Centra van steden worden steeds vaker beheerst door grote winkelketens en gaan daardoor steeds meer op elkaar lijken. A1 toplocaties zijn immers vaak te duur voor kleine en startende ondernemers waardoor zij aangewezen zijn op locaties met minder traffic. Moeten winkelketens sluiten, zoals nogal eens gebeurt, dan staan er lege panden die ook voor kleine zaken weer te groot zijn. Zo gaat een centrum hard achteruit. De kleine winkels krijgen op hun mindere locaties minder impuls aankopen, minder omzet en een hoger voorraadrisico. Die situatie is maar moeilijk te doorbreken. Een nieuwe app op je smartphone moet daarin verandering gaan brengen. Die app Dloky is ontwikkeld in Nederland en heeft naar eigen zeggen wereldwijd al miljoenen gebruikers. Dloky houdt zich bezig met Proximity Marketing en de app geeft de laatste acties van de winkels en horeca in je directe omgeving op je mobiel, gebaseerd op je huidige of geplande GPS positie. Je kan tientallen categorieën selecteren, zoals dames of heren mode, cosmetica, sport, schoenen, restaurants, musea en clubs.
Webapp
Directeur Robert Hoevers: “We zijn begonnen als gewone mobiele app maar sinds we onze webapp (een website die lijkt op een mobiele app) gelanceerd hebben is het echt hard gegaan. Dat komt met name omdat de winkels en acties nu hun eigen Dloky pagina hebben en we met de webapp goed vindbaar zijn op Google. Met miljoenen pagina’s wereldwijd gaat dat natuurlijk wel hard. Zo helpt Dloky de ondernemers ook om beter gevonden te worden in Google”.
Facebook
“Maar je hebt toch al Facebook” is een veelgehoorde reactie. Robert Hoevers: “Natuurlijk, en ik zou ondernemers dan ook zeker adviseren om een Facebookpagina te starten. Maar het bereik van de Facebookpagina van kleine winkels is vaak beperkt tot vaste klanten, vrienden en kennissen”. Bovendien willen mensen maar zelden alle Facebookpagina’s volgen van de winkels die zij bezoeken. Daarnaast heb je juist de groep van dagjesmensen en toeristen die niet eens van het bestaan van je winkel en/of Facebookpagina weten. Dloky werkt andersom, je ziet initieel alle winkels om je heen en je selecteert welke winkels je niet wilt zien. Dloky onthoudt vervolgens je voorkeuren.
Verdienmodel
“Als Dloky gratis is voor zowel bedrijven als gebruikers, hoe ga je dan geld verdienen?” is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Robert Hoevers: “We zijn momenteel bezig om een paar verdienmodellen te ontwikkelen, zoals cashback of kortingacties, spaarprogramma’s of mogelijkheden om je actie bovenaan een bepaalde categorie te promoten, zeg maar het Google search model. Maar het platform zal altijd blijven voor bedrijven en gebruikers”.
Het opzetten van een Dloky pagina voor bedrijven is een kwestie van een paar minuten met een handige Facebook synchronisatie. Dloky hoopt dat ze kan bijdragen aan een minder eenzijdige winkelbeleving in steden. Nu het routine winkelen zich meer en meer zal verplaatsen naar online zal het fysieke winkelen zich beter gaan lenen voor nieuwe beleving en ontdekken. Dloky wil hierbij helpen, zowel de ondernemer als de consument. Hopelijk gaat het lukken!
Zelf proberen? www.dloky.com/nl
Leave a Comment