om de pijn te stoppen past de helm niet goed. Een gevoel van ongemak komt het meest voor op twee plaatsen: direct op het voorhoofd of net boven de tempels. Als je, nadat je de helm hebt afgezet, een grote rode lijn over je voorhoofd hebt, probeer dan een ander model. Die helm is dan misschien niet ovaal genoeg voor de vorm van je hoofd. Als je voelt dat de helm op je slapen drukt, is hij niet rond genoeg voor jouw gezicht. Houd er rekening mee dat je de helm echt een half uur moet dragen. Als je eenmaal met de helm de winkel verlaat, kan hij niet meer worden teruggebracht!
6. Voelt het nog steeds goed? Ga dan een stukje rijden!
Het dragen van een helm is gewoon niet zo comfortabel als zonder op pad gaan. Dat gezegd hebbende, moet je de helm wel dragen om je in het geval van een ongeval goed te kunnen beschermen. Zorg ervoor dat je de helm enige tijd uitprobeert en pas na vijftien tot twintig uur zal de helm echt lekker gaan zitten. De helm zal zich enigszins naar je hoofd vormen, wat zorgt voor een nog betere pasvorm. Geniet van je nieuwe helm!
Leave a Comment